2013: Diagnóza JDM

28. októbra 2019Publikoval P. Kovács

Presne tak, pravý fanatik Hondy žije pre štýl JDM. Nie je to asi inak ani u Jara z Nového mesta, ktorého sme spoznali v Budapešti, kde hájil "tuningové farby" svojej vlasti. Podotýkam darilo sa mu to veľmi dobre, jeho Civic patril určite medzi najkvalitnejšie, v racingovom štýle upravené kúsky s rodokmeňom z krajiny vychádzajúceho slnka. Po nahliadnutí do - aj pod túto Hondu sme sa presvedčili, že veru tu sranda končí a bavíme sa o veľmi ostrej japonskej britvičke...

Začalo to nevinným ťukancom, pre ktorý auto muselo na prerábku. V prvom rade nechal Civic prestriekať do bielej farby, tak moc príznačnej pre JDM štýl. Od kúpy po súčasnosť prešla Honda neskutočným množstvom premien. Len nárazník Civic zmenil asi 5x. Nakoniec jej zostal sériový z faceliftovej Hondy Civic Coupe. Okorenil ho však o podnárazník z EK9 z uhlíkových vlákien. Prahy a zadný nárazník prešli taktiež zmenou. Pôvodné nahradili faceliftové a pribudol tiež podnárazník z EK4, ktorý je rovnako, ako predný, z karbónu. V štýle JDM však platia určite pravidlá, a to napríklad oranžové smerovky. Tu si však Jaro nenechal diktovať a suverénne namontoval číre. Na prednú kapotu, piate dvere a strechu pribudlo uhlíkové vlákno. Ó áno, trafil sa do kombinácie, ktorá sa v JDM štýle vyskytuje veľmi často. Na zadok ešte bolo nutné namontovať ťažné oko od JDM Password, taktiež povinnosť ak chcete ostať v klube vyberavých.

Jaro mal víziu. Postaviť auto tak, aby držalo ako prikované a aby nemal problém ani na rovinkách. Auto dostalo povinne nový podvozok. Pôvodné tlmiče aj pružiny vystriedali veľmi športové a tvrdé SKUNK2 PRO-C. Auto teraz drží naozaj ako pribité k zemi. Už som sa viezol v mnohých športových upravených autách, ale v tak tvrdom ako bola táto Civic asi ešte nie. Cítiť doslova každý kamienok na ceste. To sa však veľmi dobre prejaví pri prejazdoch zákrut, v ktorých Honda krásne podrží. Podvozku so stabilitou pomáhajú aj stabilizátory vpredu EIBACH a vzadu Blox s nastaviteľnými tyčami ASR. Pribudla tiež výstuha od americkej firmy ASR. Sériové odklony nahradili športové Skunk 2 Pro Series Plus vpredu a Hardrace vzadu. Aby auto rovnako dobre brzdilo ako jazdilo, výmena bŕzd bola nutnosťou. Vpredu aj vzadu pribudli spolu s pancierovými hadičkami Goodridge aj kotúče EBC s priemerom 262mm. Autíčko ma obuté 16-palcové disky DRAG DR, na ktorých sú natiahnuté gumy Hankook s rozmermi 215/40.

Každý správny honďák vie, že nič sa nevyrovná kopancu od VTECu, a čo viac keď tam máte 7200ot/min. O takých vysokých otáčkach si autá v podobných cenových skupinách môžu nechať len snívať. Sériové zvody nahradili nové DC Sports, ktoré spolu s novými sacími kanálmi SKUNK 2 Black Series a škrtiacov klapkou rovnakej značky, ponúkajú vodičovi presne to, čo pre ostrú jazdu potrebuje. Palivo do motora vpravuje palivová rampa SKUNK 2, ktorá dostatočne zásobuje motor benzínom pri ostrej jazde. Krútiaci moment je prenášaný pomocou spojky EXEDY Stage 1. Nakoľko sa jedná o organiku, jazda s ňou je dosť prudká. Pri rozjazdoch máte pocit, že bez plného zošliapnutia plynu s dymom od gúm sa jednoducho rozbehnúť ani nedá.

