test BMW M5

08. august 2018Publikoval P. Kovács

...o takýchto autách sa ťažko píše redakčný test. Nová M5-ka je so svojimi 600 koníkmi a pohonom na všetky kolesá naozaj brutálne kladivo. Bez preháňania je to najlepšie auto aké som šoféroval, ktoré vie byť zároveň pohodlným business sedanom aj neskrotnou beštiou s neuveriteľným elánom trhať asfalt, hltať kilometre a zožrať všetko čo jej zavadzia v ceste. M5-ku si predstavte ako GTR so štyrmi dverami a veľkým kufrom. Už len našetriť...

Už keď sme pri financiách, 121 ako základ vlastne vôbec nie je veľa a tí čo práve riešite hypotéku, no srdce vás ťahá kým ste ešte mladí si pojazdiť na niečom rýchlom, stojí to za úvahu. Ešte pár rokov v starom byte a hundranie ženy vám vykompenzuje ten zvuk, tá para a ten pohľad pri otvorení garážových dverí. No a keď máte navyše syna, ktorý už vie čo je dobré, nerozmýšľajte! Môj má len niečo cez dva roky, no ten úsmev na tvári v okamihu dotyku pravého pedála k podlahe stojí za všetky "drobné". :)

Čo sa týka vzhľadu, nová 5-ka sa mi veľmi páči, no poviem úprimne, že exteriér tohto vrcholového dela by mohol byť viac odlíšený, čo  je jediný taký malý mínus v tomto príbehu. Vedel by som si predstaviť viac rozšírené blatníky, väčšiu "vetračku" na blatníkoch a k celkovému dojmu by som si bielu s chrómovými prvkami určite nevybral. Toto si vyžaduje výnimočnejší lak a čierne doplnky viac korešpondujúce s karbónovou strechou. Najmarkantnejší je pohľad zozadu, kedy aj menej znalý vidiac štyri koncovky výfuku zasadené do výrazne tvarovaného nárazníka ihneď  spozná, že tu veru niečo nie je (alebo práveže je) v kostolnom poriadku.

Interiér je tiež zmes luxusu a športovosti. Rozmerné fotely so svietiacim M logom a vetraním a výborným bočným vedením, ako i spodná časť palubovky a dvere bolo odeté do krásnej hnedej kože Merino, ponúkanej za mastný príplatok 7 papierov! Spolu s alcantarou pokrývajúcou strop, hliníkom a tmavou kožou na hornej časti prístrojovky je to impozantný priestor pre počúvanie hudby cez Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, za ktorú si BMW vypýta 3700€ navyše. Pekným detailom sú pásy s vyšitou líniou vo farbách M trikolóry a najkrajší joystick prevodovky aký som kedy videl.

Na jazde v tomto super rýchliku je nádherné to, že vie byť kľudná a nenápadná, no behom okamihu sa to vie zmeniť na divočinu. V akýchkoľvek otáčkach vie urputne zatiahnuť a keď spínače režimov prevodovky, tlmičov a riadenia prepnete do závodného módu, máte tendenciu uveriť, že ste v pretekárskom aute. Výbornou pomôckou na urýchlenie voľby vašich preferencií sú dve červené tlačidlá na volante, do ktorých si dajú nakonfigurovať dve rôzne nastavenia. O brzdnom účinku sa asi baviť dlho nemusíme, na aute boli karbón-keramické kotúče, ktoré spolu s 20-palcovými papučkami mimochodom navyšujú základnú cenu o dákych 11 tisíc :).

Novú M5-ku sme podrobili počas pretekov Power fest na letisku v Boľkovciach aj meranému testu v disciplíne šprint na 201 metrov. Sila sa veru ukázala aj tu a po aktivácii launch controlu zdolal rovinku tento supersedan za 7,65 sekundy, čím porazil napr. Teslu Model S a za novým GTR-kom zaostal len o 3 desatiny. A komu by to bolo málo, existuje ešte niečo naviac. Verzia Competition ponúka ešte viac výkonu - presne 625 koní, ešte o desatinu skresaný šprint na stovku.

Na záver som si nechal bonbónik . A tým je spotreba :). Dámy a páni, táto raketa dokáže jazdiť pri jemnom masochizme pod 9 litrov!!! Medzimestský 60km presun som zvládol dodržiavaním rýchlostných limitov pri spotrebe 8,5 litra benzínu! V "normálnom režime" počítajte s priemerkou okolo 15l, čo je stále vynikajúci údaj...

BMW M5
Motor: preplňovaný vidlicový zážihový osemvalec, zdvihový objem 4395 cm3, maximálny výkon 441 kW / 600 koní, maximálny krútiaci moment 750 Nm
Pohon:
vypínateľný pohon všetkých kolies xDrive, aická 8-stupňová prevodovka M Steptronic
Rozmery: Dĺžka: 4966mm, Šírka: 1903mm, Výška: 1473mm, Rázvor: 2982mm
Prevádzková hmotnosť: 1855 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 3,4 s
Šprint 0-201m: 7,56 s pri 156km/h
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Základná cena modelu:  121 500 €
Cena testovaného vozidla: 162 232 €

text & foto: Peter Kovács