Profituning

Volga 24: Z taxíka okruhový špeciál

13. októbra 2020Publikoval M. Lábaj

Písal sa rok 1963 kedy taxikári z Rigy dostali pozvanie, aby prišli so svojimi sedanmi GAZ 21 na neďaleký okruh v Mežaparku a rozdali si to medzi sebou. Závod mal veľký úspech, čoskoro sa z neho stala pravidelná séria „Dzintara Volga“ a zúčastňovali sa jej piloti z celej krajiny. Neskôr, v sedemdesiatych rokoch, sa zmenilo i pôsobisko, Volgy začali pretekať na okruhu Bikernieki neďaleko hlavného mesta a zmodernizovali sa i vozy na štartovacom poli – na GAZ 24.

Séria pokračovala až do roku 1991, kedy rozpad ZSSR znamenal aj koniec taxikárskych pretekov, na dlhých 19 rokov. V roku 2010 sa však pozbierali nadšenci bývalej divokej série a opäť usporiadali pár závodov. Ako vtedy, tak i teraz zožali netradičné preteky úspech. Dokonca, sa presunuli na okruh blízko rodiska áut, Nižného Novogradu. V súčasnosti ich ale nájdeme na okruhu Moskovskej klasickej Veľkej ceny. Na dráhe súťažia výhradne staršie modely, sú však povolené aj moderné úpravy, teda hlavne ak sa to týka bezpečnosti pilotov.

Biela Volga začala svoj život ako model 3110, karoséria bola však prestavaná na vzhľad 24-tky. Vlastne všetky diely pochádzajú výhradne z automobilov GAZ. Predná náprava je z 31105-tky, zadok bol pôvodne na 3110-tke a využíva odpruženie listovými perami. Zadná náprava bola tiež posunutá o 3 centimetre smerom vzad, vraj kvôli stabilite. Za všetkými kolesami sú uchytené tlmiče Shock Therapy. Niečo málo sú nastaviteľné stabilizátory. Pri pohľade na brzdy objavíme vpredu kotúčové brzdy so 4-piestikovými strmeňmi Girling a vzadu sériové bubny.

Pod kapotou je pokojne usadený 2,4-litrový štvorvalec s rozvodom DOHC. Časť z neho je sériová, ako napríklad ojnice, kľuková hriadeľ a mazací systém, iné diely boli zase vymenené za silnejšie náhrady. Týka sa to najmä piestov, ktoré sú kované, a vačkovej hriadele vyrobenej na mieru. I keď pravidlá závodov umožňujú využiť vstrekovanie paliva, dvojitý karburátor Holley XP stále funguje skvele. O zapaľovanie sa stará riadiaca jednotka Link a cievky z Nissanu GT-R. Za motorom je uložená sériová prevodovka GAZ, medzi nimi je ale športová spojka AP Racing.

Zvonku je na Volge nasadený menší bodykit vytlačený pomocou 3D tlačiarne. Veľa dielov karosérie je vyrobených z uhlíkových vlákien. Základom auta je totiž ochranná klietka. Miesto pre pilota vyhrádza športová sedačka Recaro HANS spolu s bezpečnostnými pásmi. Informácie o aute sa zobrazujú na digitálnom displeji Motec C125, zvyšné funkcie sa ovládajú cez príslušný ovládací panel takisto od Motecu. Z fotiek to nevidno, no 24-tka je obrovské auto, na dĺžku meria okolo 5 metrov a jej šírka je 2 metre. Nie je to síce najsilnejší okruhový nástroj, na trati vládne práve svojou majestátnosťou.

text: M.Lábaj, foto: Shimanovskiy Ilya - speedhunters.com