Profituning 2023

ST pre otca aj syna

06. apríl 2024Publikoval P. Kovács

V minulej reportáži z mega výstavy AMTS Budapešť ste si určite všimli fotografiu takého „nenápadného“ Focusu. Kto by si ho nevšimol, veď má všetko, čo poriadny show car má mať. Pre nás je však zaujímavý aj tým, že dekoroval expozíciu slovenskej výpravy. Osobne sme majiteľa Alexa doposiaľ nepoznali, no náš dvorný fotograf Magpie bol na mieste činu, tak som ho poprosil postláčať spúšť okolo tejto parádičky a poslať kontakt k dojednaniu podkladov k článku. Lebo si to auto proste zaslúži recenziu...

Už ako malý chlapec som inklinoval k autám a sníval o silnej mašine. Najväčší podiel na tom mal môj otec, ktorý ma od mala nosil na rôzne akcie. Bolo jedno či to bol autocross, rally, šprinty alebo drifty, jedinou podmienkou bolo, aby sme cítili vôňu spáleného benzínu, alebo prišli domov „vyúdení“ od spálených gúm. Čas plynul a ja som si ako 17 ročný urobil vodičák. Po dovŕšení 18 rokov ma už nebavilo požičiavať si auto od otca, a tak som si po jeho schválení mohol kúpiť svoje prvé, vlastné.

Keďže som v tej dobe nemal dostatok financií, našiel som si Renault Clio mk2 1.6 benzín. Clio som jazdil asi 2 roky, avšak cítil som, že to chce zmenu. Zložil som dokopy všetky peniaze a začal hľadať. V tej dobe sa uskutočnil zraz Fordov, kde bolo množstvo zaujímavých kúskov, ktoré ma chytili a po príchode domov som začal hľadať Focus ST a RS. Keďže si Focus RS mk2 cenu drží dodnes, nemohol som si ho dovoliť a tak mi ostalo hľadať len nejaké ST. Po niekoľkých dňoch som našiel auto, ktoré vlastním dodnes. Oslovilo ma farbou, super stavom, zaujímavými úpravami a slovenským pôvodom. Bolo to v roku 2016.

Zo začiatku som auto používal ako daily, no ako som začal chodiť na zrazy, tak ma tuning chytil za srdce a ST som začal upravovať. Najskôr som začal len s decentnými zásahmi, chrómové plasty sa fukli do čiernej lesklej, vyrezali sa otvory do kapoty a nahodili sa splittre od Maxton Design. A takto sme sa s autom dostali na prvú výstavu AMTS v roku 2019. Na sezónu 2020 prebiehali úpravy v plnom prúde. Tou najvýraznejšou zmenou na aute bol celopolep, avšak všetci dobre vieme ako táto sezóna dopadla. Prišiel Covid a všetky podujatia boli zrušené.

Medzitým som sa stal otcom, narodil sa nám syn, a tak sme sa zrazov v roku 2021 nezúčastnili. Keďže jablko nepadá ďaleko od stromu a malý je „celá mama“, tak sme mu s mojím otcom postavili jeho prvý showcar, čím sa pravdepodobne stal najmladším tunerom na domácej scéne. Autíčko je zmenšenou verziou môjho auta a malý si ho nesmierne užíva. Po dvoch rokoch „oddychu“ sme sa zase rozhodli skúsiť niečo nové a tak sme zorganizovali prvý ročník podujatia pod názvom Tuning Story. Popri prípravách na zraz sme pripravili aj naše 2 autá a autíčko malo premiéru na AMTS v roku 2023, kde na mojom aute pribudol strešný nosič a upravený strešný box na prepravu malého autíčka, vzduchový podvozok so zástavbou v kufri, audio a 18” kolesá nahradili 19-ky.


Na aktuálnu sezónu to chcelo opäť zmenu. A čo zmení auto viac, ako kolesá? A tak sme po nájdení inzerátu cestovali do Poľska pre Work VS SD kolesá. Tie však neboli z ďaleka v ideálnom stave a preto sme ich s otcom kompletne zrenovovali. On bol asi pri všetkom, čo sa na aute robilo a nebyť jeho zručných rúk, tak auto určite nevyzerá tak ako dnes. Za jeho šikovnosť, pomoc a nápady som mu nesmierne vďačný! Kolesá sa zložili a obuli, ale chcelo to už aj poriadny fitment. 

Toto je moment kedy sa do príbehu zapája bradatý ujo, alias Magpie, ktorý povedal že neni Focusa, ktorý by pod jeho rukami neľahol a neklamal. Pre úplné doladenie sa upravilo mnoho vecí na podvozku a nahodili sa zadné nastaviteľné ramená, ktoré nám umožnili nastaviť odklon tak, aby blatník dosadol na lem disku, čo sa nám podarilo nad očakávania. A NIE, NECHCELI SME TO ZAREZAŤ. Plánov na ďalšie sezóny je veľa, ale uvidíme ako budeme s časom a financiami. Na záver by som ešte dodal, že vás všetkých srdečne pozývame na Tuning Story 3. ktoré sa uskutoční 03.08.2024 na letisku v Sklabinej (okres Veľký Krtíš).“

Ford Focus ST, rok výroby 2007
Motor: Radový 5-valec s momentálnym výkonom okolo 300k, turbo-back výfuk Dreamscience, veľký chladič Airtec, všetky hadice vymenené za silikónové ProHoses, plasty v čiernej lesklej, BO ventil Pumaspeed, otvorené sanie KN
Pohon: na predné kolesá, 6-stupňový manuál, RS spojka
Podvozok: vzduchový podvozok Airride system v kombinácii s BC Racing tlmičmi a zástavbou od Low from the mountains, zadné nastaviteľné ramená, 18” Work VS SD 3-dielne kolesá 9j a 10j
Exteriér: komplet Maxton design kit: (predné lipko, bočné prahy, zadný difúzor, predĺženie krídla, prieduchy v kapote), celopolep Fuse design, vymenené obe predné mriežky Zunsport, čierne predné svetlá, zadné čierne led, všetky pôvodne chrómové doplnky nastriekané do čiernej lesklej
Interiér: prístrojovka, všetky dvere a tunel potiahnutý alcantarou,  zástavba v kufri Low from the mountains, Audison audio, Pioneer 2DIN rádio


text: P.Kovács, foto: Ján Straka „Magpie“