Profituning 2021_2

test BMW X3 M Competition

10. júl 2022Publikoval P. Kovács

Pre bežného motoristu na prvý pohľad stredne veľké SUV v peknej farbe, na veľkých kolesách s hutnejším zvukom dákej benzínovej strojovne. Po nazretí do interiéru príde to „ejha“ – ušľachtilá koža, pekné farby a športové tvary. Po opýtaní sa na výkon, klasická reakcia s úsmevom na tvári že „koľkoooo??“. Priatelia, mal som tú česť týždeň sa rozjímať nad absurditou najbrutálnejšej X3-ky a tiež nad  jej krásami, jej silou ale i nedostatkami...

Vizuálny dojem fajn, väčšiu krabicu by som nechcel, jedine z určitých uhlov pôsobí X3-ka trošku užším, na BMW netypickým dojmom. Vykompenzovali to u mňa nádherné detaily, prelisy, čierne doplnky, veľké otvory a farba M Marina Bay blue. Láskou na 1.pohľad bol ale zadoček so štyrmi brutálnymi kanónmi v čiernej farbe! Takto sa to robí – bravó! Bonusom sú vydarené 21“ M V-spoke Bicolour disky, priam stvorené na večerné hladkanie v garáži.

Natočenú stredovú konzolu z pozície šoféra máme radi, ale v dobe vyspelého infotainmentu, ktorý obsluhuje aj prísediaci je to diskutabilné riešenie. Ani tlačidlá pamäte sedadla a otvárania dverí nie sú ideálne po ruke, stredový tunel mierne klesá smerom dopredu, čo by som tiež zmenil. Interiér však pôsobí celkovo veľmi hodnotným dojmom – použité sú špičkové materiály. Kombinácia kože Merino a Alcantara s kontrastným prešívaním je na oko čarokrásna, ale sedadlá sú veru tvrdé – čo už, je to ozajstné M. Na túto skutočnosť upozorní i pohľad na typické M-kové späťáky, nápisy, logá, trikolóry a samozrejme pohľad na dve červené tlačidlá na volante. Tie vieme, že majú iba ozajstné M performance rakety ;).

Priestoru je vpredu dostatok, usalašil som sa aj ja pri mojej výške 188cm naozaj pohodlne, dokonca priestoru nad hlavou až príliš (čo ale využije človek pri nastupovaní) a aj dverová lakťová opierka by mohla byť o pár cm bližšie. Vzadu to už taká sláva nie je, po vložení dvoch detských sedačiek som mal permanentne dokopané a zašpinené obe opierky, kufor naopak priestranný a vcelku pre rodinu dobre využiteľné - proste úplne postačujúce praktické presúvadlo BY to mohlo byť...

Veľké plus, že sa aj v tomto BMW dá všetko ovládať tlačidlami a jojstickom iDrive! Veľký displej samozrejme ponúka možnosť pre hladkačov, ale 90% z nás napriek nenormálnym trendom hlasuje za „gombíky“. Na čo by ale mohlo BMW rýchlo zabudnúť je ovládanie gestami, 2x sa mi nechtiac podarilo ani neviem čo urobiť s navigáciou alebo rádiom... :D Totálna volovina – sorry. Auto inak príkladne zvukovo odizolované, vnímal som jedine opäť menší aerodynamický šum od predných okien.

Prejdime ale na to najdôležitejšie – ako to jazdí...? Jedným slovom NENORMÁLNE :D. Navyše rýchlosť necítite, takže treba s rozumom dávať tie „kickdowny“. Tento 6-valcový  agregát s dvoma slimákmi sme už vychvaľovali X-krát, proste je to špica inžinierskej činnosti, ponúkajúca obrovskú porciu zábavy a výkonu a šprint na stovku za 3,8 sekundy!!! Ako je to v mojom zvyku som navyše X3 M otestoval v ostrých podmienkach šprintérskych závodov v rámci Power festu v Boľkovciach. Výsledok na 201m s pevným štartom je 8,239 sekundy pri cieľovej rýchlosti 144km/h a 5.miesto v triede Street 4. Nie zlé na 2,1-tonového rodinného služobníka ;).

Keď si človek zvykne na subjektívny a mylný pocit neistoty kvôli vyššiemu posedu, tak mu dôjde, že sa s týmto autom dá nenormálne jazdiť AJ v zatáčkach – aj napr. vďaka karbónovej prednej rozpere! X3 M neuveriteľne klame telom a štekliť jeho limity by som si naozaj netrúfal v premávke – tam až moja odvaha nesiaha už takto po štvrtom X. Čiže fakt klobúk dole pred mechanickým gripom podvozku, brzdami a celkovým správaním sa tohto neľahkého byvola na steroidoch.

Čo sa mi nepáčilo bola až extrémne pomalá reakcia na plynový pedál v komfortnom režime motora a prevodovky, M-ko musí hneď „poslúchať“ aj keď nejde o preteky, ale OK, viem, papierové emisie, spotreba atď. a vyriešil som to ťuknutím do mnou nakonfigurovaného správneho M režimu :). Ešte k bežným presunom možno toľko, že vyspelá asistencia je fajn ale pri zapnutom strážení jazdného pruhu som si na diaľnici po pár desiatok km všimol, že ma pobolieva zápästie – dôvod jednoduchý, predsa len ten volant treba držať a robot vyberá inú stopu v zatáčkach čo je neustály „boj“ ruky so strojom – preto OFF a používal by som to vyslovene v noci, v prípade únavy ako strážneho anjela keby dačo... Viac ma štvala opäť skutočnosť možnosti vypnutia klimatizácie iba cez 3 prekliky v menu – kým môžem preferujem totiž prirodzenú ventiláciu.

Resumé: Bral by som, jasné že áno (!) ale asi prvé BMW, ktoré úplne presne nechápem. Proste posolstvo je pre mňa trošku bizarné. SUV pre rodinu s tvrdým podvozkom (aj v režime Comfort), 510 koňmi je síce cool, ale nie na naše cesty a nie na výlety s deťmi. Proste beriem to ako krásny módny doplnok pre tých, čo chcú pohodlne nastupovať do rakety a sem tam urobiť dojem na rybách, poľovačke alebo lyžiarskych strediskách.

Motor: benzínový radový 6-valec BMW M TwinPower turbo s priamym vstrekovaním paliva, zdvihový objem 2993 cm3, kované piesty, kovaný kľukový hriadeľ, jadro hlavy valcov je vyrobené technológiou 3D tlače, maximálny výkon 375 kW/510 koní pri 6250ot./min., maximálny krútiaci moment 650 Nm pri 2750-5500 ot./min.
Pohon:
náhon na všetky kolesá M xDrive s aktívnym M diferenciálom, aická 8-stupňová prevodovka M Steptronic so systémom Drivelogic
Rozmery:
Dĺžka/šírka/výška v mm: 4724/1897/1669, Rázvor: 2865mm, Objem batož. priestoru: 450-1500l
Pohotovostná hmotnosť: 2091 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 3,8s
Drag race 201m: 8,239@144km/
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Spotreba - kombinovaná (l/100km): 10,9
Spotreba počas testu - kombinovaná (l/100km): 11,8
Základná cena modelu:  92 850 €
Cena testovaného vozidla: 115 010 €

text & foto: P.Kovács