Profituning 2021

Vantage N24 z Tokia

28. apríl 2022Publikoval M. Lábaj

Pri mene Aston Martin si asi mnohí predstavíme rovnakú tvár oblečenú do gentlemanského obleku v podobe dvojdverového kupé. Vantage je jednoducho britská športová klasika, ktorému je neslušné hovoriť, že by ešte niečo potreboval k tomu aby vyzeral skvelo. Bodykit z uhlíkových vlákien potiahnutý maskáčovým vzorom avšak nie je na škodu.

Britský Aston patrí pánovi s menom Hiro Akane, hlavou Tokijskej spoločnosti ACR Performance. ACR vyrába celý rad originálnych dielov karosérie z uhlíkových vlákien a iných dielov pre vozidlá Aston Martin, vrátane súprav kompresorov a kolies. Tento Vantage N24 je demo auto tejto Japonskej spoločnosti. Ako hovorí Hiro Akane, ktorýkoľvek Aston Martin je nepopierateľne krásny, drsný výkon V8 a V12 motorov zabalený do elegancie dizajnu, ktorý zasadili zakladatelia Lionel Martin a Robert Bramford už v roku 1913.

Vantage N24 je pretekársky voz z roku 2006 a nepochybne patrí k neoddeliteľnej závodnej histórií britskej značky. Vedeli ste, že Aston Martin kraľoval Le Mans prvýkrát už v roku 1932? Prvé DB modely prišli až o 15 rokov neskôr, pod rukami vtedajšieho generálneho riaditeľa Davida Browna dominovali na tratiach po celom svete. Samozrejme, James Bond nebol prvý, kto preslávil Aston Martin, pretože v roku 1959 ďalšia britská legenda priviezla fabrické auto DBR1 k víťazstvu v Le Mans. Tým mužom nebol nikto iný ako zosnulý, veľký Sir Stirling Moss. Briti neskôr na dlhých 40 rokov opustili trate. Až kým sa nevrátili s modelom DBR9 a pozdejšie s V8 Vantage GTE.

Vantage N24 je postavený skôr ako cestovné auto pre pretekárske trate, aj keď už v sérií tieto vozidlá spĺňali požiadavky pre európsky seriál FIA GT4. Hiro-san však nestačil sériový vzhľad. Pre Aston Martin navrhol bodykit z uhlíkových vlákien, ktorý rozšíril Vantage o 100 mm. Kompletná sada obsahuje predný a zadný nárazník, prahové lišty, predné a zadné blatníky, ako aj krídelká vpredu, predný splitter a zadný difúzor. Zadný ductail spojler je ešte vo vývoji, tím pracuje takisto na zvýšení prítlaku pravidelným testovaním na okruhu v Tsukube. V roku 2019 použil tím so sídlom v Dubaji súpravu ACR wide body kit pre svoj driftovací špeciál Aston Martin, ktorý bol, pokiaľ ide o drift autá, prvým svojho druhu.

V cestnom nastavení obúva Hiro-sanova N24 súpravu kovaných kolies Vossen VPS-315T s rozmermi 20×11 palcov vpredu a 20×12,5 palcov vzadu. Originálne 18×10-palcové OZ Racing disky sú schválené len pre použitie na trati. Pri prejazdoch Tokijskými cestami N24 vyzerala akoby použila zlý výjazd z boxov, namiesto vrátenia späť na okruh odbočila do ulíc. Interiér je oholený od všetkých čalúnení, no na otázku, či je všetko fabrické je odpoveď nečakaná – áno, takto to Briti vyrobili. Každý prvok spĺňa FIA homologizáciu, od športových škrupinových sedačiek Recaro, cez 6-bodové pásy Sabelt, hliníkovú klietku až po 115-litrovú palivovú nádrž za pilotom.

Pod kapotou sa nachádza nádherný 4,3-litrový motor V8 z obyčajného Vantage, vyladený a nastavený bez obmedzení. Hlavy valcov prešli leštením rovnako tiež kľukový hriadeľ. Ojnice a piesty sú odľahčené a vyvážené. Motor pracuje so systémom suchej olejovej vane, ktorý zabraňuje odlievaniu oleja pri rýchlych prejazdoch zákrutami s vysokým G-zaťažením. Aston Martin má i integrovaný hasiaci systém a k dispozícii je dokonca aj palubný systém vzduchového zdviháka pre rýchlu výmenu kolies a pneumatík v boxoch na okruhu. Aj keď (našťastie) neexistujú žiadne podobnosti s prvými ručne vyrobenými autami, ktoré vyšli z malého skladu v Londýne na prelome storočia, étos týchto áut zostáva. Extrémna kvalita konštrukcie navrhnutá pre pretekárske trate, zamaskovaná v džentlmenskom smokingu ušitého na bál.

text: M.Lábaj, foto: Toby Thyer - speedhunters.com