Profituning

Toyota Corolla GTi 2JZ RWD

17. júl 2020Publikoval M. Lábaj

Corolla šiestej generácie, teda E90, bola predstavená v roku 1987. Na výber bola široká paleta ako karosárskych verzií tak motorov. V produkcii vydržala 5 rokov, kým ju nahradila ďalšia generácia. V Južnej Afrike sa však pre tamojší trh vyrábala až do roku 2006. Táto generácia Corolly bola zároveň prvou, ktorá prekonvertovala na pohon predných kolies.

Jeden z mnohých vyrobených kusov si kúpil aj Mathias zo Švédska. Majiteľom červeného hatchbacku s prívlastkom GTi sa stal v roku 2004. Toyota bola vo veľmi zachovalom stave, na odometri mala len 65 000 kilometrov. Okrem každodenného používania ju zobral sem-tam aj vyvetrať na okruh Mantorp Park. Po roku vlastníctva, keď sa s autom bližšie spoznal, ho začal i upravovať. Vymenil výfuk, namontoval lepší podvozok značky D2, rovnako vylepšil brzdy a obul nové 19" disky Advanti Vertex s pneumatikami. Neskôr tiež vymenil motor za novší typ 4A-GE 20V s variabilným časovaním ventilov známy ako „Black Top“. S motorom bola do auta osadená aj 6-stupňová prevodovka Getrag V161. Ukázalo sa, že bol to naozaj skvelý upgrade pre okruhové dni.

Až rok 2008 sa stal dôležitým míľnikom. Mathias mal v pláne len upraviť priečku, aby mohol na motor osadiť nasávanie so štvorklapkou a ošetriť pár miest, kde začala kvitnúť hrdza. Nakoniec skončila Corolla úplne rozobratá, čo ho priviedlo k myšlienke zadného pohonu. Nebola by to predsa len väčšia zábava? Aj po tomto zásahu však Toyota musela ostať „na značkách“. To našťastie bolo možné vďaka národnej organizácií švédskych výrobcov automobilov, skratkou SFRO.

Pod kapotou mal pôvodne skončiť agregát 3S-GTE, keď sa ale objavila možnosť kúpiť motor 2JZ-GTE z búranej Supry, Mathias nezaváhal a 2JZ hneď kúpil. Corollu potom položil na kozu a práce sa mohli začať. Keďže v pláne bola zmena pohonu, bola nutné kompletne prerobiť podvozok. Najlepší spôsob ako to docieliť, bolo vyrobenie trubkového rámu, ktorý sa následne vložil do karosérie Corolly. Áno, bol to veľmi zdĺhavý a namáhavý proces. Mathias si rám sám navrhol a vyrobil. Opäť na kolesá s novým pohonom a motorom na mieste, sa Toyota postavila až v máji 2013. V tom čase SFRO prišla na prvú kontrolu a autu pridelila nové výrobné číslo. Potom sa pokračovalo na karosérií. Okrem dopasovania na nový rám bola rozšírená a nanovo nalakovaná. Nakoniec už ostával len interiér, kde sa ocitla laminátová palubovka v alcantare, nové ukazovatele, sedačky a volant značky Sparco.

Definitívne schválenie dostala Mathiasova Corolla až v septembri 2017. Preto aj v technickom preukaze je tento rok uvedený ako rok výroby vozidla. A nie, nebolo to zdržovaním na úradoch. Skutočne sa na nej tak dlho pracovalo. Presne teda necelých deväť rokov, ak by to niekto rátal na hodiny, bolo by to približne 6500 hodín práce na vysnívanom aute. Samozrejme, ďalšie plány existujú ako ju ešte vylepšiť. Nateraz však stačilo, majiteľ si svoju jedinečnú Toyotu Corollu GTi užíva každý deň, či počas týždňa na ceste do zamestnania alebo cez víkend na okruhu s priateľmi.

text: M.Lábaj, foto: Alen Haseta, speedhunters.com