2010: Okush Ninja

08. marec 2018Publikoval P. Kovács

Dohadovanie fotenia a predstavenia tejto parádičky nám trvalo pekných pár mesiacov. Odkladali sme to z mesiaca na mesiac, no čakať sa nám určite oplatilo. Od okamihu, keď sme sa stretli v Rumunsku na tuningovom zraze spojeným s medzinárodným  šprintérskym pretekom a dohodli sa, strávil majster až do poslednej hodinky pred fotením pekných pár dní práce, aby všetko to, čo mal v pláne stihol. Majiteľ a staviteľ „gemerskej Ninje“, rodák z Rožňavy, známy v tuningovej komunite len pod menom Okush je týpek s neskutočným talentom, veľmajster širokospektrálneho remesla súvisiaceho so všetkým čo súvisí s projektovaním a inštaláciou elektronických parádičiek do áut, nás samozrejme nesklamal.

Prvotný projekt vznikol v roku 2006, ktorý bol po svojom debute za pár mesiacov všeobecne známy na Slovensku. Napísalo sa o ňom toho dosť, auto pochodilo zrazy, výstavy, pozbieralo zopár cenných trofejí. Auto bolo následne nezmenené viac ako tri roky, keď v procese vyladenia motora v  maďarskom autoservise došlo k jeho úplnému zničeniu vandalmi. Civic bol páčidlami barbarským spôsobom zozadu zdemolovaný a kompletne vykradnutý. Debrecínsky servis vyhlásil, že necíti vinu na tom čo sa stalo, ani napriek tomu že bolo auto v ich opatere, dvore a v ich zodpovednosti. Po takto silnej rane osudu, bolo na rozhodnutí, či auto dať do pôvodného stavu a používať ho na bežné vozenie okorenené aplikáciou turbomotora, alebo ho opätovne dostať do stavu show caru, čo predstavovalo trojnásobnú prácu a balík peňazí cca 4000 eur. Infekcia nepustila, netrvalo dlho a auto pre potrebu reprezentácie na každoročnej výstave v Budapešti majiteľ postavil znovu.

Auto získalo viaceré novinky, ktoré Okushovi behali po rozume už dávnejšie, no pre nedostatok času a náročnosť, neprichádzali dovtedy do úvahy. Autu odrezal komplet strechu a naimplantoval sklenenú z limitovanej série Peugeotu 206 Roland Garros, spolu aj s veľkou časťou stĺpikov a strešnej konštrukcie, čim sa skelet vozidla ešte aj zosilnil. Auto má teraz celosklenenú, panoramatickú strechu s úplným motorickým zasúvaním. Ďalšie zmeny exteriéru sa týkajú osvetlenia. Veľkým zásahom bolo osadenie nových predných, vlastnoručne prerobených tri-xenonóvých svetiel, ako aj LED svetiel s prídavnou 10W led hmlovkou. Nárazník - predný aj zadný je vyrobený z asi troch úplne iných kusov, ktoré boli následne spájané a laminované s milimetrovou precíznosťou. Okrem estetického aspektu, hrala úlohu pri tvorbe nových nárazníkov aj funkčnosť. Zmena bola potrebná hlavne kvôli motoru (intercooleru) a novému 74mm výfukovému systému.

Prejdime na to, čo je na tomto aute to najdôležitejšie - interiér. Auto toho času, v r.2006 zazrelo svetlo Slovenska po tom, ako viacerí montážnici a autohifi znalci vyhlásili, že už nie je čo originálne vymyslieť a že je Okush krátky na ich „dokonalé“ autá. Auto bolo tak postavené hlavne za účelom prezentácie ťažko predstaviteľných vecí,  ktoré sa zdajú byť komplikované už len pomyslením na ne. Aparatúra bola zakupovaná po kusoch a s rozumom tak, aby ju nebolo nutné po sezónne vymieňať, či už opotrebením, alebo nedostatočnou kvalitou reprodukcie zvuku. Auto je do posledného kúsku plechu vytlmené Dynamatom, čo tvorilo základ, na ktorý sa dalo začať stavať. Po vyrobení sklolaminátového interiéru sa väčšina lakovala a zvyšok čalúnil do sivo-červenej kombinácie kože. Do palubovky bol zapracovaný 9-palcový monitor cúvacej kamery, DVD ako aj TV tunera, ako inak - osadený do alcantary.

