2010: Prichádza klasik...

13. november 2017Publikoval P. Kovács

Úprava automobilov je synonymom pre životný štýl. Každý má rád niečo iné a podľa toho, čo človek robí, vieme aspoň približne charakterizovať jeho osobnosť. O niečo ľahšie je to v prípade, ak človek upravuje nie práve najbežnejšie auto. Tento článok je o chlapíkovi, ktorý je poznačený tuningovou scénou spoza veľkej mláky. Je o chlapíkovi, ktorý miluje americké muscle cars a uznáva custom tuningovú scénu. Je o chlapíkovi, ktorý sa volá Viktor a vlastní nablýskanú Ford Cortinu z roku 1975!

Predstavu o tom, ako tento projekt vlastne vznikol, získate najlepšie z Viktorových vlastných slov: „Vždy som mal blízko k upraveným autám, ako každý chalan, hlavne k tým Customovým Muscle Carom spoza veľkej mláky, kde sa autá vyrábali, aby odrážali vnútorný svet ich majiteľov, ich charakter a hlavne aby dobre vyzerali. Tuningová scéna na Slovensku je pomerne slabá a nielen ja mám pocit že aspoň 10 rokov sa tu nič nezmenilo. Osobne sa mi viac páči americký výraz Custom, ako európsky Tuning, ktorý znamená úpravu vozidla podľa priania zákazníka, alebo na zákazku a práve preto som chcel spraviť niečo netradičné, v našich končinách málo vídané. Cez kamaráta, ktorému som v tej dobe pomáhal s úpravou jeho Cortiny, mi toto auto padlo do oka, práve kvôli jeho ladným tvarom karosérie. Pôvodne som sa chcel pustiť do nemeckej scény, ale keď moje plány skrížila výhodná ponuka dobre zachovalého Fordu Cortina ´75 po prvom majiteľovi, nedalo mi to spať a na druhý deň sme si plácli. Tak vznikol VR Customs...“.

Viktorova Cortina je úžasná klasika, ktorej najviac svedčí nevinná biela farba a ako je mnohým známe, jej krivky sú jednoducho dokonalé. V Európe je len veľmi málo áut, ktoré by sa dali aspoň približne porovnávať s americkými mašinami a Ford Cortina je bezpochyby jedným z nich. Preto boli Viktorove myšlienky oprávnené, keď tvrdil, že s exteriérom nechce nič robiť. Osadil len predné číre svetlomety so xenónovými výbojkami a angel eyes, inú prednú masku a štýlové chrómové spätné zrkadlá zohnané z Nemecka. Americký muscle dojem ešte dotvárajú masívne koncovky výfuku, vyvedené po stranách auta. Všetko ostatné je nedotknuté a zachované podľa pôvodných výkresov automobilky Ford a lepšie sa ani stať nemohlo.

 

Ani nemusím opakovať tú starú známu a stále platiacu vetu, že kolesá robia auto. Viktor myslel na obutie ešte skôr, ako dotiahol Cortinu domov a tak bolo jasné, že to bude viac než perfektne vymyslené. Minimálny rozmer, nad ktorým Viktor uvažoval bolo 17 palcov. Má to ale jeden háčik. Disky takýchto rozmerov nebolo možné obuť na pôvodné nápravy, preto sa Viktor obzrel za tuhými nápravami z inej Cortiny MkIII, ktoré mu tak umožnili obuť na auto nádherné chrómové disky s piatimi masívnymi lúčmi a rozmermi 7,5x17 palcov. Tie skombinoval s kvalitnými pneumatikami Falken 215/35R17. Viktor nežije „vysoký sen“, obľubuje Low Life. Preto po zgenerálkovaní kompletného podvozku prišlo rozhodnutie skrátiť pôvodné pružiny, konkrétne o dva celé závity, čím Viktor získal ohromných 10 cm! A že to autu pomohlo, o tom žiadna...

