Profituning 2021_2

test BMW M3 Competition

14. september 2021Publikoval P. Kovács

Za sebou mať možnosť jazdiť BMW M8 a M3 vo verziách Competition je nálož aj pre zdatných petrolheadov, hlavne ak sa bavíme o týždňovom spolunažívaní s takýmito cestnými raketami. Sú to emóciami nabité hltania kilometrov, po ktorých sa človek ťažko opäť adaptuje na "bežný život". Aj keď ich spája legendárne označenie M, sú to úplne odlišné autá, pre odlišných ľudí, no napriek tomu som nevedomky vždy nejako porovnával veľké super GT s agilným športovcom.

Ako pri každom aute - začnime subjektívnou témou vzhľadu - v prípade M3-ky dosť kontroverzného. Presnejšie polarizujúcim faktorom je iba predná maska, zvyšok auta sa totiž páči úplne každému s kým som sa bavil. A bodaj by nie, silueta, bočná línia, maskulínne tvary a markantný zadok so štyrmi kanónmi nemá chybu - vrátane špecifickej farby "Isle of Man Green". Zelené autá som nikdy nemusel, ale tento balík, tak ako je spolu s karbónovou strechou a čiernymi akcentmi, je lahôdkou pre oči a veľmi vyzdvihuje celkový dojem z "pretekárskeho" sedanu strednej triedy s plaketou M. A čo sa týka "ľadviniek" - možno ma  puritáni ukameňujú, ale ja som si zvykol a sa mi vyslovene páči nový look, ktorý za sedem dní dostal od okoloidúcich viac palcov nahor ako ani spomínaná M8-ka.

Extravagancia pokračuje v interiéri, ktorý je dokonalou zmesou luxusu a športovosti. Za volantom som sa sediac v tvrdých sedadlách cítil ako doma a tejto pracovni nič vytknúť neviem a nebol problém ani s detskými sedačkami :). Pocitovo sme sa ako rodina podobne cítili vlani v BMW M235i, ktoré tak isto ľúbilo zákruty a ponúkalo agilitu ľahkého pitbula. Áno, síce váži M3-ka 1,8 tony, no pocitovo by som tipoval o 300kg menej. V útrobách tohto stroja je to neustáli boj nasteroidovaných svalov a umelej inteligencie, ktorá kontroluje tie pomyslené reťaze. Tento zápas šofér neustále cíti a tá verva vymknúť sa kontrole udržiavala vomne rešpekt počas celej doby. Auto sa dá inak precízne nastaviť podľa aktuálnej nálady so zmenou charakteristiky motora, podvozku, riadenia, bŕzd aj prevodovky a nechýbajú na volante červené tlačidlá M, ktoré možno individuálne nakonfigurovať.

Vlastne som sa v pasáži o interiéri nechtiac dostal hneď k meritu veci - k tomu čo mi M3-ka pocitovo dala. Je to brutalita, s ktorou keď chce človek šantiť tak len držiac volant pevne oboma rukami - ako divého koňa na uzde. Zabudnite na flákačky a frajeriny, M3 si vyžaduje pozornosť, správne - "rejsové" nastavenie sedadla a čistú hlavu. Pri svižnejšom tempe som sa vo full komfortnom nastavení necítil isto, preto som si v základnom setupe prehodil podvozok, riadenie aj brzdy do nastavenia Sport a hneď to bolo to, čo som očakával od tejto beštie. Limitujúcim faktorom šialenia sa boli žiaľ pneumatiky tesne pred smrťou, ktorých funkčná časť už bola v úbohom stave, na čo som musel celý čas myslieť.

Hlavným zdrojom zábavy je preplňovaný radový 6-valec S58 s nepriamym chladením stlačeného vzduchu, produkujúci výkon 510 konských síl. Party graduje vo vyššom spektre otáčok, čo pohladí dušu tým, čo sa ešte pamätajú na staršie bavorské eMká a vedia, ako sa má správať poctivé pretekárske auto. Rozdiel je iba v sile, ktorá je tu vďaka slimákom na rozdávanie a to v každej situácii. G80 jazdí ako besné, čomu bezchybne sekunduje 8-stupňový automat ZF.

V úvode som spomenul porovnávanie M8 a M3 a v hĺbke duši hľadal odpoveď na teoretickú otázku, ktoré z dvoch luxusných športiakov by som radšej bral. Oba sa mi veľmi páčia, v oboch prípadoch je to voľba srdca a nie rozumu. M8 je luxusné, extrémne rýchle kupé, ktoré dáte aj polovičke do ruky. M3 je ale iná káva. V druhom odstavci som s úvodzovkami tituloval tento sedan ako "pretekársky" a viete čo, tie úvodzovky tam ani netreba. Toto je nekompromisné závodné auto s evidenčným číslom, v ktorom cítite kamienky, precíznejšie dávkujete brzdy a tých 200kg k dobru oslávite v každej ostrej zatáčke absolvovanej dávkovaním plynu.

