Profituning

test BMW M340i xDrive Limousine

04. august 2020Publikoval P. Kovács

Pri uvedení novej trojky, ako najobľúbenejšieho a možno aj najtypickejšieho Bavora človek vždy rozmýšľa nad tým, či je to vôbec potrebné obmeniť, či môže byť "dreier" ešte lepší. Neustále vylepšovať takmer dokonalé auto je veľmi náročná úloha a nebyť ultramoderných technológií a elektronických vychytávok, by to bolo asi nemožné. Zo šoférskeho hľadiska sa totiž pri finančnom strope pre maloobchodný predaj predošlá generácia ťažko prekonáva. Spoznať modelový rad G20 som mal možnosť cez špičkový model M340i, ktorý stelesňuje elegantný manažérsky sedan, ktorý sa ale vie v priebehu sekundy totálne zblázniť a urobiť vám aj ten najpochmúrnejší deň krásnym...

Príplatková farba Sunset Orange je ako vyšitá pre rýchly, luxusný dizajnový doplnok chlapa (možno aj ženy s pretekárskym duchom). Najväčšie zmeny oproti predchodcovi sa udiali na dvoch koncoch karosérie so športovom líniou a typickými krátkymi prevismi. Úplne novo tvarované svetlá napojené na novú masku poriadne osviežili vzhľad a veru aj s okrúhlymi "anjelskými očami" sa musíme rozlúčiť. Či je to dôvod na smútok? Nie. Čo je pekné, na to si človek veľmi rýchlo zvykne. BMW sa vždy staval k dizajnu novátorsky a vždy mu to vyšlo (okrem zanedbateľných pár výnimiek...), nikdy nezaspal na vavrínoch, ale treba uznať, že sa zmeny udiali vždy s úctou k tradíciám. M-kový predný nárazník sa stále vyniká bežnému priemeru - a veľkými otvormi v čiernom lesku s vertikálnymi privádzačmi vzduchu k brzdám v striebornom prevedení pôsobí bojovne a sebaisto.

Zadná partia je tiež celá prekopaná - 3D svetlá so zadymenou hornou časťou pôsobia športovo, odrazovky majú nové miesto a aj nárazník s tmavou dolnou partiou dostal úplne nový tvar. Škoda len tých akože odvetrávacích "otvorov", naopak v dnešnej dobe sa cenia reálne výfukové rúry, štýlovo ukryté do pekných kovových koncoviek. Pri pohľade zboku vyniká nový spodný prelis dverí, čierne orámovanie okien so stĺpikmi a samozrejme prekrásne 19-palcové M disky Double-Spoke Bicolour za 1736€ navyše. Sedan je síce športovejší aj elegantnejší, no väčšina bude kupovať aj tak verziu kombi, ktorá ale o nič nie je špatnejšia!

Interiér papierovo o pár cm narástol, čo si ale človek veľmi nevšimne. Všimne si ale to, že je presne tak isto dokonale ergonomický, dokonale jednoduchý a dokonale elegantno-športový ako doposiaľ. Za koženým M-kovým volantom farebne vynikne príplatkový virtuálny kokpit s kvalitným, konfigurovateľným displejom, na ktorý sa cez čierny panel opticky napája stredová dotyková obrazovka. Do auta samozrejme nastupujete bez potreby použitia kľúča, pri čom spínač agregátu sa presunul spod volantu na stredový tunel. Nový je aj panel ventilácie, ktorý však postráda funkciu vypnutia klimatizácie. Tá sa dá žiaľ deaktivovať, bez úplného vypnutia prísunu prirodzeného vzduchu do kabíny len cez menu, čo považujem za krok späť.

