2012: Šmolko spod Urpína

17. január 2019Publikoval P. Kovács

Michal, 23-ročný mladík z Banskej Bystrice sa k tuningu dostal pomerne skoro, v časoch, kedy ako 14 ročný chodil so svojim ujom na tuningové zrazy na jeho porobenej Fabii. Rýchlo si ho podmanila tá jedinečná atmosféra a tie obdivujúce pohľady ľudí na strýkove upravené auto. Príťažlivosť k tuningu bola natoľko intenzívna, že ako 19-ročný si zakúpil prvé vyladené auto, s ktorým sa ihneď líšil od sériových áut. Vďaka svojmu počinu nemusel ani dlho čakať a dostal ponuku vstúpiť do známeho klubu priaznivcov individualizovaných áut "X TUNING CLUB ", kde spoznal množstvo úžasných ľudí.

Vráťme sa však k Mišovmu príbehu, k momentu keď nastala výmena železa. V poradí druhé auto rodokmeň nezmenilo, opäť výber padol na Fiat Punto Sporting z roku 2001, ktorý mal avšak pod kapotou benzínový štvorvalec 1,2 16V s výkonom 59 kW (80 k). Hlavným dôvodom výmeny pôvodného Punta za "šmolka", bol práve šikovnejší benzínový motor. Na váhu 930kg totiž aj sériový výkon bohato postačuje, je to živé autíčko s prijateľnou spotrebou. S motorom kvôli tejto skutočnosti neboli tak ani robené  žiadne veľké úpravy. Jedine sa osadilo skrátené sanie so špor­tovým vzduchovým filtrom s menším odporom. Prejdime ale radšej k podstate veci, k tým najdramatickejším zmenám, pod ktoré sa podpísala firma HEDERIK TUNING, ako autor pekných pár vydarených kúskov bodujúcich na domácich zrazoch.

Najväčšie úsilie si pochopiteľne vyžadova­la karoséria. Tu sa všetko robilo na mieru. Lemy blatníkov sú pôvodne určené na Opel Corsa Kit Car a na Punto ich bolo treba upravovať. Keďže bolo cieľom auto poriadne rozčapiť, došlo k rozšíreniu o 10cm na oboch stranách. Tým pádom sa musel prispôsobiť ako predný, tak aj zadný tuningový nárazník. Predný kus má navyše prirobenú aj spodnú časť z Fiatu Stilo, prahy sú dopasované z trojdverového Renaultu Clio, ktoré tvoria pevnú súčasť auta. Zákazkovým unikátom je aj zadný nárazník, do spodnej časti ktorého bol prirobený difúzor z karbónových vlákien, cez ktorý vykúka dvojitá koncovka ladeného výfukového tlmiča. Pri podobných projektoch je mimoriadne dôležitý správny výber kolies. V tomto prípade sa vsadilo na osvedčenú klasiku OZ Racing Superturismo WRC 7x16 ET 15. Vpredu sa vložili pod disky 40 mm rozširovacie podložky, ktoré zároveň menia rozstup skrutiek na disku z pôvodných 4×98 mm na 4×108 mm. Vzadu je pod každým kolesom jedna kla­sická 40 mm rozširovacia podložka a ešte jedna rovnako široká, no tá zároveň mení rozteč.

Podvozok inak riešiť nutné nebolo, k športovej jazde v plnej miere vyhovejú sériové pružiny verzie Sporting, kvôli bezpečnosti bol len namontovaný nový brzdový systém od firmy Zimmerman. Ako to býva zvykom, keď si už človek myslí, že je všetko dokončené, pritrafí sa niečo čo plány zmení. Po malej nehode, pri ktorej si to odskákal nárazník a čiastočne aj kapota bol nútený Michal celé auto dať prestriekať, keďže išlo už o atypickú farbu. Práve táto osudná udalosť pridala šmolkovi na jeho kráse, o ktorú sa postaral Tomáš Kliment z firmy Cruisin Colors. Auto získalo nový viac farebný nádych s airbrushovými detailmi a do farby karosérie boli striekané aj interiérové plasty, spolu s vnútrami svetiel.

Decentne k exteriéru prispôsobený kokpit sa samozrejme musí vždy dotiahnuť slušnou audio zástavbou. Nebolo tomu inak ani v tomto prípade, pôvodná aparatúra sa vyhodila a nahradili ju komponenty od firmy Boss audio systems. V predných dverách sú reproduktory Phantom - 2-pásmové 6,5" komponenty, v zadnej časti auta šíria zvukové vlny 4-pásmové Phantom koaxiálne reproduktory rozmeru 6" x 9", basy má na starosti  12-palcový aktívny subwoofer tiež od Boss Audio a celé to poháňa jednotka Alpine CDE-110UB.

FIAT Punto Sporting, rok výroby: 2001
Motor:
Atmosférický zážihový 4-valec 1,2 16V, sériový výkon 59 kW (80 k), skrátené sanie so špor­tovým vzduchovým filtrom, celonerezové, športové výfukové potrubie s koncovým tlmičom a centrálne umiestnenou dvojitou koncovkou
Pohon:
Náhon predných kolies cez 6-rýchlostnú manuálnu prevodovku
Podvozok:
Brzdový systém Zimmerman, vpredu rozširovacie podložky 40mm, vzadu 2x 40mm disky OZ Racing Superturismo WRC 7x16 ET 15, pneumatiky Nankang NS2 Šport 195/45 R16
Karoséria: Bodykit z dielne Hederik tuning - rozšírenie o 10cm na oboch stranách, prispôsobené lemy blatníkov Opel Corsa Kit Car, tuningový predný nárazník s dolnou časťou z Fiat Stilo, dopasované prahy Renault Clio 3dv, zákazkový zadný nárazník s karbónovým difúzorom, vnútorná časť svetiel vo farbe karosérie, zákazkové lakovanie Cruisin Colors s airbrushovými detailmi
Audio: Prehrávač Alpine CDE-110UB, vpredu komponentné 2-pásmové reproduktory BOSS AUDIO Phantom, v zadnej časti 4-pásmové koaxiálne reproduktory rozmeru 6´´x 9´´ BOSS AUDIO Phantom, 12-palcový aktívny subwoofer Boss Audio

text: Kovács, foto: Milan Lichý