Slovenský šprintérsky šampionát 2013

21. marec 2013Publikoval P. Kovács

Slovenská šprintérska asociácia vyhlasuje deviaty ročník šprintérskeho šampionátu a to pre triedy Automobily Street, Automobily Profi a Motocykle. Počet majstrovských kôl sa oproti vlaňajšiemu rozpisu nezmenil, avšak pribudol zahraničný pretek, ktorý bude pre nadšencov disciplíny drag racing úplnou novinkou a ponúkne skúsenosti z porovnania si síl s maďarskými pretekármi. Päť závodov bude usporiadaných v jarných a letných mesiacoch v nasledovnom rozpise:

4.máj – letisko Boľkovce: Power fest

18. máj - letisko Kiskunlacháza, Maďarsko

1.jún - letisko Trenčín: Power fest

22.jún - letisko Piešťany: Carat Tuning party

10.august - letisko Svidník: Tuningzraz Svidník

drag racing

Od vlaňajšej sezóny patrí táto u nás pomerne nová a rýchlo rozvíjajúca sa disciplína pod krídla Slovenskej asociácie motoristického športu - SAMŠ a preto boli preteky zaradené aj do oficiálneho kalendára Majstrovstiev Slovenskej republiky. Všetkých päť kôl bude súčasne započítaných do bodovania domáceho šampionátu "Dragracing", ktorý je vypísaný promotérom SŠA spolu pre jazdcov bez celoročnej licencie a tiež s licenciou a takisto do bodovania MSR, v ktorom si zmerajú sily výlučne pretekári s celoročnou licenciou SAMŠ. Tá ale samozrejme povinná nie je, na každom preteku sa budú vydávať jednodňové licencie, oprávňujúce štartovať v danom preteku a nevzniká ani povinnosť testovania športových vozidiel. Všetky majstrovské kolá šampionátu, pýšiacim sa titulom najväčšej popularity  z hľadiska počtu zaregistrovaných pretekárov, budú samozrejme merané profesionálnou šprintérskou časomierou s výstupom „timeslip“ pre jazdcov po absolvovaní všetkých meraných jázd. Tento sofistikovaný systém zabezpečí absolútnu kompatibilitu výsledkov v európskom i svetovom meradle.

drag Fiat 127

Čo sa týka samotného priebehu pretekov, naďalej platí zaužívaný scenár celodenných meraných kvalifikačných jázd, na konci ktorých sa určí finálová tabuľka ôsmich najrýchlejších v jednotlivých objemových triedach na základe najlepšieho dosiahnutého netto času. Finálové vyraďovacie duely následne určia s vyhodnocovaním brutto časov (súčet reakčného času a netto času) pódiové umiestnenia. O absolútnych víťazoch rozhodnú Superfinálové rozjazdy, v ktorých sa stretnú ôsmi najrýchlejší automobiloví jazdci nezávisle od tried, do ktorých boli. Superfinále sa takisto boduje ako finále jednotlivých kategórií a tak sa na konci šampionátu dokáže určiť absolútne najrýchlejší. V ročníku 2012 bral túto najcennejšiu trofej Róbert Tutko na superšporte Nissan GT-R. Na druhom mieste skončil ostrieľaný košický matador Tibor Eotvos na kurióznom špeciále Škoda 1000MB, bronz si vybojoval Maďar Péter Farkas na nemenej atraktívnom a neuveriteľne rýchlom Fiate 126P, poháňanom agregátom 1,9TDi.

Veľkým otáznikom pre nadšencov "štvrťmíle" je to, či nový držiteľ titulu najrýchlejšieho Slováka na štyroch kolesách s pevným štartom na 402m - Štefan Holakovský, dokáže ešte so svojim brutálnym turbo Civicom vylepšiť svoj čas 10,241s, prípadne či ho zosadí z ešte pomerne čerstvého trónu niekto spomedzi tých, čo pripravujú v zákulisí nové šialene výkonné masakre... Každopádne je veľkým pozitívom vo vývoji tejto extrémnej motoristickej disciplíny u nás fakt, že viacerých chalanov, ktorí to myslia veru veľmi vážne už nemotivuje len ďalšia víťazná trofej, ale mýtus ťažkého boja so stotinami sekúnd a sen o prvom 9-sekundovom čase.

drag Civic turbo

V prípade jednostopových strojov bude najcennejší skalp ešte ťažšie dosiahnuteľný, totiž Bratislavčan Stano Poživenec so svojou turbo Hayabusou a časom 8,65s @ 262km/h nasadil latku na naše pomery extrémne vysoko... Povyťahovať ho za fúzy sa ale chystá "delegácia" od západných susedov, tak uvidíme... :)

Hayabusa turbo

viac info: www.zrychlenie.sk

foto: SŠA