test BMW 750i xDrive: Suverenita, sila, pohodlie

08. júl 2019Publikoval P. Kovács

Čím iným by som mohol začať ako maskou. Keď som po premiére zazrel nové XXL obličky prispôsobené ázijskému vkusu srdce mi veru nezaplesalo. Naživo je to ale úplne niečo iné! Proporčne je to pri tejto majestátnej limuzíne OK a dokonca to výrazne pridáva na luxuse a unikátnosti. A je to tak aj pri X7-ke a pevne verím, že každý si na tieto nové ľadvinky zvykne a dokonca sa zaľúbi do nich - v mojom okolí sa každý s týmto excesom rýchlo spriatelil.  Tvrdím, kto v 21. storočí nemá odvahu inovovať a meniť desaťročia fungujúce klišé tak sa ľahko môže dostať na vedľajšiu koľaj. Tu to nehrozí - BMW vždy udávalo trendy.

Nová vlajková loď z Mníchova je nádherná z každého pohľadu a vyžaruje suverenitu, ako keby vedela, že sa jej konkurencia ani len nepriblíži. Úprimne vám poviem, že vykrúcala krky viac ako M850i, čiže ak ste veľké prachy zarobili nelegálne, kúpte si menej peknú a menej nápadnú limuzínu :D.  Vyváženému dizajnu svedčí navyše aj fakt, že na tento koráb opticky stačia aj 20-palcové disky. Pastelová sivá dnes letí a svedčí aj novej sedmičke, ale poviem vám že pri preberaní auta som zazrel M760i v bordovej farbe s čiernymi doplnkami a som na okamih stratil dych. Neskutočné! Také delo som už fakt dávno nevidel...

Vo vnútri je to napríklad v porovnaní s novými "medveďmi" vyšších rád konzervatívnejšie, menej prečačkané, čo ja mimoriadne oceňujem. Interiér je samozrejme perfektne odhlučnený od podvozka aj od aerodynamických vplyvov vďaka dvojitým sklám. Keď sme už pri oknách, už samotný tlmený zvuk ich vyťahovania napovie pasažierom, že sedia vo vrcholovom produkte automobilizmu. Chvála Bohu v Bavorákoch vieme naďalej všetko spoza volantu riešiť intuitívne cez joystick iDrive (aj keď displej disponuje dotykovou funkciou), no krutá doba "dotykofilného" ľudstva si vypýtala daň vo forme panelu na "hladkanie" ovládania klimatizácie a vyhrievania/vetrania sedačiek. Za dva týždne som štyri krát zapol vyhrievanie sedadla namiesto navýšenia intenzity klímy :D. Táto maličkosť je vlastne aj jedinou výtkou v rámci testu tohto dokonalého stroja na presúvanie sa. Ale asi nie som sám spomedzi ľudí v minulom tisícročí narodených, pre ktorých spínač ostane spínačom navždy :).

Samotná jazda je ako z rozprávky. Vzduchový podvozok žehlí čo sa dá, dokonca na našich cestách aj čo sa nedá, sťa by aj Aladin závidel. V meste je 750-ka veľmi obratná, za čo môžu zadné natáčajúce sa kolesá, mimo mesta vie byť neskutočne rýchla pri stabilite a brzdnom účinku aký by ste pri dvojtonovom korábe veru nečakali. Rýchlosť tu absolútne nevníma človek, tobôž keď som si vypeckoval na Bower & Wilkins surround systéme koncert Pink Floyd a s husou kožou na celom tele odletel do inej galaxie. Nebyť head up displeja, ukazujúceho v zornom poli aj rýchlosť, človek veľmi ľahko prekročí povolenú rýchlosť aj dvojnásobne.

Vidlicový osemvalec s dvoma turbami už poznáme z 850-ky, no pocitovo je to iný svet. Vďaka inej charakteristike 8-stupňového automatu, odlišným reakciám pravého pedálu na povely a aj kvôli váhe a podvozku je omnoho elegantnejší prenos tých 530-tich koníkov. Tým nehovorím, že sedma s krútiakom 750Nm nejde dopredu ako divá sviňa, no predsa sa nepatrí v luxusnej limuzíne pasažierom lámať krky. Napriek šprintu na kilo za 4 sekundy toto zďaleka športové auto nie je, napriek tomu musím priznať, že to bola radosť jazdiť...

Bonbónikom je spotreba. V režime eco pro sme s troma cestujúcimi zvládli dlhý presun kombinujúci diaľnice a bežné cesty na 9,6 litra! Treba však dodať že sme eco pro mali na maximum nakonfigurované a pri teplotách cez 30 stupňov je úsporný režim klimatizácie dostatočný len tak-tak. V kombinovanom cykle sa úplne normálne dá jazdiť okolo 13-tich litrov, čo je v porovnaní so  schopnosťami auta krásny údaj. Samotná kúpna cena cez 160 tisíc zahrňuje vychytávky ako laserové svetlá, 4 masážne kreslá, 4-zónovú klímu, balík M šport, fajnovú kožu, alcantaru na strope, elektrické roletky a mnoho ďalšieho...

Motor: dva krát preplňovaný vidlicový zážihový osemvalec, zdvihový objem 4395 cm3, maximálny výkon 390 kW / 530 koní, maximálny krútiaci moment 750 Nm
Pohon:
pohon všetkých kolies xDrive, automatická 8-stupňová prevodovka
Rozmery:
Dĺžka: 5120mm, Šírka: 1902mm, Výška: 1467mm, Rázvor: 3070mm
Pohotovostná hmotnosť: 2040 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 4,0s
Šprint 0-201m (merané na Power fest, Boľkovce): 7,851 s pri 146km/h
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Základná cena modelu:  116 200 €
Cena testovaného vozidla: 163 254 €

Plaketa "Carbon core" odkazuje na použitie množstva kompozitných materiálov, vďaka ktorým váži vyše 5-metrová loď len málo cez 2 tony a tak šprint na stovku zvláda za 4 sekundy!

Mimochodom v ponuke BMW rady 7 toto nie je vrchol - stále sa vyrába preplňovaný dvanásť valec BMW M760Li s V12-stkou s výkonom 585 koní, ktorý pradie aj v autách Rolls Royce.

Zadné rolety zabezpečia posádke úplné inkognito...

Mohutnosť, pohodlie a polohovateľnosť zadných kresiel dobre vystihol švagor po asi desiatich sekundách na mieste ministrov spontánnou hláškou: "Ako u zubára ty kks..." :D

Auto prešlo ostrým testom aj na Power feste v Boľkovciach, kde mnohým padli sánky. Na šprinte z 0-201m zaostal napríklad za Teslou S P85D iba o 3 desatiny a za novou M5-kou len o jedinú desatinku!

text & foto: Kovács