Profituning

Volvo 244 2JZ: Švédsky úlet z Fínska

21. máj 2020Publikoval M. Lábaj

V diaľke počuť ten charakteristický zvuk nafúknutého 3,0-litrového šesťvalca poriadne veľkým turbom. Okrem motora sa do pozadia zároveň ozýva i kvílenie pneumatík, ako sa márne snažia zakúsiť do asfaltu. Čo je to za auto? Ak by to bola Toyota Supra, bol by to zázrak. Alebo Aristo? To je nemožné. Po chvíli sa však z diaľky vynára niečo červené a totálne hranaté. VOL-VO?!

Po pár ďalších metroch sa ukázalo, že je to skutočne Volvo 244 z roku 1980 s motorom 2JZ. Za týmto výtvorom stojí mladý Fín Eemeli, ktorý vlastní červený sedan už 8 rokov. Sprvu boli na Volve len väčšie kolesá, nízky podvozok a záhradka na streche. Avšak o rok neskôr, ako začal švédsku limuzínu majiteľ upravovať, prišiel nápad zastavať do auta práve tento legendárny agregát. Potom Eemeliho čas na dva roky ukradol projekt Volkswagen vanu. Avšak po 24 mesiacoch sa nakoniec opäť vrátil ku 244-ke.

Volvo dostalo ochrannú klietku, široké blatníky, vzduchový podvozok a nové vlastné kolesá. Logo na diskoch určite poznáte, biele stredy pochádzajú z Fordu Mustang z roku 1996, pôvodne v rozmeroch 15x7 palcov. K týmto diskom sa však pridali široké goliere OZ Racing a tak vzniklo jedinečné obutie. Na prednej náprave majú kolesá rozmery 17x9,5-palca. Zadok je ešte o 2,5-palca širší, teda 17x12 palcov. Rozkročený postoj zabezpečuje vzduchová technika. Tu išlo celkom o jednoduchý, no užitočný systém s vakmi Universal, 24-litrovým zásobníkom a dvojicou kompresorov. Prázdnotu za prednými kolesami vyplnili veľké červené brzdy Brembo.

Vďaka čomu sa stalo Volvo 244 jedinečným, je práve agregát pod kapotou. 3,0-litrovému 2JZ-GTE robí spoločnosť turbodúchadlo Master Power MPR6164. Samozrejme, bolo vykonaných mnoho úprav, ktoré boli potrebné aby z motora dostali to, čo si Eemeli žiadal. V rámci toho bol inštalovaný wastegate Turbosmart ProGate, veľký intercooler pod nárazníkom a 1000cc vstreky. I keď ešte nestihli odmerať 244-ke presný výkon, majiteľ odhaduje, že 2JZ by mohla mať približne okolo 600 koní. Výkon putuje cez odľahčený zotrvačník a závodnú spojku Sachs do 6-stupňovej manuálnej prevodovky ZF z dieselového BMW. Tá ho potom tlačí na zadné kolesá, ktoré tiež využívajú zavesenie z BMW.

Z vonku je Volvo dosť naštvané, má výraz, za ktorý by sa mnohé iné autá nemuseli hanbiť. Eemeli sa snažil čo najviac nechať tvary karosérie čisté, čo sa mu i podarilo. Jediným zásahom do hranatých tvarov boli široké lemy blatníkov. Tie sú vyrobené z laminátu a na každej strane pridávajú 80 mm do šírky. Avšak skrývajú širokánske kolesá bravúrne. Interiér, ten je na nepoznanie. Hnedý flanelový vzor sa však do tohto priestoru neskutočne výborne hodí. Rovnako ako old-schoolové športové sedadlá z Kevlaru od GA Racing, malý športový volant L-Tec, šikovná radiaca páka prevodovky a všetky tie analógové prepínače v stredovej časti. Akurát ten ochranný rám trošku uberá z vnútorného priestoru, lenže bez neho by to asi tiež nešlo. Informácie sú vodičovi prezrádzané pomocou modernej technológie, teda tabletu. Veľmi podarené Volvo, to musíme uznať. Eemeli však už teraz má nápady ako 244-ku ďalej upraviť.

text: M.Lábaj, foto: Vladimir Ljadov, speedhunters.com