Profituning

Závodná legenda v aktívnom dôchodku

02. november 2020Publikoval M. Lábaj

Osemdesiate roky sa žili vo veľkom štýle, to bez pochybne, o tom tu už niekoľko slov padlo. Dnes ale bude reč o tom čo sa ale stalo s hviezdami, ako prežili tri dekády a ako žijú v dnešnej dobe. Samozrejme, hovoríme o hviezdach so štyrmi kolesami a motorom. Bývalou hviezdou v 80-tych bolo aj vozidlo Lancia 037 s číslom karosérie 133, ktorá súťažila na rally tratiach v triede skupiny B.

Príbeh ako a prečo vznikla 037-čka si môžete prečítať na tomto odkaze. Teraz sa bližšie pozrieme na život jednej z nich. Daňou za výhry sú často nejaké tie známky boja, odery, šuchnutia a iné aj väčšie jazvy. A síce i táto Lancia bojovala s úzkymi cestami a pekne kľukatými zákrutami, našťastie sa do cieľa vždy vrátila bez výrazného poškodenia. Niekedy aj celkom úspešne, počas svojej kariéry to niekoľkokrát dotiahla na pódium v európskom, talianskom a švajčiarskom šampionáte. Až v roku 1986, po troch sezónach plného nasadenia sa dočkala svojho dôchodku. Auto bolo nakoniec odstavené v garáži na dlhých 30 rokov.

Lancia 037 dorazila 9. februára 1983 do garáže Giuseppa Volta, dlhoročného spolupracovníka Abarthu. Prvýkrát bola nasadená ani nie 10 dní odo dodania na podniku Rally Costa Brava v európskom šampionáte. Vozidlo bolo vo farbách Eminence Racing Team, teda tímu, ktorý financovala francúzsky výrobca spodného prádla – Eminence. S týmto tímom 037 prvýkrát dosiahla pódium (3. miesto) počas Tour de France Automobile s Darnicheom Bernardom za volantom. Lenže nasledujúcu sezónu vypadol sponzor a tak Volta Lanciu rozobral, aby jej potenciál využil v rallycrosse. To sa ale nakoniec neudialo. Opäť bola nasadená až v sezóne v roku 1985, avšak už v špecifikácií Evolution 2. Čo teda znamenalo použitie vstrekovania namiesto karburátora, väčší objem motora – 2,1-litra a osadenie prepracovaného kompresoru Volumex. Táto špecifikácia sa vyznačuje aj pevnejšou karosériou a odstránením zadným nárazníkom, ktorý nahradili veľké zásterky. V tejto sezóne absolvovala talianske trate, najlepšie s tretím miestom na Rally della Lana a štvrtým na Coppa Liburna.

V roku 1986 bola nasadená zase do švajčiarskeho šampionátu ako oficiálne vozidlo Lancia Switzerland, avšak starostlivosť bola stále na Voltovi. Tu absolvovala 037-čka štyri súťaže s druhým, tretím, prvým a štvrtým miestom. V tomto roku sa Lancia zúčastnila i podniku európskeho šampionátu v Španielsku, elektrická porucha ale zabránila úspešnému dojazdu do cieľa. Toto bol však osudný rok aj pre všetky vozidlá skupiny B. A tak ako ostatní, tak aj táto 037-čka dostala zákaz účasti na ďalších pretekoch. Ale že až na taký dlhý čas, to v tej dobe nikto netušil.

V tej garáži stála karoséria 133 až do minulého roka, keď ju objavil nový majiteľ. Lancia sa dočkala menšej renovácie u špecialistu, ktorý jej vrátil tvár do času, kedy získala prvé pódiové umiestnenie. Takisto bolo auto opäť preskladané do špecifikácie Evolution 1, jediným dielom Evo 2 ostala škrtiaca klapka. Ako čerešnička na torte sú na nej pripevnené originálne evidenčné čísla z Torina. Niekdajšia sláva pominula, jej druhý život sa však práve začal. Nový majiteľ má s ňou totiž v pláne absolvovať pár historických súťaží.

text: M.Lábaj, foto: Matteo Cerreia Vioglio