Profituning

2012: Jedno R nestačí!

12. december 2020Publikoval P. Kovács

Ono vlastne to jedno R stačí , ale je veľmi dôležité, čo za jedinca je konkrétny majiteľ. Môže to byť človek, ktorý chcel všetko v jednom a svoje R používa denne. Alebo je to nepochopený umelec, ktorý si cez auto natiahne dva zrýchľujúce pásy a dúfa, že ovplyvní rotáciu Zeme. No a posledným prípadom užívania R je závislosť! Fyzický stav akútnej potreby, ktorý podriaďuje všetko konanie, jazdenie, podnikanie a vzťahové otázky. A preto z bežného R počas troch rokov vznikol pološialený stroj, ktorý ohýba časopriestor a v zákrutách roluje asfalt.

Honda Civic Type R, ako hypersonický derivát kompromisného modelu Civic 8. generácie vo verzii plne charakterizujúcej jeho novú, zábavnú, bláznivú a hroziacu tvár. Auto, ktoré sa podrobilo intenzívnemu tréningu, bolo vyšľachtené do atletickej formy a stalo sa rozsievačom adrenalínu a horským taxi pre motoristických entuziastov. Jedno R už nestačí! Vznikol nový druh. Honda Civic Type RRS. Nejedná sa o pretekársky, okruhový stroj ale o nekompromisnú, homologovanú frajerku jedného závislého občana. Stále je to auto schopné plniť príkazy denného jazdenia, ale získalo starostlivosť zberateľského kusu. V praxi sa jedná o štvorkolesovú motorku, ktorú majiteľ vytiahne z vyhrievanej garáže iba v prípade vhodnej teploty vzduchu, vhodných adhéznych podmienok a správneho zakrivenia vesmíru. Status „hračka pre chlapa“ získal Matúšov Civic Type R vlastne hneď potom, ako sa na dopravnom inšpektoráte stal oprávneným členom cestnej premávky.

Úpravy sa začali nákupom plnej nádrže 100 oktánového benzínu a cibrením schopností na najbližšom, pezinskom kopci. Prvý rok sa niesol v znamení príliš častej výmeny pneumatík, zistení, že sériová brzdová sústava nekorešponduje s ostatkom auta a že niekde pri prevodovke chýba trojpísmenná skratka LSD pre zvýšenie trakcie. Pri úpravách tohto auta nebola vôľa robiť veci na 2x. Pri výmene brzdových komponentov je samozrejme potrebné dať dolu kolesá. A ak už raz demontujete ťažké sériové disky je absolútne logické, že nové 330mm drážkované kotúče, megalomanské 10-piestikové strmene a platničky značky Tarox, zakryjete novými ľahkými diskami Kosei K3 Formula. Na sade diskov získal Civic odľahčenie cez 20kg a to je číslo, ktoré sa počíta. Pancierové brzdové hadice tlačia na piestiky extra odolnou brzdovou kvapalinou na fritovanie a auto má tendenciu stavať sa na predné. Ľahké kolesá výrazne pomohli dynamike pri rozbehu aj tlmeniu nerovností, s ktorými mal sériový podvozok výrazné nezhody. Transplantácia diferenciálu s užšou svornosťou z limitovanej edície Civic Type R Championship White povýšil výjazdovú rýchlosť zo zákrut na váženú a motorkári začali pomaly dvíhať obočie.

Druhý rok si už v Japonsku kupovali letenku výfukové zvody a cat back systém od renomovanej značky Toda a netrvalo dlho, aby z druhého konca našej drahej elipsy priletela plne programovateľná riadiaca jednotka Hondata a komponenty pre úpravu sania značky Injen. Dostať z atmosféricky plneného motora vysoký nárast výkonu je veda a schopnosť utratiť veľké financie na absolútne neefektívnu investíciu do budúcnosti. Neefektívnu pre okolie, ale s obrovským prínosom pre majiteľa. Každý jeden kôň a newtometer krútiaceho momentu priniesli zadosťučinenie a spokojnosť. A faktom je, že každý jeden z nich prispel k zmene vnímania jazdy transformujúcim sa Civicom Type R. Z pôvodných 201 koní a 193Nm dnes disponuje hodnotami 218,5PS a 215,7Nm. Stále si vravíte, že to nie je veľa? A už ste sa nechali odviezť na Pezinskej Babe?

