Profituning 2021

Švédsko-nemecký kríženec

03. apríl 2022Publikoval M. Lábaj

Málokedy sa oproti iným európskym značkám dočítame o upravenom Volve. Keď sa však už nejaké auto zjaví na webe, viete, že to stojí za to. Tak je to aj v prípade Daveovho čierneho kupé. So zatvorenou kapotou je to takmer Volvo 242 ako každé iné. Pozorné oko si všimne jemné vizuálne úpravy, ktoré upútajú pozornosť.

Čo sa ukrýva pod tou kapotou? Uhladený motorový priestor do posledného detailu, hliníkové chladiče, obrovský vzduchový filter a ešte väčšie turbo. Hlavným aktérom na tejto scéne je však 20 ventilový 5-valec od Audi. Aj keď Volvo tiež ponúka turbo 5-valec, Audi motor je všestrannejší a podľa Dave-a celkovo lepším kandidátom na swap.

2,2-litrový radový päťvalec poskladali v dielni Four Rings Performance. V bloku pracujú kované piesty JE a ojnice Auto Verdi Racing, zatiaľ čo hlava motora dostala upravené ventilové sady Ferrea. Na mieru bola vyrobená olejová vaňa aby mal agregát dostatok voľného priestoru od nosníka i zeme. Po ľavej strane je uložené turbodúchadlo Holset 62 mm s 38 mm TiAL wastegate, spaliny odtiaľ odvádza 3,5-palcový down pipe a 3“ výfukový systém. Volvu vyrobili aj vlastný intercooler a sacie potrubie. Na opačnom konci auta sa nachádza palivový systém. Namiesto náhradnej pneumatiky je v kufri namontovaná 45 litrová nádrž, z ktorej palivo tlačia čerpadlá Bosch Motorsport 044 do 8AN hadíc a palivovej lišty 034 Motorsport. Benzín do valcov rozprašujú 1000cc vstrekovače pod správnym tlakom, ktorý zabezpečuje regulátor Turbosmart.

Audi motoru sa už podarilo zničiť jednu ZF prevodovku, aktuálne je za motorom uložená ďalšia ZF 310 s 034 Motorsport zotrvačníkom, prítlačným tanierom Sachs 707 a 6 lamelovou spojkou. Kardan vyrobený na zákazku roztáča 8,8“ pevnú zadnú nápravu Ford s prevodom 3,73. Posledný test na brzde ukázal výkon 430 koní. „Toto auto bolo večným procesom učenia,“ priznáva Dave. Aby dostal jeho Volvo do tohto bodu, prešiel niekoľkými cyklami „build, break, build“.

Zvonku je Volvo mimoriadne decentné. Rokmi však hrdza napadla väčšinu karosérie, čo znamenalo ďalší náročný boj aby karoséria vyzerala ako ju teraz vidíme. Dave nahradil chrómové nárazníky plastovými a osadil okrúhle predné svetlomety. Predtým než sa karoséria lakovala, ešte vytiahol blatníky na každej strane o 5cm. Do nich sa zmestia Wedsport TC105X disky v rozmere 17x9 palcov. Podvozok je vyskladaný presne ako si to Dave predstavoval. Centrálne tlmiče BNE s pružinami Eibach, predná nápravnica s rúrkovými ramenami, na ktorej je riadenie z BMW E46. Predné výstuže a stabilizátory boli vyrobené na mieru. V zadnej časti Viking Fabrications vyrobili nastaviteľné spodné ramená a BNE dodalo guľové púzdra zadnej nápravy, horných torzných tyčí a panhardskej tyče. Brzdy požičal športový sedan Volvo S60R.

Vnútri 242-ky je to veľmi jednoduché. Typické ventilované hlavové opierky sú nenávratne preč. Bezpečné sedenie zabezpečujú sedadlá Recaro – Profi na strane vodiča a Pole Position u spolujazdca. 6-bodové pásy Willans sú pripevnené o zjednodušený ochranný rám. Dave komunikuje s autom cez 3-ramenný volant Nardi, Volvo mu zase odpovedá cez digitálny panel od spoločnosti Plex Tuning. V aute sa nenachádza kúrenie ani klimatizácia. Majiteľovi to ale evidentne vôbec nevadí, s Volvom jazdí koľko sa len dá. Široký úsmev na jeho tvári, po tom čo sa ozve charakteristický zvuk 5-valcového Audi hovorí totiž za všetko.

text: M.Lábaj, foto: Keiron Berndt - speedhunters.com