Profituning 2021

test Toyota Yaris GR

17. marec 2021Publikoval I. Hrivňák

Po dlhšej prestávke spôsobenej aj súčasnou covidovou situáciou, vám opäť pravidelne prinesieme testy zaujímavých áut. Tento krát som si zobral na mušku celosvetovo ospevovanú Toyotu Yaris GR. To, že s bežnou verziou nemá nič spoločné okrem predných a zadných svetiel a žraločej plutvy na streche auta, je zrejmé už na prvý pohľad. Agresívny pohľad spredu, umocňuje rozčapený zadok. Yaris si berie príklad z áut WRC, podľa ktorých bol aj skonštruovaný. Keďže v tejto súťaži sa nemôžu robiť aerodynamické úpravy zadných dverí, bolo rozhodnuté - GR-ko ich má len dvoje.

Interiér vás neohúri, ale zato je plne funkčný. Aj po kritikách, že vysokí vodiči majú problém s miestom, zrejme nebude takým vážnym problémom. Meriam 185cm a s kamarátom obdobnej výšky, sme v kabíne pocit klaustrofóbie zďaleka nemali. Sedadlá sú športové so zabudovanou ale nastaviteľnou hlavovou opierkou. Posed v nich je príjemne športový a nijako neobťažuje ani pri dlhších jazdách. Volant by ale mohol mať opticky pretekárskejší charakter, ale to je len vec názoru - úchop a veľkosť sú v poriadku. Základné ovládania rádia a klimatizácie boli klasické, čo chválim a prepínanie troch jazdných režimov TROJ(!)valca je na stredovom tuneli.

Dobre čítate - Yaris GR poháňa trojvalec objemu 1618ccm s výkonom 261koní! Kto by si myslel, že sa to nedá, tak japonský inžinieri mali názor iný. Po naštartovaní tlačidlom, sa ozve bublanie motora, ako keby tých valcov bolo šesť. Rýchlo reagujúci plyn a ešte rýchlejšia spojka spôsobila, že pri prvom výjazde som skoro zrovnal zábranu chodníka. Po pár minútach si zvykám. Motor reaguje okamžite, riadiaca páka s krátkou kulisou a charakterom pretekárskeho auta je famózna. Rýchle zapadávanie rýchlostí je excelentné. Samotný nástup turba dá poznať, že toto náčinie nie je obvyklý, moderný hothatch, ale skôr perverzný špeciál na ŠPZ!

Bezchybnú charakteristiku auta dotvára presné riadenie a pohon 4x4. Áno, počujete dobre - Yaris GR je štvorkolka jazdiaca, ako po koľajniciach. V režime TRACK s rozdelením pohonu 50:50 cítiť,  že je o 50mm dlhší, o 60mm širší a 45mm nižší, ako jeho sériový súrodenci. Tiež je zaujímavý pomer pohonu pri športovom režime, ktorý posiela 70% výkonu na zadné kolesá s možnosťou driftovania.  Toto zabezpečujú dva diferenciály Torsen. Fyzikálne limity GR-ka som žiaľ nemal možnosť otestovať, obmedzovalo ma zradné počasie a neskutočné množstvo policajných hliadok sliediacich nielen na "hriešnikov" nerešpektujúcich nezmyselné opatrenia...

Musím pochváliť aj nastavenie výfukového systému ukončeného dvojkoncovkou. Bublavý zvuk nijako nerušiaci v kabíne je naladený naozaj parádne, čoho dôkazom je fakt, že som mal väčšinou rádio vypnuté. Aj keď zvuk audio systému tiež nie je na zahodenie - s jeho siedmymi reproduktormi znie slušne. Čo sa týka praktickosti, tú veľmi nehľadajte. Vpredu miesta tak akurát, dozadu zložité nastupovanie a na zadných laviciach preveziete len deti, alebo ďalšiu batožinu, ktorá sa nezmestí do kufra s objemom 207l. Hľadajte ale iné veci - vlastne ani nemusíte hľadať... Tento malý diablik je to správne vozenie maniaka, čo má rád nespútané autá a teda vedie aj taký život. Je to čistý adrenalín pri patričnom vzbudzovaní pozornosti.

Motor: preplňovaný zážihový trojvalec, zdvihový objem 1618 cm3, maximálny výkon 192kW/261k maximálny krútiaci moment 360Nm
Pohon:
pohon všetkých kolies, manuálna 6-stupňová prevodovka
Rozmery:
dĺžka 3995mm, šírka 1805mm, výška 1460mm, rázvor 2558mm
Pohotovostná hmotnosť: 1280 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,5s
Maximálna rýchlosť: 230 km/h
Spotreba - kombinovaná: 8,9 l/100km
Spotreba pri teste - kombinovaná: 9,4 l/100km
Cena testovaného vozidla: 33.200,- €

text & foto: I.Hrivňák