Profituning

2012: Turbo zajačik

26. december 2020Publikoval P. Kovács

Na fotenie tohto skvostu som sa veľmi tešil, nakoľko obľubujem štýl úprav, ktorý je na ňom použitý. Príroda však mala asi iný názor, keďže sa z plánovaného slnečného a teplého počasia stalo upršané a chladné. To nás prinútilo fotiť v podzemných garážach, kde Golf začal vystupovať ako úplne iné auto...

Z vylešteného manekýna sa stal v parkovacej hale predátor, ktorý pobehoval medzi stĺpmi garáže. Srdcom tohto dravca s pozlátkom na povrchu je vznetový 1,9-litrový motor s priamym vstrekom preplňovaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Toho výsledkom je zaujímavých 155 koníkov pod prednou kapotou oproti sériovým 110-tim. Firma Garrett dodala nové turbo a športové trysky a spoločnosť Diesel technology nevyhnutné, nové nastavenie riadiacej jednotky. Michal - majiteľ zmieňovaného Nemca, na ňom nalieta cca 18 000km za rok, tak sa po dohode s úpravcom dohodol na výkonnostnej rezerve. Takto dnes myslí málokto, autíčko na každodenné vozenie, ktoré si cez víkend vyhrá nejaký ten pohár. Tomu sa povie myslieť na všetko rozumne.

Motorový priestor, to nebolo len o vnútornostiach a výkone. Bolo to aj o stylingu, ktorý tu Michal naplno presadil. Nádobky kvapalín, kryt batérie, vzduchového filtra či hlavného motorového plastu dal do farby auta, ktorá bola špeciálne namiešaná vo firme Helios. Tak, ako je detailom venovaný motorový priestor, je detailne upravený aj exteriér auta. 5-dverový hatchback je navlečený do R32 bodykitu, ktorý však prešiel nemalou zmenou. Má zahladené diery na duplex a bočné postranné otvory. Na zadnom nárazníku je priestor na EČ štvorcového tvaru. To preto, lebo nárazníky sú pôvodom z Belgicka a boli rovnako, ako mnoho iných vecí, dovezené na zákazku. Predné svetlomety boli vymenené za šošovkové v čiernom prevedení. Zadné svetlá prešli podobnou zmenou, kde sériové vystriedali čierne s LED technológiou.

Lak auta je rovnako, ako plasty v motorovom priestore, zásluhou firmy Helios. Základ laku tvorí zlatá metalíza VW, na ktorú boli nanesené odtiene Mercedes a Peugeot. Nakoniec sa dodalo veľa perlete, čo malo za následok zmenu laku pri rôznych svetelných podmienkach. Prečo takáto komplikovaná ceremónia, len kvôli laku? Jednoducho. Michal chcel byť jedinečný a to si vyžadovalo jedinečný lak s jedinečnými prísadami. Sériové disky nahradili veľké 18-palcové, na zákazku striekané do antracitu, disky z ľahkých zliatin Tomason TN1. Tie majú obuté čierne papuče Dunlop 9000 Sport v rozmeroch 225/40.

Decentná, no štýlová tuningová orgia pokračuje i vo vnútri. Interiér bol kompletne prečalúnený. Pôvodné sedačky vystriedali pohodlné športové Recaro, ktorým sa prešili stredy do žltej. Stropnica, všetky stĺpiky, kľučky a clonítka boli rovnako, ako mnoho iných detailov prečalúnené takisto. Interiér teraz pôsobí štýlovo, zjednotene a jemne. Presne tak, ako to Michal chcel. Budíky na palubnej doske prešli tiež nezanedbateľnou zmenou. Staré modré sa vymenili za novšie z modelu r.2004 a zmenené na biele. A aby ani kufor nezaostával, rovnako, ako zvyšok interiéru dostal nové ošatenie. Konkrétne bol prečalúnený do koženky a v dvojitej podlahe skrýva teraz zosilňovač v zrkadlovom obale.

A to už sa pomaly dostávame k veľmi obľúbenej tematike, každého správneho tunera. Audio bolo samozrejme prekopané od základov. Východiskovým atribútom úspechu v tomto smere je dobré autorádio. Tu tento post zastupuje 2-dinový Pioneer Avic D3 s LCD monitorom, ktorý je prepojený s otáčkomerom, tachometrom a zadnou cúvacou kamerou Pioneer Optic system. To sú vychytávky! Čo poviete? Predné a zadné reproduktory nahradili koaxiálne repro Pioneer. Aby hudba hrala, tak ako má, výkon jej zvyšuje už spomínaný zosilňovač v podlahe kufra rovnakej značky Pioneer a subwoofer JBL.

K záveru sa ešte trošku vráťme k mechanickým, veľmi dôležitým komponentom a zmenám. Aby autíčko na ceste nielen dobre vyzeralo ale aj držalo, majiteľ mu zadovážil kompletne nastaviteľný športový podvozok JOM. Jedno príslovie vraví: „Čo neubrzdíš, neukecáš“. A preto sa aj k tomuto postavil Michal veľmi vážne. Sériové miniatúrne brzdy nahradili vpredu brzdy ATE power grip s vnútorným chladením a s keramickými platničkami Ferodo, vzadu vystriedali sériové bubnové brzdy výkonnejšie, kotúčové. Auto samozrejme tiež disponuje klasickými bezpečnostnými systémami ABS a ASR, takže sa sem-tam blázniť pokojne dá.

VW Golf IV 1.9 TDi, rok výroby 1998
Motor:
Vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva,  sériový  výkon  81kW/110k, turbo Garrett s variabilnou geometriou lopatiek, športové vstrekovače, úprava riadiacej jednotky Diesel technology-DETECH, výkon po úpravách 155 konských síl
Styling motora:
Nádobky kvapalín, kryt batérie, airbox a kryt motora vo farbe autam ktorá bola špeciálne namiešaná vo firme Helios
Pohon:
Pohon predných kolies cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku
Podvozok:
Kompletne nastaviteľný športový podvozok JOM, predne brzdy ATE power grip s vnútorným chladením, platničky keramika Ferodo, zadné kotúčové 18-palcové disky z ľahkých zliatin Tomason TN1 striekané na zákazku, pneu Dunlop 9000 Sport 225/40
Karoséria:
Bodykit R32, predný nárazník s lízatkom zo Seat Leon mk1, prahy a zadný nárazník R32 - zahladené diery na duplex a bočné otvory, nové predné svetlá v čiernom prevedení spolu, zadné LED-diódové v čiernom mate, zákazkový lak Helios
Interiér:
Prečalúnený celý interiér, športové sedačky Recaro - prešité stredy do žltej, zlatá niť, stropnica, všetky stĺpiky, kľučky, clonítka taktiež prečalúnené, spodná časť prelakovaná do čiernej lesklej, budíky z posledného modelu r. 2004 prerobené na bielo, batožinový priestor na komplet prečalúnený do koženky spolu s dvojitou podlahou, kde je umiestnený zosilňovač v zrkadlovom obale
Audio: 2-dinová jednotka Pioneer Avic D3 s LCD monitorom, na ktorý je prepojený otáčkomer, tachometer, napojená cúvacia kamera Pioneer Optic system, predné a zadné koaxialné repro Pioneer, zosilňovač GM-d 8400 Pioneer zabudovaný v dvojitej podlahe kufra, subwoofer JBL

text & foto: Martin Cyprian