Škoda Octavia III. Combi RS

07. august 2013Publikoval P. Kovács

Nová Škoda Octavia je vonku už pár mesiacov a preto predstavovať obyčajnú verziu by nebolo na mieste. Po oznámení novej Octavie sme všetci tŕpli strachom či sa v tomto normami a zákazmi zužovanom svete dočkáme ostrej verzie. Nakoniec sme si ale vydýchli. Oficiálne predstavenie dlho očakávanej RS bolo tento rok na festivale rýchlosti v Goodwoode. Vyrábať sa bude rovnako vo verzii liftback, ale aj combi. Cena základného modelu by mala začínať niekde okolo 25 000,- €. Mne sa dostala do rúk vo verzii combi. Ten som si vždy prial, pretože podľa mňa majú rýchle combi niečo do seba.  

Skoda Octavia RS 

Čo si pri prvom pohľade všimnete, je agresívny bodykit. Teda takto nabrúsenú rodinnú limuzínu Škoda hádam ešte nevyrobila. Koniec koncov, ona sama hlása, že ide o najrýchlejšiu Octaviu, akú kedy vyrobili. Testovaný kus mal dízlový agregát s objemom 2.0 litra a výkon 135 kW, teda 183 koní. Z miesta na 100km/h to Škoda odpáli za 8,2 sekundy, čo je výrazne pomalšie ako pri jej benzínovej sestre, ktorá zrýchli z 0-100km/h za 6,9 sekundy. Ručička tachometra sa zastaví podľa oficiálnych dát tesne pri 230km/h.

Väčšina ľudí, hlavne tých mladých, hľadí na všetky Škodovky cez prsty. Určite poznáte mnoho vtipov a vtipných príbehov. Pri novej Octavii však idú žarty bokom. V interiéri nemáte vôbec pocit, že ste v Škodovke. Masívny, a pritom malý, športový volant s výrazným prešívaním vám umocní dojem, že sedíte v niečom, čo sa nebude len tak ležérne plaziť po ceste. Pocit športového auta upevňujú aj športové sedačky, ktoré sú na pomery Škodovky dosť hlboké. Predošlá generácia Octavie RS športové sedačky nemala a tvárila sa, či chcela alebo nie, všedne, ba dokonca fádne. Celkovú vizáž ešte dotvárajú karbónové doplnky, píšem karbónové, ale po bližšom skúmaní sme zistili, že ide len o plast. A to som chcel napísať, že konečne sa Škodovka na nič nehrá.  Aká irónia. Každopádne spracovanie je veľmi slušné, a tak som nemal potrebu trápiť sa, čo je pravé a čo nie. Koniec koncov, Škodovku chápem. Ak by sa doplnky vyrábali z pravého uhlíkového vlákna, cena by sa vyšplhala až do výšin, kde by si Octaviu už nikto ani nekúpil. Aj napriek tomu interiér pôsobí celistvo, kvalitne a športovo-elegantne.  

Octavia RS Combi 

Po zošliapnutí plynu čakáte, čo príde. Kopne vám to hlavu dozadu? Či bude nástup výkonu jemný a pritom citeľný ? Zo začiatku sa Octavia správa ako zdvorilý elegán, no keď začne turbo tlačiť, razom máte na tachometri 150km/h. Nie je to také “krkolomné”, ako pri iných športových autách podobnej triedy, no keď ju rozgúľate po asfalte, ma tendenciu zrýchľovať a zrýchľovať. Čo sa týka komfortu z jazdy, tam  si nie som až tak istý. Škoda pri novej RS použila výrazne tuhší podvozok ako pri obyčajnej, a preto je jazda niekedy dosť nepohodlná. Ale to je asi ten údel, s ktorým sa musíme zmieriť, keď chceme mať „echt“ športové auto.  Doteraz boli Octavie s logom v RS na maske, také nemastné - neslané , ale konečne ju tu máme ako poriadneho svalnatého športovca, ktorý jedná s citom a pritom razantne.

Octavia III RS 

Keď sa vrátim opäť k zovňajšku, musím Škodu hneď pochváliť. Nová Octavia dostala konečne pekné disky. Naša mala konkrétne GEMINI v rozmeroch 7.5J × 18". Vybrať si ale môžete až z piatich typov. Čo sa týka bŕzd, pôvodne som si myslel, že nová RS bude mať sériové, prípadne z nejakej silnejšej verzie. No zmýlil som sa. Tie, čo tam Škoda dala, sú priam obrovské. O ich účinnosti sa nejdeme baviť. Vyzeralo by to komicky, keby boli veľké a nebrzdili by. Predošlé RS boli možné vidieť hlavne v žltej či bielej, prípadne modrej farbe. Súčasná generácia ale poskytuje  širšiu paletu, v prvom rade exkluzívnych farieb. Ja som ju mal v nádhernej modrej RACE, ktorá na slnku vytvárala nádherný gurmánsky pôžitok. Pri fotení veľa času strávite pobehovaním okolo auta, no vždy keď som sa k nej otočil čelom, nastala chvíľa ticha a povedal som si „páni, to je kus“. Čierna maska je výborná voľba Škodovky, myslím, že to skopírovali od Fabie Monte Carlo. Mladého človeka čierne doplnky vždy lákali a pokiaľ ich nemal od výroby, tak si ich spravil. Touto cestou  im Škoda aspoň uľahčila robotu.

Skoda Octavia RS

Určite sa so mnou veľa ľudí nezhodne a budú si myslieť, že medzi obyčajnou a RS nie je moc rozdiel. Faktom však ostáva, že naozaj ide o najostrejšiu Octaviu, akú kedy Škoda vyrobila.

text&foto: Martin Cyprian - cypodesign.sk