2011: Matná beštia

08. jún 2018Publikoval P. Kovács

Konečne sa prebúdza jar. Zubaté slnko sa mieňa s mrakmi a ja mám v pláne využiť tento deň v príjemnej spoločnosti Moniky, prvej vicemiss Miss tuning 2010 a Peťa, ktorý vlastní zaujímavú hračku. No nie celkom obyčajnú. Tak trochu pre veľkých chlapcov... EVO IX MR.

Peťo nie je žiadnym nováčikom v tomto kruhu ľudí, ktorí vedia čo je s rozumom si sadať do auta,  ktoré presahuje výkon nad 300 koní. Ešte začiatkom minulého roka bol šťastným majiteľom 340 koňovej Imprezi STi, ktorá slúžila veľmi oddane a dala Peťovi veľa možností a skúseností. Dnes je všetko inak. Peťo zatúžil zmeniť techniku a dá sa povedať, že skočil priamo ku konkurencii. Vlani si nechal priviesť spoza oceánu dnes už tohto krásneho Mišiaka. Šlo však o vozidlo,  na ktorom bolo poriadne veľa práce.

Prvý odhalený problém bola predovka, ktorá Peťovi dala poriadne zabrať. Dlhé čakanie na súčiastky z Holandska a USA  ruže neprinieslo. Prevodovka  prešla rozobratím, výmenou komponentov a poskladaním, no nakoniec sa znovu ozval nepríjemný zvuk pri preraďovaní rýchlostných stupňov. Stálo to nemalé peniaze a tak Peťo ešte vsadil na kúpu druhej kompletnej funkčnej prevodovky, ktorá dnes funguje bez jedinej chybičky. Asi najväčším estetickým zásahom je očividne nalakovanie auta. Ako skúsený autolakýrnik sa Peťo za svoju prácu určite nemusí hanbiť. Zvolil čierny pigment, ktorý zakryl plne matným lakom. Výsledok je viditeľný. Farbu skombinoval strieborným „polepom“ matnej fólie, ktorá znázorňuje na boku auta rímsku „IX“.

Čo sa týka interiéru, prístrojová doska dostala príjemný semišový flok, ako býva pri závodných modeloch, taktiež aj bočné tapacíry, či strechovina. Sériové sedadlá sa vymenili za závodné škrupiny OMP WRC, v ktorých sa cítite oveľa bezpečnejšie aj odvážnejšie. Neprehliadnuteľný je budík tlaku turba, ktorý je zakomponovaný pred ostatnými budíkmi. Ak by niekto hľadal v tomto MR-ku audio, tak ostane značne sklamaný. Totižto, Peťovi sa ozýva orchester priamo spod kapoty a takto mu to vyhovuje. Túto symfóniu vydáva dvojlitrový turbo motor Mivec,  ktorému dopomáha turbodúchadlo Garrett 16G 10,5t s nastaveným tlakom 1,8 baru. O chladenie turbíny sa postaral intercooler od americkej firmy AMS performance, ktorý je viditeľný za predným nárazníkom. Sériové vstrekovače sa vymenili za väčšie - 700 cc. Mišiak je zvyčajne nenažraný, a tak o úpravu stravy sa mu postaralo benzínové čerpadlo s vyšším tlakom od firmy Walbro. Samozrejmosťou je výfukový systém bez katalizátorov od výrobcu Greddy o priemere 76 mm.

Peťo absolvoval výlet aj do spoločnosti Komvet Racing v Českej Republike, ktorá sa špecializuje na úpravu týchto špecifikácií Mitsubishi Evolution. Hlavným dôvodom bolo sústrediť sa na funkčnosť auta v civilnej premávke, a tak Peťo zveril auto do rúk profesionálom. Nasledovala  výmena zvodov za ladené, výmena cievok, nastavenie časovania, nastavenie software-u, kompletné naladenie chodu motora a turba. Na Peťovej tvári sa vyčaril úsmev, keď sa ukázalo to najpodstatnejšie - výkon 380 koní s krútiacim momentom 500 Nm. Čo sa týka prenosu sily na vozovku, máme tu radu zaujímavých prvkov. Napríklad je to dvojlamelová keramická spojka Quarter Master, ktorá nahradila sériovú. S motorom spolupracuje sériová, šesťstupňová manuálna prevodovka. Pochváliť sa môže aktívnym medzinápravovým diferenciálom a zadným mechanickým z verzie RS.

Celkom zaujímavým doplnkom vo verzii MR je trio nastaviteľných módov diferenciálu na povrchy ako sú: sneh, asfalt, šotolina. Takže o kvalitné vozenie v týchto podmienkach je postarané. Aby sme nezabudli na tlmiče perovania, tie sú od výrobcu Bilstein s tvrdými pružinami značky Eibach. Na skrotenie tejto matnej beštie sú k dispozícii kompletné brzdy Brembo s brzdovými doskami Ferodo DS 2500, plus kompletné vymenené hadičky za pancierované. Ako sa vraví: „Auto robia kolesá!“ Svätá pravda. Peťo šiel tým správnym smerom pri výbere kolies a vsadil na racingový štýl a tak si Lancer zaslúžil krásne biele osemnástky Evo Corse.

Mitsubishi Lancer Evolution IX MR
Motor:
radový benzínový štvorvalec 2,0 turbo Mivec typ 4G, kompletne naladený a upravený (Komvet Racing), turbo Garrett 16G 10,5t, plniaci tlak 1,8 bar, intercooler AMS, palivové čerpadlo Walbro, väčšie vstrekovače 700cc, výfukový systém Greddy, výkon 380 PS, max.krútiaci moment 500Nm
Pohon: všetkých štyroch kolies, zadný diferenciál mechanický z verzie RS, aktívny medzinápravový diferenciál ACD, dvojlamelová keramická spojka Quarter Master, šesť stupňová manuálna prevodovka
Podvozok: tlmiče Bilstein, pružiny Eibach, brzdy Brembo, dosky Ferodo DS 2500, disky 8x18 Evo Corse ET 25
Karoséria:
verzia MR, hliníkové časti karosérie, farba Glasurit Black Matt
Interiér:
boost controler, sedadlá OMP WRC, prístrojová doska semiš flok

text & foto: Milan Dzadík