Po usadení sa do interiéru vás oblapia športove škrupinové z karbónu a kevlaru vyrobené sedačky BRIDE, ktoré spolu so štvorbodovými pásmi TAKATA tvoria akúsi primárnu istotu, že pri ostrej jazde nevypadnete. Bielu krásku má Jaro na ceste v rukách pomocou originálnemu volantu MOMO z Hondy Accord Type-R. Premenou prešli aj prístrojové budíky, ktoré nahradili plazmové MOMAN. Na prednom stĺpiku pribudli kontrolné budíky oleja, vzduchu a paliva, ktoré poskytujú majiteľovi presné informácie počas jazdy. Auto ide ako divé, drží ešte lepšie a ako som spomínal, nie je to čistokrvná leštenka, skôr niečo medzi. Z toho dôvodu sa v kabíne nachádza aj ochranný rám, ktorý ešte viac upevňuje pocit bezpečia. V podstate sa jedná o vzpery Summit, ktoré Jaro pospájal po celom obvode v zadnej časti interiéru.

Honda Civic 1.4i swap VTi, rok výroby: 1998
Motor:
Atmosférický 4-valec, 1.6 litra, sériový výkon 118kW/160 koní, 150Nm pri 7500 ot., zvody 4-2-1 jednodielne DC Sports, stredový a koncový tlmič YONAKA, sacie kanály SKUNK 2  Black Series Pro Series, škrtiaca klapka SKUNK 2 Black 68mm, palivová rampa SKUNK 2 Composite, chladič + hadice TEGIVA / aluminium, vložky do silentblokov na motore 3ks PU Black, sanie + filter JDM Password – carbon, skrutky/podložky na motore  SKUNK 2 Low-Profile Valve Cover Hardware (Gold), Vtec krytka - SKUNK 2 Black Series, cooling Plate JDM Password, kryt sviečok carbon, kryt rozdeľovača Red Transparent, sviečky NGK IRIDIUM, sviečkové káble VIS, držiak chladiča JDM PAssword / Red, viko SPOON Sports, tlmič motora NRG Red / Black Rubber, návleky - brzdová + spojková nádržka / JDM Password, väčšina držiakov opieskovaná a pozinkovaná do zlatého odtieňu
Pohon: Trvalý pohon predných kolies, 5-stupňový manuál, spojka EXEDY Stage 1, zotrvačník EXEDY, polosi HASPORT 200HP


Podvozok: Tlmiče a pružiny SKUNK2 PRO-C, predná napráva vymenená z Coupe Civic 96/98 - opieskovaná a pozinkovaná do zlatého odtieňu, predné brzdy - kotúče EBC Gold 262mm/žlté platničky + pancierové hadičky červené Goodridge, predné odklony SKUNK 2 Pro Series Plus + PU silentbloky Black, predná rozpera TYPE X, silentbloky  ENERGY SUSPENSION / PU Red, predný stabilizátor + tyčky EIBACH 26mm / PU Red, čapy / tyčky riadenia Three 555 Five, zadná napráva OEM / čierna + lak, zadné odklony Hardrace, zadná zbiehavosť Megan Racing, zadné brzdy - kotúče EBC Gold/ Yellow platničky + pancierové hadičky Goodridge, zadné ramená Skunk 2 Pro series / Gold + PU Black, zadný stabilizátor Blox 22mm + PU silenty, nastaviteľné tyčky ASR, výstuha ASR / Gold, rozpera BEAKS / RED, disky DRAG DR-16 / Gold, pneumatiky Hankook K110 Ventus V12 Evo 215/40 R16 86W, matice Muteki SR48 NEO CHROM, 12mm X 1.50
Karoséria: Lak HONDA NH578-4, predný nárazník OEM / Civic coupe, predné lízatko EK9 - laminát / carbon, predná maska TYPE-R 96-98 plast / carbon, predné svetlá TYC / Black, predné hmlovky OEM Honda - Xenon 12000k, spätné zrkadlá SPOON Sports Plast / carbon, zadné svetlá OEM Honda - 99-00, zadný nárazník OEM / Civic 99-00, zadné lízatko EK4 96-00 - plast / carbon, číre smerovky, zadné ťažné oko JDM Password / Gold
Interiér: Volant OEM MOMO / Accord Type R, sedačky Bride LOW MAX - carbon/kevlar, športové pasy TAKATA, opierka OEM HONDA + JDM Password manžeta, odkladací priestor na poháre OEM HONDA, skrátené radenie RED elox, budíky SIR / MOMAN plazma, podsvietenie kúrenia - modré / MOMAN plazma, prídavné budíky - OLEJ, VZDUCH/PALIVO + Vtec controler APEXI, hodiny OEM biele / Civic coupe, zadné plato Aerodynamics / stieborný karbón, interiérové vzpery Summit B+C Piller bar, autorádio PIONEER, reproduktory Hertz, aktívny subwoofer SAL

text & foto: Martin Cyprian