test Maserati Ghibli S Q4 GranLusso
Maserati po dosť dlhej odmlke pred piatimi rokmi oživilo legendárne Ghibli. Vyrába ho v dieslovom prevedení, no ja som zástanca benzínu - hlavne ak ide o športové autá. K redakčnému testu som teda siahol po benzínovej verzii, presnejšie trojlitrovej V6-ke twin-turbo.
Tento model zažíva v Maserati boom, pretože sa ho predalo viac ako 70 000 kusov. Stretávam ich aj na našich cestách a musím povedať, že sa s dizajnom taliani ako vždy pochlapili. Vpredu veľká papuľa žraloka s trojzubcom v strede, pokračujúca majestátnou prednou kapotou ladnými krivkami až do zadných rozšírených blatníkov, ktoré sa neuveriteľne vynímajú v spätných zrkadlách. Do interiéru vchádzam bez rámovými dverami, ktorých tapacír je vkusne kombinovaný kožou, hodvábom a drevom. Moderne a luxusne spracovaná palubná doska s typickými budíkmi, ktorej kontruje dotykový 8,4-palcový display, je ergonomicky rýchlo zvládnuteľná. Posádke pobyt, ak ovšem nechce počúvať brblot motora, spríjemňuje hifi súprava Harman Kardon s desiatimi reproduktormi a výkonom 900W.
Štartujem, pardon chcem štartovať a na počudovanie a moje veľké prekvapenie tlačidlo štartu musím hľadať. Nachádzam ho na ľavej strane volantu, čo býva typické pre značku Porsche. Po naskočení šesťvalca má Maserati tento počin odpustený. Krásny zvuk vyladeného výfuku a motora od Ferrari sa znásobí po zvolení režimu Sport. Dunivý zvuk pri voľnobehu sa zmení na príjemný rachot pri jazde. Motor disponuje 430 konskými silami a 580Nm krútiacim momentom a je osadený čo najviac do kabíny kvôli rozloženiu hmotnosti. Osemstupňový a ZF radí prirodzene rýchlo, avšak rozjazd pod plným plynom na prvý rýchlostný stupeň má nezvyčajne dlhé opozdenie nábehu výkonu. Zato ostatné tri nasledujúce stupne sú neskutočne razantné a rýchle. Motor pri brzdení pred zákrutou podraďuje, ten zvuk a kašlanie do výfuku treba počuť! To sa nedá opísať.
Riadenie je chirurgicky presné a štvorkolka je krásne predvídateľná. S pomerom rozloženia hmotnosti 50:50 a správnym rozložením hnacej sily na obe nápravy sa s Ghibli dá krásne rezať zákruty s menším driftom. Adaptívny podvozok systému Skyhook je pohodlný a ani v športovom režime vám nevypadajú plomby zo zubov. Proste GT ako sa patrí. Za bezpečné zastavenie zodpovedajú brzdy Brembo, vpredu s vŕtanými kotúčmi 360mm a šesť piestikovým strmeňmi monoblok, vzadu kontrujú kotúče priemeru 345mm a švorpiestikové strmene.
Hodnotenie na záver:
Dizajn spracovanie ergonómia: dávam 99%
Motor výkon prejav emócia: dávam 98% a to len kvôli opozdeniu prvého rýchlostného stupňa
Zážitok z jazdy: nieje to auto, čo by vás nepríjemne prekvapilo, jazdí razantne, rýchlo a predvídavo. Dávam 98%
Určite by som po Ghibli siahol ako po bežnom, resp. i rodinnom aute, pretože okrem týchto vlastností má aj dostatočne veľký batožinový priestor.
Motor: benzínový šeťvalec 3.0 TwinTurbo, výkon 430koní, max.točivý moment 580 Nm
Pohon: na všetky kolesá so samosvorným diferenciálom zadných kolies, osemstupňový a ZF
Hmotnosť: 1870kg
Zrýchlenie 0-100km/h: 4,8 s
Maximálna rýchlosť: 284km/h
Spotreba: kombinovaná 9,7 l/100km, pri teste 19,7 l/100km
Cena základného modelu: 71.412,-eur
Cena testovaného vozidla: 106.608,-eur
text & foto: Igor Hrivňák