Profituning

Škoda Octavia RS iV

16. marec 2020Publikoval M. Lábaj

A je to tu. Škoda prišla s novou generáciou Octavie RS. Dvojliter je zatiaľ nahradený menším agregátom s elektrickou pomocou. A je to vlastne prvé RS-ko s hybridnou technológiou v rodokmeni športových modelov. Viem, musím odpovedať na otázku. Je nová Octavia RS iV lepšia ako predchádzajúca RS 245?

Najprv si ju rozoberme od základu - čo sa teda ukrýva za novou prednou maskou? Za ňou je uložený preplňovaný štvorvalec s objemom 1,4 litra. Áno, toto TSI je o niečo menšie ako malo predošlé RS-ko pod kapotou. Jeho výkon je 150 koní (110 kW). Nanešťastie nepoháňa Octaviu sám. Spaľovacej jednotke asistuje elektrický motor s výkonom 85 kW. Spolu podávajú kombinovaný výkon na úrovni 245 koní (180 kW) pričom ponúkajú krútiaci moment s hodnotou 400 Nm. Túto silu spracováva 6-stupňová prevodovka DSG a posiela ju na predné kolesá. Nová Octavia RS avšak vďaka hybridnému pohonu spĺňa najnovšiu, teda najprísnejšiu emisnú normu EURO 6d.

Elektrický motor čerpá energiu z lítium-iónového akumulátoru, ktorý ma kapacitu 13 kWh. Podľa WLTP cyklu, Octavia RS iV prejde na zelený pohon 60 kilometrov. Elektrický režim má ale výhodu v podobe ihneď dostupných 330 Nm točivého momentu. Takže v meste nie je potreba štartovať 1,4-ku, ani pri prudkom štarte zo semaforov. Ak sa však rozhodnete testovať zrýchlenie z nuly na 100 km/h, nezabudnite prepnúť do športového módu. S dostupnými všetkými 245 koňmi sa stopky zastavia na čase 7,3 sekúnd. Maximálna rýchlosť novej Octavie RS je 225 km/h. Moment, nie je to menej ako dosahovala stará RS-ka? No a čo... veď toto je predsa ekologickejšia Octavia.

Zvonku si Octavia RS zachovala svoju tvár. Predná čierna maska, agresívnejší nárazník s horizontálnymi hmlovými svetlami a typické znaky výkonnej Octavie ako červené brzdové strmene a krásne 18-palcové disky. Za príplatok ostávajú dostupné 19“. Liftback dostal na zadnú hranu kufra decentný čierny spojler, kombi má zase spojler nad zadným oknom vo farbe karosérie. Z difúzora síce vykúkajú dve koncovky, lenže tento trik my už poznáme.

Vnútri tiež dominuje čierna farba. Predné sedadlá sú športovo ladené, majú integrovanú hlavovú opierku, nechýba poriadne bočné vedenie. S príplatkom môžu byť čalúnené kožou a Alcantarou. Trochu Alcantary sa dostalo i na palubnú dosku. Multifunkčný kožený trojramenný volant sa hrdí logom vRS, pod ním sa nachádzajú pádla pre ovládanie prevodovky. Logo RS je všade kam sa pozriete. Športovú atmosféru v interiéri dolaďujú hliníkové pedále. Tak, a odpoveď. Nie je to vždy o zvyšovaní výkonu alebo kratších časoch zrýchlenia. Doba nám ukazuje, že každá cesta môže byť zelenšia i zábavná zároveň. Keď si však zakladáte na údajoch na papieri, počkajte si. V tomto roku má prísť aj Octavia RS s dvojlitrovými motormi ;).

text: M.Lábaj, foto: Škoda