Profituning 2021_2

Toyota 222D: Nedokončený diabol

01. marec 2022Publikoval M. Lábaj

80-te roky vo WRC boli vrcholom rallyšportu. Neskrotné špeciály riadili tí najlepší piloti, ktorí bojovali na dlhých, niekoľko stokilometrových tratiach lemovaných stromami, útesmi, snehovými bariérami a najmä divákmi. No i tak sa divoké vozidlá dokázali utrhnúť aj spod najšikovnejších rúk. Kto vie čo by bolo ďalej, keby nebolo nešťastí, ktoré viedli k ráznemu ukončeniu skupiny B. Fámy vravia, že bola chystaná skupina S s oveľa voľnejšími predpismi. To ale nikto nemohol na sto percent potvrdiť, keďže FISA nevydala žiadne oficiálne predpisy ani základné usmernenia. Tímy avšak začali pracovať na nových autách, no kvôli chýbajúcim predpisom sa preto každá značka vydala iným smerom.

Toyota Team Europe začala pracovať na vývoji dvoch áut. Ich základom je centrálny monokok s trubkovým rámom okolo motora a prevodovky. Panely karosérie vypožičal vtedajší nový model MR2 predstavený v roku 1984. Rozdiel medzi vyvíjanými vozidlami bol v pohone, zatiaľ čo prvá 222D mala pohon všetkých kolies od Xtrac druhý kus bol výhradne určený na asfaltové trate s pohonom iba zadných kolies. Od toho sa zároveň odvíjalo aj uloženie motora. Keďže pohon zadných kolies bol výrazne jednoduchší, motor je v Toyote uložený pozdĺžne s prevodovkou na náprave. Tento kus avšak nie je pojazdný. Potrebné diely jednoducho neexistujú.

Preto nečakajte ani od 222D žiadne zázraky na ceste. Je to projekt, ktorý skončil skôr než bol dokončený a pretrvávajúcim množstvom problémov. Čestný kurátor John Day hovorí o nich: „Absolútne sa s nimi nedá jazdiť. Auto si proste robí čo chce. Je pretáčavé ale zároveň nedotáčavé a má neskutočne obrovskú turbo dieru – tri sekundy než dosiahne plný výkon. Potrebná technológia v 80-tych rokoch nebola dostupná,“ pokračuje John,  „Špeciály skupiny B mali výkon a prítlak. Toyota 222D má veľmi krátky zdvih tlmičov. Ak by vletela do rýchlej no hrboľatej zákruty jej podvozok nie je schopný kopírovať povrch a letela by najkratším oblúkom vonku. Rovnako nebolo k dispozícií žiadne riadenie turbodúchadla a síce motor v nej produkuje 600 koní, nie je nad ním prakticky žiadna kontrola.“

Toyota 222D však budí prirodzený rešpekt všade kde sa objaví. V porovnaní s malou MR2 je to široké monštrum s nafúknutými blatníkmi. Štyri predné svetlomety naznačujú, že auto bolo pripravené čeliť akýmkoľvek ťažkým podmienkam na tratiach svetového šampionátu. Krásne vidno ako bolo prúdenie vzduchu na prvom mieste, nakoľko jedine to držalo autá na zemi. S otvorenou zadnou časťou sa odhaľuje 4-valcový motor s označením 503E, objemom 2140 kubických centimetrov. Ten pochádza priamo z vozidla Toyoty Le Man skupiny C a jeho maximálny možný výkon je až 800 konských síl. Suchá hmotnosť 222D je pri tom iba 750 kg. Nebyť nešťastných udalostí, tento pekelný stroj (ale tiež aj iné) by možno uvideli diváci v akcii už na prvej súťaži Rally Monte Carlo v roku 1988.

text: M.Lábaj, foto: Robb Pritchard – petrolicious.com