Profituning

Swap, aký by ste nečakali...

27. september 2020Publikoval M. Lábaj

Elektromobily nám zatiaľ veru nie sú veľmi po chuti. Hovorí sa o ich účinnosti, to že za sebou nevypúšťajú žiadne oxidy, že sú tiché atď. Taktiež väčšina z nich nevyzerá nejako extra super. Avšak existujú aj výnimky, ktorým sa ujde miesto aj v tom najpuristickejšom srdci. Sú to elektromobily ako napríklad nejaká tá Tesla, Rimac či posledné stvorenie od Fordu – Mach-e 1400. Prečo vlastne spomínam elektromobily, keď na fotkách je ikona 90-tich rokov s minimálne osemvalcom pod kapotou? Nuž, pozrime sa bližšie...

Tmavomodré BMW 840 CSi pózujúce z fotiek totiž pod kapotou nemá pôvodný motor. Ani žiaden iný „klasický“ agregát s vnútorným spaľovaním. Pod svojou karosériou ukrýva malý akumulátor a motory z Tesly. Takéto sprisahanie má na svedomí Damien z Írska. Nie je to ale prvé auto, či BMW, ktoré prekonvertoval na elektrický pohon. Za poslednú dekádu z jeho garáže vyšlo už šesť takýchto vozidiel. Jedným z nich bol aj projekt „Land Yacht“, teda BMW E39 na ktorom doteraz už nabehal viac ako 130 000 elektrických kilometrov a stále natáča ďalšie.

Damienovi sa však vždy páčil práve rad 8. V roku 2014 sa mu konečne podarilo zohnať karosériu E31-tky v akom-takom stave sa jeho sen začal plniť. Auto ho vyšlo na 2000 libier, za cestu domov však na čerpacej stanici nechal 82 €, pri spotrebe 16,8l/100 km. Ihneď bolo jasné, aký osud čaká toto BMW. Ani netrvalo dlho a originálny osemvalec s objemom 4,4-litra bol z auta vonku. Sprvu benzínový motor nahradili elektromotory Siemens a vystriedali sa pri nich tri prevodovky ZF. Po roku však Damien zohnal pohon z Tesly Modelu S. A práve v tomto momente konverzia 840-tky nabrala ten správny smer.

Najprv sa ale musel popasovať s ovládaním Tesla motorov. Dostupné boli iba dve aftermarketové možnosti, lenže ich cena bola taká vysoká, že Damien si nakoniec vybral vlastnú, tretiu cestu. A tak si navrhol a vyrobil úplne vlastný systém ovládania pre tieto neochotné motory komunikovať s hocičím iným než originálnym systémom. Ďalšou výzvou bolo umiestnenie americkej pohonnej jednotky v karosérií E31-tky. Tá si našla miesto priamo na zadnej náprave, z priestorových dôvodov pôvodná viacprvková bola vybratá. Namiesto nej tam pristála upravená zadná náprava z modelu E34 s novou nápravnicou. Veľkú váhu motorov s diferenciálom avšak už nedokázali uniesť ani pôvodné tlmiče. Našťastie v skladoch spoločnosti GAZ sa našli tlmiče s presnou špecifikáciou akú Damien pre svoje BMW potreboval.

Posledné čo ostávalo boli baterky. Damien v tomto prípade zvolil ľahšiu variantu inštalácie 16 kWh akumulátoru z Vauxhallu Ampera. Áno, vystačia iba na 80 kilometrov jazdy. Vďaka nim však E31-tka dokáže akcelerovať z nuly na 96 km/h za 3,4 sekundy. Elektromotory z Tesly poskytujú ohromný krútiaci moment 1500 Nm už od svojho prvého otočenia. A že vraj sú elektromobily ťažké? Samotná 840 CSi pred konverziou vážila 1905 kíl. Elektromotory ju dokonca odľahčili, po ich namontovaní Damien i s baterkami navážil 1710 kíl. Čo hovoria hodnoty výkonu? Pôvodný motor M62B44 dosahoval výkon 282 koní. Tesla motory majú silu 390 koní a o viac ako 1000 Nm väčší krútiaci moment. To už je pekný rozdiel. S novými motormi Damien najazdil 10 000 kilometrov a má v pláne auto ďalej používať. E31 čaká ešte jedna malá úprava, a to implementácia väčšieho akumulátora. Damien sa však smeje, nemyslime si, že elektromobily sú čisté: „Pri opravách, prípadne úpravách, si stále zašpiníte ruky, predsa sú to stále autá.“

text: M.Lábaj, foto: Paddy McGrath - speedhunters.com