Ako jazdí BMW M340i? Hmmm... Je to žiaľ návykové... Trojliter je trojliter. Šesťvalec je šesťvalec. K tomu benzín a turbo? Ale ani nejde o tých 375 koní a akceleráciu na stovku za 4,4 sekundy. Ide o tú kultivovanú brutalitu! V tomto aute sa nebojíte ísť rýchlo, dáva vám takú sebaistotu ako málo ktoré auto. Príkladná je jeho celková vyváženosť bez pocitu šoférovania skoro 1,8-tonového auta. Zvuk síce taký extrémny nie je ako u rýdzich M-kových modeloch, ale v ostrom režime manažmentu motora je to úplne postačujúce, aby vedeli o vás susedia a aby ste aj vy boli spokojný a odkladali auto do garáže s pocitom vyšantenia sa.

O brzdách sa dá písať len v superlatívoch. Vodič sa môže spoľahnúť na ne v každej situácii a dodajú obrovský pocit bezpečia. Podvozok v porovnaní s radou F30 sa opäť pritvrdil, no mám pocit, že na naše cesty je to už trošičku moc. Tuho nastavené adaptívne tlmiče v spojitosti s pružinami a nizkoprofilovými pneumatikami limitujú aj v komfortnom režime využiteľnosť na dlhšie rodinné výlety. Auto je skonštruované proste na kvalitné vozovky. Jemne sa zvýšila aj citlivosť na priečne nerovnosti, ktoré dokážu vo vyšších rýchlostiach v tiahlych zákrutách rozladiť auto. Túto maličkosť si ale 99% vodičov nevšimne, riešim to iba preto lebo od BMW očakávam 100% jazdné vlastnosti (nie náhodou) a dobre viem, čo si mám všímať pri každom novom modeli.

M340i je proste prekrásny, ostrý sedan, v ktorom keď vám prepne, tak sa za okamih viete z uhladeného manažéra zmeniť na hrubého grobiana. Pri tom vás nebude trápiť prehnaná závisť okolia ani extrémna spotreba,  ktorá sa mi ustálila v priebehu týždňa v kombinovanom cykle na hodnote 9,6 litra na 100km. Ale som vyskúšal aj úsporný medzimestský presun pri normálnej dynamike (ani vtedy som nikomu nezavadzal na ceste...) a číslo 7,6 bolo viac než krásne!

Motor: preplňovaný zážihový šesťvalec, zdvihový objem 2998 cm3, maximálny výkon 374k (275kW) pri 5500-6500 ot./min., maximálny krútiaci moment 500 Nm pri 1850-5000 ot./min.
Pohon:
pohon všetkých kolies xDrive, automatická 8-stupňová prevodovka
Rozmery:
dĺžka 4709mm, šírka 1827mm, výška 1442mm, rázvor 2851mm
Pohotovostná hmotnosť: 1745 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 4,4s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Spotreba - kombinovaná: 7,9 l/100km
Spotreba pri teste - kombinovaná: 9,6 l/100km
Základná cena modelu:  60 850 €
Cena testovaného vozidla: 79 767 €

"Angel eyes" aj v novom poňatí dodávajú nezmeniteľný svetelný podpis

Režimy pri tejto ostrej motorizácii majú svoje opodstatnenie

Stredový panel s malým joystickom pôsobí moderne a elegantne uhladene

Prednedávnom boli stehy na dverách či palubovke výsadou individuálnych tuningových úprav za nekresťanské prachy, dnes bežná vec v prémiovom segmente

Trikolóra M poteší a posádke pripomína výnimočnosť

Displej s vynikajúcou grafikou poskytuje detailné znázornenie obrazu kamery

Pojem Laserové svetlá pozdvihnú aj dnes ešte obočie každému, no extra veľký rozdiel medzi kvalitnými LED-kami alebo adaptívnymi bi-xenónmi človek nezbadá

Spínač štartovania sa aj v trojke presunul spod volantu k páčke automatu

Novinkou sú trysky ostrekovača integrované do stieračov

Vzadu pribudla tretia zóna s displejom a USB zásuvkami

Alcantara s koženými bokmi je vždy dobrá voľba

text & foto: P.Kovács