Čo by som tejto jašterici na záver vytkol je absencia xDrive-u v testovanom kuse (od leta sa dá M3/M4 objednať už aj ako štvorkola), čím sa znižuje využiteľnosť a schopnosť bleskovo vystreliť z pokoja. OK, asi som deformovaný si mnohí poviete, veď 3,9 na stovku je stále super (ale možno i laboratórny) údaj, no vo verzii s náhonom oboch náprav je to o pol sekundy lepšie čo sa veru počíta! A kto pozná xDrive dobre vie, že mu zábava takisto nie je vzdialená. Maličké mínus je aj krotký zvuk v základnom režime a to aj s pootvorenými klapkami výfuku. Nechcem vreskot ani delobuchy, to by sa k tomuto luxusu nehodilo, ale agresívny vzhľad si proste pýta agresívnejší zvuk. Napraví sa to až v športovom režime, kedy si Bavorák pekne odprdkáva a zhutní sa celkový prejav komínov k čomu sa pridá brutálne syčanie turbín spod kapoty.

Motor: benzínový radový 6-valec BMW M TwinPower turbo s priamym vstrekovaním paliva, zdvihový objem 2993 cm3, maximálny výkon 375 kW/510 koní pri 6250ot./min., maximálny krútiaci moment 650 Nm pri 2750-5500 ot./min.
Pohon:
náhon na zadné kolesá, automatická 8-stupňová prevodovka M Steptronic
Rozmery:
Dĺžka/šírka/výška v mm: 4 794/1 903/1 433, Rázvor: 2857mm, Objem batož. priestoru: 480l
Pohotovostná hmotnosť: 1805 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 3,9s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Spotreba - kombinovaná (l/100km): 9,8
Spotreba počas testu - kombinovaná (l/100km): 11,7
Základná cena modelu:  89 450 €
Cena testovaného vozidla: 109 431 €

Legendárny radový 6-valec, v 21.storočí povinne dopovaný dvoma turbodúchadlami, prekvapil aj vynikajúcou spotrebou. Bežne som sa vedel dynamicky presúvať pod 10 litrov!

M3-ka ma chytila za srdce, ale určite by som bral radšej rýchlejšiu a bezpečnejšiu verziu xDrive, ktorá vďaka RWD módu neochudobní majiteľa o možnosť občasného vystrájania...

Za krásne kované 20" disky Double-spoke Bicolour Black si priplatíte 2377€

Výhodou áut tohto typu je, že nemusíte robiť kompromisy, viete si užívať denno-denne to čo milujete. Naložíte rodinu, pripevníte strešný nosič (!) a "letíte" do Chorvátska. Zvyknúť si ale streetové kladivo bude musieť posádka a vaša peňaženka.

Sťa by samurajským mečom vysekané tvary pripomínajú dizajnový jazyk ďalekého východu.

Auto sa vyskúšalo aj na profesionálnych šprintoch na Slovakia Ringu. Na 201-metrovej dráhe sa ale strata získaná na prvých metroch kvôli pohonu len zadnej osi nedala dohnať, preto ani 510 koní nebolo dosť na kvalifikáciu sa do finálovej osmičky veľmi silnej triedy Street4. Laboroval som s nastavením DSC, ale toto auto je určené na iné disciplíny, ALEBO na dlhší - 402-metrový variant, kde by sa po rozbehnutí preukázala sila agregátu.

Vypnutý protipreklzový systém s nastavením kontroly trakcie v desiatich stupňoch je super zábava ale len pre skúsených a mimo premávky! Lepivé Pilot Sport 4S boli už za svojim zenitom, tak som sa žiaľ vybúriť nevedel, lebo pri takej sile a hravosti som ľahko mohol auta vracať s trčiacimi drôtmi :D

Oranžová koža? Áno! Hodí sa k zelenej metalíze, nehovoriac, že k DNA M3-ky pasuje...

Prešívanie tmavo- a svetlomodro-červenou trikolórou ja vždy garanciou zábavy

Šelma s pootvorenou papuľou...

Nechápem obrovské späťáky, ktoré mi vadili vo výhľade. Povestné malé M3-kové zrkadlá sú minulosťou...

Čo mi vadilo pri nočnej jazde bol silný odlesk digitálnej prístrojovky na ľavom bočnom skle, ktorá by mohla byť viac zapadnutá - tým i zatienená.

text: P.Kovács, foto: autor, SŠA