 

Pod prednou kapotou Viktorovej Cortiny sa nachádza „len“ 1,6 litrový štvorvalec, ktorý je ale opatrený zopár špecifickými dielmi. Mnohým sa možno bude zdať, že mať jednašestku v takomto auto je trochu hlúposť, no niekomu to stačí. Navyše, ak sa človek o motor dobre postará, tak sa to dá krásne využiť. Pôvodný motor je rovnako ako nápravy zgenerálkovaný a obohatený o zopár užitočností. Dostal odhľahčený zotrvačník, zníženu hlavu a dvojkomorový karburátor Weber 32/36 DGAV. Čerstvý vzduch získava motor pomocou vzduchového filtra K&N a správny „kašel“ mu zabezpečuje výfukový systém vlastnej výroby. Takéto auto si žiada chróm, preto dal Viktor niektoré diely galvanicky pochrómovať. V podstate je celý motor v červeno-chrómovej kombinácií, čo s bielou karosériou vytvára harmonický vzťah. Za zmienku stoja tiež Viktorove užitočné vychytávky, ako napríklad elektrická vrtuľa cez termospínač alebo bezkľúčové štartovanie. Výsledkom je nárast o približne 28 koní oproti pôvodným 72 konským silám (aktuálne cca 100 koní).

 

Posledným krokom k úspechu bol interiér. Keď som ho uvidel prvý krát, povedal som si, hmm, veľmi dobrá farebná kombinácia. Celý interiér je totiž obalený do červeno-bielej kombinácie s použitím kože a úplne skvelého semišu, to znamená strop, sedačky, tapece, koberec, palubovka, skrátka všetko. Takáto luxusná kombinácia je doplnená o hliníkové doplnky ako celý panel palubovky a centrálnej konzoly a pedálový set. Keď som na začiatku spomínal, že Viktor si dal na výbere dielov ozaj záležať, teraz zistíte prečo. Kým auto stálo rozobraté v garáži, Viktor pomaly špekuloval, čím ho obohatiť. V jeho interiéri preto nájdeme také lahôdky ako hlavica riadiacej páky v tvare piestu – vlastná výroba, dokonalý volant Grant s drevom a pochrómovaným kovom, madlá okien atď. Chrómové sú tiež lemy budíkov, ktoré mimochodom pochádzajú z jednotkovej Cortiny, no s MkIII vnútornosťami. Musím špeciálne povedať, že interiér tohto auta je božský – tá farebná kombinácia, použité materiály, množstvo hliníka a špecifické detaily z neho naozaj robia pastvu pre oči.

Auto je slušne nabité aj kvalitnými audio komponentmi, ktoré sú aj z niekoľkých metrov v hustej premávke riadne počuť. O celú parádu sa stará autorádio Alpine, ktoré je napojené na dvojicu zosilovačov v kufri a jeden štvorkanálový v interiéri značky Infinity. Tie živia komponentné 17 palcové repro vpredu, ovály vzadu a dvojicu 30cm subwooferových reproduktorov v kufri, taktiež od firmy Infinity. To všetko je samozrejme doplnené o potrebné vyhýbky, kapacitátory a kvalitné audio káble. Suma sumárum, cez 1000 wattov kvalitnej muziky.

Viktor môže byť na svoje auto právom pyšný. Vlastní skutočne ojedinelý exemplár, ktorý je navyše zvýraznený špecifickými detailami a nesmiernym úsilím.

Motor: Odľahčený zotrvačník, znížená hlava, dvojkomorový Weber32/36 DGAV, filter KN, celý motor v červeno-chromovom lakovaní a po generálke, elektrická vrtuľa cez termospínač namiesto pevnej od kľukovky, výfukový systém vlastnej výroby

Podvozok: Tuhé nápravy po generálke, zníženie o 10 cm, pružiny v červenom lakovaní, nové tlmiče

Pohon: Náhon zadných kolies, 4-stupňovýmanuál

Karoséria: Predné číre svetlomety, xenón, angel eyes, chrómové spätné zrkadlá aj maska chladiča

Interiér: Od podlahy prerobený a prečalúnený, nový koberec, čalúnené sedačky v bielo-červenom prevedení, nový strop a tapacíry, prístrojovka vlastnej výroby s budíkmi z Cortiny MkI, drevený volant Grant, bezklúčové štartovanie, hlínkové doplnky

Audio: Autorádio Alpine, zvyšok hudby Infinity, výkon sústavy 1000W, vpredu komponenty 17ky, vzadu ovály cez 4-kanálový zosilovač a v kufri 2x 30cm subwoofer cez 2-kanálový zosilňovač

text & foto: Milan Dzadík