2011: Hriešna Amerika pod Nízkymi Tatrami

10. december 2018Publikoval P. Kovács

Krásna, panenská príroda, nedotknutá zeleň národného parku, čvirikajú vtáčiky, žblnkoce krištáľovo čistá horská bystrina, ktorú premosťuje spráchnivelá drevená lávka, zapadujúca do scenérie... Čo k tomu chýba? Hmmm. Aký kontrast? Presne ten, ktorý si ku kompozícii svojho shootingu zvolil Michal. Jeho 4,6-litrovú mašinu V8 a atraktívnu, 24-ročnú playmate Veroniku. Pre okoloidúcich turistov to bolo snáď nepochopiteľné, no na náš vkus je to presne takto dostatočne pôsobivé a nie nudné...

Tento Ford Mustang je v poradí druhé Michalovo auto. V prvom prípade šlo tak isto o Ameriku, len o čosi väčšiu. Bol to urastený teréniak Chevrolet Blazer Sport 5,7l. Mustang sa zadovážil zo Spojených štátov, kde rok Michal žil. Ako snáď každý, pri kúpe uvažoval nad viacerými alternatívami. Vo finálovej štvorici napokon ostali vozidlá Mustang GT, VW Golf R32, BMW M3 E46 a Impreza WRX STI. No napokon, ako tomu často býva u fajnšmekrov zvykom, vyhral dizajn pred jazdnými vlastnosťami a rýchlosťou. Ford Mustang ho očaril ihneď po príchode do USA, napriek tomu, že ich bolo na mraky, či už po uliciach alebo po bazároch. No keď začal pokukovať po exemplároch s manuálnou prevodovkou, už to veru také jednoduché nebolo. Až na koniec na internete natrafil na jeden, vhodný aj z ostatných hľadísk, bola to láska na prvý pohľad.

Auto malo nabehaných 17 000 km a vyzeralo úplne ako nové. Keďže Michal od 13-tich rokov vyrastal na tuningových časopisoch a úpravy ho fascinovali od malička, vedel, že auto v takom stave dlho neostane. Začalo to výfukmi, ktoré mu na mieru robila jedna americká firma. Od zvodov mu nainštalovali nerezové potrubie o priemere 7,5cm, samozrejme bez katalizátorov, tlmené dvoma tlmičmi vyrobenými tak isto na mieru na toto auto. Ďalším krokom bol podvozok od firmy Eibach, ktorý Mustanga rapídne pritvrdil a znížil o 5,5cm. Nasledovalo krátke radenie továrenskej značky FORD racing zaoberajúcou sa výlučne vývojom a výrobou racingových súčiastok do sériových Fordov. Aby sa tejto kráske lepšie dýchalo, nasledovalo veľké sanie od americkej firmy C&L, ktoré jej údajne pridalo až 35 divých koní. Na jednej z dražieb automobilov sa Michal obrovskou náhodou dostal k lambo dverám, ktoré sa mu nesmierne zapáčili, napriek tomu, že dobre vedel, že je to nepraktické a dokonca to pridá dákych 40kg na váhe.

Jedna z posledných dizajnových úprav bol výber kolies. Veľkosť bola od začiatku dilemy jasná - 20 palcov, teda až kým Michal pred jedným barom nezhliadol Mustang na impozantných 22-kách... Keďže ale vedel, že toto auto si určite privezie so sebou na Slovensko, dvadsať dvojky ostali iba snom. Po pár prebdených nociach nad nekonečnou ponukou kolies v USA dospel majiteľ gétéčka k užšiemu výberu dvoch typov. Jedny od značky O.Z. a druhé ENKEI RACING. Po obvolaní dodávateľov týchto diskov bol ale "nútený" pre Enkei. Sú to dvojdielne disky o rozmere 20"x9,5 s chrómovým límcom a čiernymi lúčmi.

Posledným, no nie menej dôležitým krokom bola samozrejme úprava riadiacej jednotky. Po naštudovaní mustangových fór sa natrafilo na údajne jedného z najlepších netovárenských ladičov Mustangov v USA, ktorý mal dielne len 150km od miesta kde v tom čase Michal býval. Po šiestich odbrzdeniach a následných korekciách máp víťazoslávne majster vykríkol "už" toto je ten pravý program pre tvoje auto a vytlačil graf s príjemnými 360-timi konskými silami a maximálnym krútiacim momentom 520Nm. Ale tá príjemnejšia,  menej očakávaná časť tejto úpravy riadiacej jednotky sa preukázala až po vyrátaní kombinovanej spotreby na prvú nádrž, ktorá bola 8,9litra na 100km! Dnes, keď Michal jazdí na tomto aute každý týždeň do Bratislavy, vychádza mu neuveriteľná spotreba pod 8 litrov mimo mesta!

Motor: zážihový, vidlicový 8-valec, objem 4,6l, sériový výkon 231kW (314k), max.krútiaci moment 434Nm, zákazkový celonerezový výfukový systém bez katalizátorov s dvoma športovými tlmičmi, priame vzduchové sanie C&L, úprava riadiacej jednotky, výkon po úpravách 360 koní, max.krútiaci moment 520Nm
Pohon:
pohon na zadné kolesá cez 5-stupňovú manuálnu  prevodovku Tremec T5, krátke riadenie Ford racing
Podvozok:
športový podvozok Eibach racing so znížením o 5,5cm, 20-palcové hliníkové dvojdielne disky Enkei, pneu: Toyo Proxess 295/30/R20 vzadu a 255/35/R20 vpredu
Karoséria:
vertikálne "lambo doors"

text: Kovács, foto: Michal Kantor