Odkedy Civic dopuje 100 oktánový benzín a čerstvé oleje výhradne od značky Motul, je vystavený drsným tréningom, ktoré sa podpísali na životnosti podvozku. Musí preč! A v Japonsku opäť utekali na poštu, aby na Slovensku pristál balík, veľký ako svet. A v ňom bol plne nastaviteľný, nový a zelený podvozok značky Tein so systémom EDFC s možnosťou nastavenia tuhosti na prednej a zadnej náprave priamo z kokpitu. Znížený podvozok dodal autu pretekársky look a posunul jeho jazdné vlastnosti niekam na hranicu tolerovateľného tlaku v spánkových lalokoch. V kombinácii s vyhláškou akceptovateľnými polopretekárskymi pneumatikami Yokohama sa prejazd zákrutami stali zážitkom z horskej dráhy.

Za zbytočné boli v interiéri uznané najskôr zadné sedadlá, po ktorých zostal neuveriteľne veľký batožinový priestor. Nasledovala teória „Veľkého Tepla“, ktorá potvrdila zbytočnosť celého systému klimatizácie a odporučil sa aj volant, ktorý nahradil kúsok od značky Spoon. Nie, ešte nekončíme! Jedno predné sedadlo Hondy Civic Type R váži 27 kg. Áno, je skvelé a má airbagy. Tie sú však nanič pokiaľ chcete byť k sedáku pribití 4-bodovými bezpečnostnými pásmi značky Sparco. 27kg s airbagmi za 7kg pretekárku škrupinu od Recaro. Vynásobte dvomi a máte ušetrených ďalších 40 kg. A aby mal motor krásny obal, doplnená bola aj karbónová kapota na mieru. Váha celého auta dramaticky klesla - z 1360kg na aktuálnych 1190kg!  

Pre chlapov platí staré známe. „Čím sme starší, tým drahšie hračky si kupujeme“. Matúš tvrdí, že nikdy nemal stavebnicu Lego a možno práve toto bol spúšťač jeho fantázie, ktorú postupne pretvára na skutočnosť. Úprava áut je diagnóza a pokiaľ tomu človek podľahne, nie je návratu a nikdy nebude dosť. Jednoducho, jedno R nestačí!

Motor: atmosférický 4-valec 2.0l i-VTEC, 218,5ps, 215,7 Nm pri nasávanom vzduchu 33°C, na racelogic meraní pri nasávanom vzduchu 9°C 229ps, VTEC sa zopína pri 3800 rpm a točí až do 8600 rpm, HONDATA riadiaca jednotka, sanie INJEN CAI, komplet výfukový systém TODA, odstránená klimatizácia
Pohon:
Trvalý pohon predných kolies, samosvorný diferenciál, 6-stupňový manuál
Podvozok: TEIN model Type Flex so systémom EDFC (elektronicky nastaviteľný podvozok z interiéru vozidla) 4 režimy pamäti tvrdosti, každá napráva zvlášť ovládaná, 10-piestikové brzdy TAROX 330mm, vetrané brzdové kotúče, pancierové hadice vpredu aj vzadu, odľahčené kolesá KOSEI K3fFormula R18 7,5 ET42, pneumatiky YOKOHAMA AD08 225/40/18
Hmotnosť:
znížená úpravami 1190kg
Karoséria:
predný a zadný body kit GT (príplatková výbava), karbónová kapota zrno 8x8 vlákien, polep
Interiér:
volant SPOON, škrupiny RECARO pole-position, 4-bodové pasy Sparco, zadné sedačky odstránené, krabička s riadením EDFC, odstránená klimatizácia
Dynamické parametre:
maximálna rýchlosť 260km/h, 0-100km/h : 6,1s

text: Marek Varga, foto: Martin Cyprian