Štartovanie agregátu tiež nemohlo zostať podľa pôvodného scenára. Spínač  - originálne tlačidlo z modelu S2000, je osadený v na mieru vysústruženej duralovej riadiacej páke. Zdrojom kvalitného zvuku je  autorádio Pioneer 9800, poháňaný trojicou zosilňovačov JL AUDIO. O šírenie zvukových vĺn sa stará krútiaci sa subwoofer JL 12W7 (s doposiaľ neodhaleným mechanizmom umožňujúcim sa mu bez prestania točiť bez straty kvality - tajomstvo majstra) s reproduktormi Focal K2P, čo je viac než dostačujúce.

Motor Hondy dostal kované piesty CP pistons, Eagle kľuky, ACL race ložiská, zosilnený blok, keramickú spojku a tiež samosvor. Toto všetko bolo potrebné vykonať hlavne kvôli dodatočnej inštalácii slimáka Greddy, čím sa atmosférická píla zmenila na preplňovanú vysokootáčkovú beštiu.  Motor 1,6 VTi jazdí na 1,2 Bar, s tým, že auto je používané skôr na hobby účely.  Potrebné digitálne spojenie medzi vodičom a agregátom vytvára širokospektrálna lambda sonda od AEM so štvoricou DEFI ukazovateľov. Starajú o dokonalé a presné zobrazovanie stavu motora - teploty vody, teploty oleja, tlaku oleja, turba aj bohatosti zmesi vo výfukovom potrubí.

Pri takomto zvyšovaní výkonu sa nezabudlo ani na brzdy, kde sa vpredu k slovu dostali ušľachtilé kúsky od Porsche. Keramický kotúč má priemer 350mm a váži len 3,8 kg. Jeho praktická nezničiteľnosť, ako aj fakt, že čím je teplejší, tým viac brzdí robia z neho (až na obstarávaciu cenu) tú ideálnu voľbu. Spomalenie zadných kolies majú na svedomí  dvojpiestikové brzdy z Nissan Skyline spolu s 300mm kotúčom prepojené dvojokruhovou ABS kompatibilnou hydraulickou ručnou brzdou.  

Motor: 4-valcový, zážihový, 1,6 VTi 16V, zákazkový turbo kit, turbo Greddy TD04, kované piesty, ojnice CP pistons, kľuky Eagle, ACL ložiská, zákazkový, celonerezový výfukový systém priemeru 74mm, výkon cez 300k
Pohon: na predné kolesá, 5-stupňová manuálna, samosvor, keramická spojka
Podvozok: Znížený o 60mm, tlmiče HKS Hypermax 3, stabilizátory a predná horná rozpera z typu Integra Type-R, dodatočne navarené zadné výstuhy medzi nosníkmi, pod zadnými sedačkami navarený rám, zliatinové disky BK Racing 7,5x18´´, pneu: Bridgestone Potenza vpredu/ vzadu: 215/35, 205/40
Interiér: Komplet v koženom dvojfarebnom čalúnení doplnený o lamináty, doorboardy a zadný laminátový audio kit, celá karoséria vytlmená Dynamatom, športový volant Isotta, štartovací gombík na riadiacej páke
Audio: Autorádio Pioneer 9800, 3x zosilňovač JL Audio, krútiaci sa subwoofer JL 12W7, reproduktory Focal K2P, 9-palcový monitor v stredovej konzole

text: Kovács, foto: Boholy