Profituning

2012: Custom 1000 MB

05. december 2020Publikoval P. Kovács

Vždy sa nájdu projekty - vozy, s ktorými sa žiaľ ich majitelia príliš veľa neukazujú. Na túto nádhernú Škodovečku som natrafil na malej, priateľskej akcii v Banskej Bystrici a na prvý pohľad mi bolo zrejmé, že jednoducho o nej musíme napísať... Vďaka pružnosti jej majiteľa Tomáša a kvalitnej práci fotografa Milana sa veci rýchlo zomleli a už aj máme tú česť vám sprostredkovať obšírny materiál o tejto znovuzrodenej kultovej mašinke.

Rukami zručného Tomáša prešlo v minulosti už dosť veľa Škodoviek, či už lepšie - schopné presunu, alebo horšie určené na darovanie dielov ale všetky to boli staršie ročníky. Jeho prvé auto bola Škoda Spartak roku výroby 1958, ktorú si dokončil ako učeň za lakovníka a dostavil sa s ňou na záverečné skúšky a to dokonca tak, že skúšajúci si pýtal rady odo neho... V priebehu 12-tich rokov sa mu postupne menil pohľad na úpravy týchto aut, značne ho ovplyvnilo veteránske hnutie, pri ktorom sa vďaka svojmu otcovi motal už od útleho veku a ktorého členom je už pár rokov i sám. Tomáš prešiel samozrejme aj érou "klasického" tuningu, ale z toho ho rýchlo prebralo v roku 2005 objavenie nemeckého vydania časopisu Chrom a plamene, kedy pričuchol k štýlu Custom a k HotRod-om, čomu následne úplne prepadol.

Na Ameriky si ale netrúfa vzhľadom na jeho malú dielňu, začal sa tak zameriavať na autá čo tu v minulosti jazdili a ľudia si ich dobre pamätajú. Rozhodol sa teda pre obľúbené, bežne dostupné, ľahko údržbové Škodovky. Upravuje kúsky z Mladej Boleslavy starších ročníkov, ktoré sa už neoplatí dávať do pôvodného stavu, ale nie úplne vzácne aby to neprinieslo viac škody ako osohu. Prelomom v jeho kariére bola čierna matná Octavia 1960 s oranžovou strechou, ktorá už 6 rokov získava obdiv a ocenenia. Tento projekt ho značne povzbudil a popri bežnom lakovaní sa vždy snaží spraviť si radosť úpravami Škodoviek pod vlastnou hlavičkou "Cruisin´Colors".

Auto, ktoré je predmetom tohto článku sa k Tomášovi dostalo úplnou náhodou, keď už o ňom každý vedel ako o Škodovákovi a proste zásada "embéčka plodí embéčku" sa naplno preukázala. Tisícka bola síce dobitá a už prešla neodbornou - akože renováciou, ale bola plne funkčná, perfektne jazdila, takže 2 roky s ňou Tomáš v lete výletoval  na jazerá po Štiavnici. Keďže jeho predchádzajúce projekty majú už nových šťastných majiteľov a chýbala v garáži predvádzačka, dramatickejšia prerábka na seba nenechala dlho čakať. Pracovalo sa s prestávkami necelé dva roky a najviac sa čakalo paradoxne na lakovníka :). Na úvod sa karoséria nilonovými kotúčmi stiahla do holého kovu a určitá predstava sa dala dokopy na PC vďaka majiteľovmu dobrému kamošovi Jančimu, ktorý spravil virtuálny návrh budúceho projektu.

Pred tým ešte, ako rozpíšeme jednotlivé zásahy, načrime trošku do dávnej histórie. V roku 1968 sa súdruhovia v Mladej Boleslavy rozhodli, že obľúbené ľudové vozidlo Škodu 1000 MB zbavia typických a oku lahodiacich prvkov prvej modelovej rady. Zmizol prelis zo strechy s ostala rovná stovková placka, zmizlo i klenuté zadné okno a nahradili ho stovkovým nudným štvorcom. Preč boli žiaľ aj krásne kovové chrómové lišty z prednej masky ako aj typické žiabre polguľovitého tvaru na zadných blatníkoch. Chrómový predok zmizol tiež, nahradili ho hranatou umelou hmotou a prívod vzduchu k motoru na zadnom blatníku dostal tvar obdĺžnika. Plán Tomáša bol spraviť na tomto hranatom modeli, ktorý je dosť nudný, trochu odvážne, možno pre zanietených originalistov kontroverzné zostrenie hlavne bočného profilu auta.

Základom plánu boli zadné svetlá, ktoré boli hlavnou témou aj pri predošlých projektoch. Tentoraz sa stala darcom svetlometov stará Škoda Octavia. Ako by vyzeralo, keby páni súdruhovia na linke vymontovali zadné svetlá z predošlého výrobného modelu do práve nabiehajúceho? Trochu fantázie a zvárania a zaujímavý fiktívny prechodový model Škodovky s ostro rezanými svetlami je na svete. Ostrý výraz prednej partie zase zabezpečili šilty nad prednými svetlami. Keďže sa zadné blatníky predĺžili, zhora sa prehodili ozdobné hliníkové lišty za predné dlhšie a kratšie zadné išli na predné blatníky, kde na ne nadväzujú súmerne spätné zrkadlá. Bočný profil auta zhranatel nárazníkmi zo Škody 100 a aj vďaka prekrytiu zadných kolies ozdobným plechom na štýl custom US cars.

Auto samozrejme prešlo typickou individualizáciou, ako je zahladenie ozdobných nápisov a bočných znakov, zníženie o 10 cm, dvojvrstvové lakovanie v zlatej perleti a rohy strechy sa doplnili ozdobnými ornamentmi. Interiér sa obdaril matnou čiernou, sedadlá darovala Škoda 100 LS, tapacíre zdobí štýlová potlač s odkazom na históriu, vývoj, prototypy, športové úspechy, tuning ako aj vznik tejto konkrétnej Škody 1000 MB. Pôvodný motor sa nevyhol repasu a zdokonalil sa i jemným stylingom, kolesá sú samozrejme sériové, oceľové, biele atlasky vybavené pukličkami zo 120-tky.

text: Kovács, foto: Milan Lichý