test Ford Focus RS

27. december 2017Publikoval P. Kovács

Keď sa začalo hovoriť o výrobe nového Focusu RS bol som zvedavý, kam to Ford posunie. Testy niekoľkých modelov Focusu ST sme v minulosti absolvovali, na tretiu generáciu ultimatívnej verzie už s piatimi dvermi som sa však mimoriadne tešil.

Pri jeho vzhliadnutí v svetlomodrej perleti, som bol trochu v rozpakoch. Oranžová, alebo zelená metalíza mi lahodili v prípade predošlej generácie možno viac, RS sa aktuálne ponúka v menej krikľavých farbách: biela, sivá, čierna, antracitová a modrá. V každom prípade nový RS je v tejto farbe neprehliadnuteľný. Dizajnéri sa k tvarom postavili trochu decentne. Ak by sme ho porovnali s jeho predchodcom s vystupujúcimi blatníkmi, pôsobí trocha obyčajne. Postoj hothatchu na 19-palcových, mnoholúčových diskoch s lakovanými brzdami vo farbe karosérie, je však majestátny. Predná časť kolmo vzhliadajúca k zemi je zakončená predným lízatkom v čiernom prevedení, škoda, že nie v karbónovej úprave. Mohutné krídlo RS plní funkciu prítlaku auta na zadnú nápravu a zo zadného nárazníka vykúkajú dve koncovky výfuku, úctyhodného priemeru.

Kokpit auta okrem športového volantu a ultra športových sedačiek Recaro, nijako nepripomína športové náčinie. Posed do vysoko položených sedadiel s vysokou bočnicou si treba trochu nacvičiť. Sedadlá majú bočné držanie ukážkové. Inak nastavovanie sedadiel je len mechanické a to len horizontálne a s možnosťou nastavenia operadla. Materiály použité na palubovke sú príjemne mäkké a novinkou je centrálny dotykový display typu android. 2.3-litrový turbom Honeywell preplňovaný štvorvalec má štyri módy - Štandard, Šport, Race-okruh a Drift, s vypnutím kontroly trakcie. Pozor vážení, Focus RS disponuje náhonom 4x4 s riadeným predným pohonom za účelom zážitku z driftovania.

Motor s výkonom 350 koní má rád otáčky a od 3000 až po 5500 ot./min. je jeho ťah famózny. Manuálna šesťstupňová prevodovka s krútiacim momentom 440Nm radí ľahko, aj keď dráhy kulisy riadiacej páky sú dlhšie, ako by som čakal. Po naštartovaní motora sa ozve bublanie pripomínajúci osemvalec. V režime šport sa všetky zvukové efekty ešte znásobia a motor pri preraďovaní strieľa do výfuku, čo spôsobuje v meste značný rozruch. Dôvodom je športová kalibrácia ventilu umiestneného vo výfuku. V podzemných garážach táto parádička dokonca spúšťa streľbou z oboch koncoviek výfuku alarmy zaparkovaných áut. Ťah motora je elektrizujúci, k tomu jeden z najlepších podvozkov tejto triedy vpredu s nápravami MacPherson s poloizolovaným pomocným rámom, vzadu s nezávislým lichobežníkovým zavesením s viac prvkovým systémom Control Blade, robí z auta naozaj pretekárske auto.

 

Daňou za výkon a akceleráciu, keď stovku dosiahnete s Launch Controlom za 4,7 sekundy je spotreba. Ja osobne túto položku pri takýchto autách neriešim, pretože to plne vyváži zážitok z jazdy s návalom adrenalínu. V zmiešanej premávke mesto/diaľnica v kombinácii so športovým režimom auto spapá do 12 litrov. Ak však RS-ko riadne poprehánate, môžete počítať aj s dvadsiatkou. K takto výkonnému agregátu je prispôsobený brzdový systém Brembo. Vpredu má monoblokové 4-piestikové strmene, vzadu plávajúci strmeň. Brzdnému účinku prispievajú kotúče, vpredu priemeru 350mm, vzadu 302mm.

Motor: Benzínový 4-valec EcoBoost preplňovaný turbodúchadlom, objem 2261cm3, výkon 350k pri 6000ot./min, max.krútiaci moment 440Nm/2000-4500 ot./min.

Pohon: Všetkých kolies, 6-stupňová manuálna prevodovka, rozmer pneu: 235/35 R19 Michelin Pilot Super Sport

Hmotnosť, rozmery: d x š x v (m): 4,390 x 1,858 x 1,472, rázvor náprav (m): 2,647, pohotovostná hmotnosť: 1559 kg

Dynamické parametre: maximálna rýchlosť: 266 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h: 4,7 s

Spotreba: kombinovaná (l/100km): 7,2, pri teste (l/100km): 11,8

Cena testovaného auta: 37.990,-eur

Na vizuálnej stránke srdca tejto beštie by sa veru mohlo troška popracovať...

text: Hrivňák, foto: autor, Ford