Profituning

2013: Clio na sladko

19. marec 2020Publikoval P. Kovács

A nie len že na sladko, ale k tomu vďaka snehovej bielej a ušľachtilým kovom aj na ľadovo. K Martinovej práci je priam fľaša fajnového, dobre schladeného šampusu stvorená a veru oslava po zrazoch, na ktorých sa toto Clio v poslednej dobe ukáže a skasíruje pohár je opodstatnená. V nasledujúcom článku vám sám majiteľ porozpráva príbeh založený na prerode malého rodinného hatchbacku na víťazný kúsok tuningových súťaží krásy.

K tuningu ako samotnému som sa dostal ešte v časoch strednej školy, kde som ako študent pri listovaní tuningových časopisov obdivoval upravené autá. Samozrejme ako sa hovorí, bez peňazí veľa muziky človek nespraví, preto bolo nutné počkať. Po skončení štúdií prišiel krok vybrať si svoje prvé auto, ktoré malo byť už upravené a niečím ma malo proste osloviť. Po prelustrovaní internetových bazárov som dospel k Tigre, ktorá mala už niečo za sebou aj po tuningovej stránke, ale po dobrej rade kamaráta a dohováraní otca som od kúpi ustúpil a hľadalo sa ďalej. Táto situácia sa však otočila o 180 stupňov, keďže sa mi na otcovom Renaulte Clio podarilo spraviť menší "facelift" a nové auto som si od toho okamihu nehľadal ja ale otec :). Týmto odštartoval projekt, ktorý sa nakoniec dostal do extrémnejšej fázy známej choroby a tou je tuning.

Auto bolo kompletne rozobraté, zavarili sa lišty z dverí, znak z prednej kapoty, zadné piate dvere boli kompletne vyhladené a prerobené na elektrické otváranie zvnútra. Namiesto originálnych spätných zrkadiel som namontoval tuningové so vstavanými LED smerovkami. Priestor medzi prednými svetlami vyplnila mriežka z Golfu edície GTi, ktorú je vidieť aj v prednom, laminátovom nárazníku. Prahy dverí sú tiež laminátové a samozrejme prispôsobené bodykitu a na pevno zahladené ku karosérii. Predné továrenské lampy nahradili angel eyes s denným svietením a aby sa nezabudlo na detaily, pôvodné smerovky dostali číri vzhľad. Dramatickejší look zadnej časti sa dosiahol osadením mohutnejšieho nárazníka s jedným otvorom na novú koncovku športového tlmiča o priemere 130 mm. Zadné svetlá boli tiež nahradené ledkovými od firmy FK automotive. Aby auto nevyzeralo príliš jemnúčko, na piate dvere sa namontovala decentná GTi strieška.

Motorový priestor prešiel takisto kompletným vyladením, no skôr optickým ale trochu aj výkonovým. Pred úpravou bolo samozrejme všetko rozobraté, celá strojovňa bola nastriekaná do farby auta a každá jedna skrutka sa zušľachtila chrómom. Inak do chrómu šli tak isto aj brzdové strmene, ktorých vymenené doštičky Brembo sa zakusávajú do vetraného kotúča tej istej, renomovanej, talianskej značky. V tomto článku často spomínaný, lesklý kov sa ocitol ešte aj na kryte prevodovky, na držiakoch motora, na zámkoch kapoty, ako aj na alternátore a jeho držiaku. Riadenie auta bolo kompletne zrepasované a spolu so štartérom, poloosmi a torznou tyčou boli nastriekané na čiernu lesklú. Hadičky na servo olej dostali ako inak, chrómový charakter a čo je raritou, aj olejový filter, ktorý sa veru po určitých kilometroch mení. Pod prednou kapotou bolo elektrické vedenie zadeklované laminátovými krytmi, ktoré boli očalúnené do bielej kože.

Interiér bol kompletne prezlečený do bielo-čiernej kože od podlahy až po strop. Originálne bezpečnostné pásy boli odstránené a B-stĺpiky zahladené a očalúnené. Do koša putovali aj stropné madlá a do bielej kože sa prečalúnili aj slnečné clony. Pôvodné sedačky sme nahradili škrupinami Sparco S2000+, do ktorých vodiča a spolujazdca fixuje po novom pás OMP. Volant je športový a pochádza z limitovanej edície firmy Sparco. Zadné sedačky boli prečalúnené do čierneho semišu a oblemované bielou kožou. Pri konfigurovaní audio zástavby sa vsadilo na osvedčenú kvalitu značky Alpine. Predné dvere boli prispôsobené laminátom na 16cm trojpásmové reproduktory s výhybkou a následne prečalúnené. V zadných dverách sa spáchalo to isté, ale navyše bolo nutné odstrániť kľučky sťahovania okien z dôvodu veľkosti reproduktorov a aj z dôvodu estetického. Čistej línii napomáhajú aj odstránené cuplíky zámkov na dverách a do farby auta streknuté madlá dverí. V kufri si našla miesto aparatúra tiež od Alpine - dva 12-palcové basáky a dva zosilňovače, ktoré sú osadené v lamináte, očalúnenom do bielej kože.

Renault Clio RT, rok výroby: 2000
Motor:
Zážihový, atmosférický 4-valec 1.4 8V, športové, leštené zvody, celonerezový výfukový systém, výkon cca 85 koní, komplet motorový priestor nastriekaný do farby karosérie, všetky skrutky pochrómované, kryt prevodovky, držiaky motora, olejový filter a alternátor v chróme, elektrické vedenie prekryté a čalúnené kožou, chrómové zámky kapoty, zrepasovaný chladič, držiak chladiča v chróme
Podvozok:
Športový nastaviteľný podvozok Weitec Hitcon GT, vzadu rozširovacie podložky, vpredu brzdový kotúč aj obloženie Brembo, strmene v chróme, zadné bubnové brzdy lakované, upravené disky Dotz Mugello R16 7J s pochrómovanými šróbmi a zákazkovým stredovým krytom, pneu Nankang 165/40/R16
Karoséria:
Kompletné odstrojenie, zavarené lišty, znaky, zahladené piate dvere s elektrickým otváraním, spätné zrkadlá K6 s LED smerovkami, nová maska, upravený laminátový predný nárazník, prahy, predné svetlá angel eyes s denným svietením, číre smerovky, zadný nárazník s otvorom na koncovku priemeru 130mm, LED zadné svetlá FK automotive, GTi strieška na piatych dverách, biela perleť zo vzorkovníka Lexus
Interiér:
Kompletné čalúnenie do bielo-čiernej kože, odstránené pásy, športové sedadlá Sparco, 3-bodové pásy OMP, volant Sparco, hliníkové pedále, zadné sedačky prečalúnené do čierneho semišu s lemom z bielej kože, predné obloženie dverí prispôsobené zákazkovej audio zástavbe
Audio: Multimediálny prehrávač Alpine IVA-D106R spolu s multimediálnym prehrávačom KCE-635UB, reproduktory Alpine SPG-17CS, 2x subwoofer Alpine SWR-12D4, 2x zosilňovač Alpine PDX-M6

text: Kovács, foto: Peter Král Photomedia s.r.o.