Profituning 2021

test BMW X5 M50i

14. júl 2021Publikoval P. Kovács

Ja som v téme SUVčiek - hlavne tých prerastených, dosť zvláštny týpek. Jazdiac v "normálnom" aute - rodinnom kombíku, vidiac mastodonty na kolesách skoro vždy krútim hlavou. Načo to je dobré? Vozia zbytočné kubíky vzduchu, pred sebou ho tlačia toľko ako autobus, žerú veľa a do odpadu ide dva krát toľko kaučuku pri obmene papúč. OK, možno sa dačo recykluje... Ale nechápem zmysel obrovských krabíc na vysokých podvozkoch, ktoré prepravujú väčšinou jedného človeka, a ktoré sa do terénu dostanú možno iba raz do roka, keď si výlet do Slovenského raja vynúti zastávku pri lesnej cestičke. A potom príde redakčný test prémiového kolosu v cene ročného rozpočtu štyroch afrických dedín a zrazu ide racionalita bokom...

Človek je už taký. Čo už... Všetci chceme pekné, dobré, pohodlné, trendové aj keď možno zbytočné veci. BMW X5 tieto atribúty spĺňa. OK, BMW vyrába ešte väčší - ešte možno "zbytočnejší" koráb v podobe X7-ky ale dizajnovo je vysoká päťka určite vyváženejšia, krajšia a aj menej opulentná. Ja osobne dlhodobo favorizujem spomedzi všetkých bavorských, "terénnych" modelov práve X5, totiž väčšina ostatných pôsobí na mňa ženským - troška jemným dojmom. Ak k tomu všetkému pridám dizajnové špecifiká M-ka - veľké športové disky, agresívne nárazníky s veľkými otvormi, čierne dekory a matné, titánové prevedenie masky a späťákov, tak verzii M50i dávam jednotku s troma *. Čiže chcem, kašlem rozum!

Interiér pôsobí veľmi hodnotným dojmom a tu vôbec nemusíme riešiť spracovanie a použité materiály. Proste špička. Vždy musím pochváliť v nových bavorákoch prítomnosť tlačidiel - všetko sadá intuitívne, rýchlo ovládať cez spínače alebo joystick iDrive bez vynucovania hladkania zapackaných displejov (aj keď aj tá možnosť tu je). Dotykové plochy ja fakt nemusím, odpútava to pozornosť, preto dúfam, že sa všetky automobilky pekne vrátia k tomu čo dlhé desaťročia fungovalo. Tiež pochvala za vypínač start/stop systému hneď nad spúšťačom štartéra - že to už neschovali niekde v útrobách menu ako mnohé iné značky. Tiež mi nevadí stále delený displej na prístrojovke - to, že nemám pred sebou metrový tablet. BMW ostáva stále autom! Bez gýču, bez možno moderných ale šoférsky nie ideálnych vychytávok je to dokonalý a prémiový priestor pre posádku - preto ÁNO, beriem!

Jazda: No proste BMW... Pár minút trvá kým si kvôli výške človek zvykne, že sedí NA rakete a nie V rakete ale potom je to niečo neskutočné. Toto auto doslova popiera zákony fyziky a správa sa aj v zatáčkach ako športový - o 500kg ľahší a 30cm nižší naozaj dobrý športový kombík. Šofér musí mať v hlave poriadok aby nezabudol, že hltá zákruty na 2,3-tonovej lokomotíve, lebo jej limity sú naozaj hodne ďaleko, ale ak by ich náhodou prekročil, tá masa kovu by sa ťažko udržala. Aj X5 M50i je teda typické BMW - presne tak plní moje rozkazy ako si to prajem. Daňou za pocit prikovania k vozovke je tvrdosť podvozku v spojitosti s 22" nízkoprofilovými gumami. Ak hľadáte vyslovene hojdačku a jazdiť chcete s rodinou ako v bavlnke, treba sa pozrieť iným smerom. K tomuto všetkému pridajte V8 biturbo spojené s oboma nápravami cez legendárny 8-stupňový automat, akceleráciu na stovku za 4,3 sekundy (!) a nebudete chcieť vystúpiť. Proste delo, ktoré chce každý!

Dokonca sediac na kapitánskom mostíku na diaľnici - tam kam tieto autá vlastne patria, som si uvedomil, že s rukou len položenou na volante vlastne ani nemusím riadiť X5-ku. To auto ide samo a prišiel som na chuť vyspelých asistenčných systémov, ktoré som doposiaľ vždy vypínal. Nastavených 25 stupňov, kvalitná muzika, výhľad ako Avie, zapnutá masáž sedadla a adaptívny tempomat a line assist robí to čo treba - pridáva, brzdí, zatáča a varuje pred kolíziou. OK, vibrovanie volantu pri jazde v "ideálnej stope" s prekročením čiar znervózňuje aj mňa, ale dá sa vypnúť. Spotrebu zákazník áut tejto triedy nerieši, ale zo zaujímavosti uvediem, že dlhý presun v rámci republiky som zvládol s 530-koňovým osemvalcom za 12,2-litra na 100km, kým týždenný priemer v kombinovanom cykle ustál na hodnote okolo 15-tich litrov. No jedine kvôli tomuto nekupujem... Houby makové! Kvôli tomu, že nemám na to prachy :D.

BMW X5 M50i
Motor: Vidlicový zážihový 8-valec, zdvihový objem 4395 cm3, prepĺňanie dvoma turbodúchadlami, maximálny výkon 390kW/530k pri 5500-6000 ot./min., maximálny krútiaci moment 750 Nm/1800-4600 ot./min.
Pohon: Automatická 8-stupňová prevodovka ZF, pohon všetkých kolies xDrive
Rozmery: 4922/2004/1745 (d/š/v) mm, rázvor náprav 2975mm
Pohotovostná hmotnosť: 2335kg
Zrýchlenie 0-100km/h: 4,3s
Maximálna rýchlosť: 250km/h
Základná cena s touto motorizáciou: 95 100€
Cena testovaného vozidla: 122 335€

Hrubá sila v jemnom balení je OK, ale zvukový prejav výfuku nemuseli až tak priškrtiť. Koncovky sú ale aspoň stále skutočné!

V8 biturbo ťahá vždy brutálne - maximálny točivý moment 750Nm je k dispozícii 1800-4600 ot./min.

Ventilácia sedadiel je super vec, aby nám v letných horúčavách stehno nezrástlo s jemnou kožou Merino. Treba ale s rozumom - na 3.stupni je to na zápal obličiek či prechladnutie krížov.

Vytknúť viem zopár drobností: Dve z tlačidiel rozmiestnených okolo otočného ovládača iDrive sú z pozície vodiča kryté, spínače svetiel by mohli byť vyššie ako aj stredový displej o pár cm, aby bol viac v zornom poli vodiča.

Mäkké opierky hlavy sú naozaj super

Jasné, za kilodvadsať to musí byť dobré auto, hlavne ak to má modro-biele logo na kapote, ALE čo je dôležité, BMW stále ostáva byť autom s mottom "Freude am Fahren".

Niektorí kolegovia ťahajú podobné autá aj do terénu, no podľa mňa tam táto luxusná X5-ka vôbec nepatrí, preto sa k testu mimo ciest vyjadriť neviem...

text & foto: Peter Kovács