2010: Štýlovka z Martina

11. február 2018Publikoval P. Kovács

Bestseller nemeckého výrobcu „ľudových áut“ je desaťročia neúnavne obľúbeným artiklom i nadšencov úprav, jedinečných prestavieb. Popularitu v týchto kruhoch si udržuje vďaka svojmu nadčasovému dizajnu všetkých jeho generácií a taktiež vďaka nekonečnému množstvu prístupných dielov, doplnkov a predošlých, inšpirujúcich vzorov vytunovaných exemplárov z celého sveta. Aj na Slovensku sme už videli kopu menej či viac vydarených reinkarnácií tohto modelu, avšak dielo Jána patrí podľa môjho názoru napriek jeho jednoduchosti medzi najvydarenejšie.

Všetko vo svete sa vyvíja a mení. Tak to aj má byť, a nie je to inak ani vo svete tuningu. Dozaista sa všetci pamätáme na nedávne časy, kedy by adept na fotenie do tuningového časopisu musel spĺňať úplne inakšie atribúty, ako je to napríklad v prípade tohto Golfu. Leteli obrovské plastové dielce, všelijaké nezmyselné výduchy na karosérii, výrazné, často nevkusné farby lakov, prehnane veľké koncovky výfukov a „žehliace dosky“ na zadných kufroch. Dnes k úspechu nepotrebujete poburujúci styling ani extrémny rev motora. Janko toto veľmi dobre vie a už na prvý pohľad je v jeho prípade zrejmé, že má nos na to, čo je „in“. Napriek mladému veku je roky infikovaný tuningom a vo formovaní jeho citu k tomuto umeniu určite vo veľkej miere prispel aj pracovný pobyt v zahraničí, kde neprestal sledovať tamojšie dianie. Uhladené tvary, decentné rozšírenie, karoséria bez zbytočných rušivých elementov -všetko podľa scenára dnešných módnych trendov.

Základom Jankovho projektu bol pred viac než tromi rokmi zakúpený štvorkový Volkswagen Golf 1,9TDi s výkonom 81kW (110PS). V prvej fáze sa zameral na hudbu, sériové komponenty boli v honbe za kvalitnejším zvukom vymenené. Základ ozvučenia tvorí kvalitný prehrávač Alpine CDR9854, ktorý za pomoci 2-kanálového zosiľovača Ground Zero o výkone 1200W „poháňa“ reproduktory tiež od výrobcu Ground Zero a subwoofer DLD acoustic 1000. Na bežné vychutnávanie si muziky táto zástavba úplne postačuje.

Aj keď nikdy nešlo o nejaké šprintérske ambície, trošku sa naftová, preplňovaná jednadeviatka upravila, použilo sa väčšie turbo zo 130 koňovej verzie a upravila riadiaca jednotka. Vozidlo po týchto zákrokoch momentálne dosahuje výkon 140 konských síl. Najdramatickejšie zákroky sa uskutočnili na kasni, ktorá je kompletne prerobená s novým, naozaj vydareným nástrekom. Predný nárazník putoval zo špičkového modelu R32 ako aj predné xenónové svetlomety. Donorom predného podnáraznika bol zas model Seat Leon Cupra. Pri stavbe vozidla v tomto štýle je nevyhnutným zákrokom „vyčistenie“ karosérie od nepotrebných drobností, ako znaku v prednej maske a na zadných dverách, na ktorých dokonca už dnes nenájdete ani kľučku a stierač. Na predných blatníkoch, ktorého lemy sa mimochodom vytiahli o 2cm, sa zavarili aj predné smerovky, ktoré sú už integrované v spätných zrkadlách z modelu VW Golf V. Na bočných dverách sa zahladila horná časť misiek pod kľučkami a takisto zámok na nich. Dojem pri pohľade zozadu by originálne svetlá značne kazili, preto sa použili ich dymové kryty. Zadný nárazník pochádza z radu R-line, bočné prahy sa dali na zákazku vyrobiť z antikoru a sú znížené o 3,5 cm. Vyhladila sa aj strecha, anténu by ste hľadali už na nej márne a na jej povrch sa precízne aplikovala, dnes tiež populárna, 3D karbónová fólia.

Najráznejší zákrok, ktorý má na svedomí svalnatý postoj tohto elegantného dravca, bol majstrovsky odvedený na zadných blatníkoch. Ich lemy boli nad zadnými kolesami rozšírené o 4cm na oboch stranách. Dôvod? 20-palcové luxusné, hliníkové disky Keskin v čiernom prevedení, pozostávajúce z 10-tich rozdvojených lúčov. Implantácia týchto obrovských kolies by sa nedala zrealizovať bez športového, výškovo nastaviteľného podvozka. Širokému postoju napomáhajú tiež rozširovacie podložky pod zadnými kolami. Tvrdšie silentbloky pochádzajú z Audi TT. K športovej jazde nevyhnutne prospievajú aj výkonné brzdy. Dopredu sa namontoval rozmernejší kit z VW Golf R32 priemeru 344mm, dozadu z modelu Škoda Octavia RS veľkosti 312mm.


Motor: 4-valcový, preplňovaný vznetový 1,9TDi, výkon 110 k (séria), po úpravách 140 k, turbo z verzie 1,9TDi 130PS, preprogramová riadiaca jednotka
Pohon: pohon na predné kolesá, 5-stupňová manuálna prevodovka
Podvozok: Športový, výškovo nastaviteľný podvozok, rozširovacie podložky, tvrdšie silentbloky z Audi TT, brzdy: vpredu kit z VW Golf R32 priemeru 344mm, vzadu z modelu Škoda Octavia RS veľkosti 312mm, 20-palcové zliatinové disky Keskin KT4 9Jx20, pneu. Kumho Ecsta 225/35 R20
Karoséria: predný nárazník Golf R32, podnárazník Seat Leon Cupra, bezznaková predná maska, zahladený znak, kľučka a stierač na zadných dverách, predné blatníky vytiahnuté o 2cm, zavarené smerové svetlá, spätné zrkadlá z Golf V. s integrovanými smerovkami, zavarená horná časť misky pod kľučkou na bočných dverách, zadný nárazník R-line, bočné prahy z antikoru znížené o 3,5cm, zadné lemy rozšírené o 4cm po stranách, zahladená strecha s 3D karbónovou fóliou, svetlá: vpredu na xenóny Golf R32, vzadu dymové kryty
Interiér: plasty v karbóne a zmenšený volant, prehrávač Alpine CDR9854, 2-kanálový zosiľovač Ground Zero - výkon 1200W, repro Ground Zero, subwoofer DLD acoustic 1000

text: Kovács, foto: Boholy