Profituning

2013: The Shark is back…

25. november 2020Publikoval P. Kovács

Príbeh sa začal v dobe, kedy ešte Tomi ako mladík chodil sledovať autá, pretekajúce sa na motokárovej trati. Jeho favoritom bol už vtedy známy a veľmi rýchly Civic s prívlastkom "Shark", po ktorom neustále slintal. Norbert, jeho majiteľ jazdil na ňom šprinty, slalom a tiež aj kopce, no pozdejšie jeho miesto vystriedala vážnejšia technika v podobe Imprezy WRX...

Nora, ako starú, známu tvár slovenskej tuningovej scény Tomi spoznal osobne v časoch, keď ešte zdokonaľoval svoje Punto. Vždy mu ochotne poradil, pomohol, od neho si zakúpil aj nitro sadu a ich priateľstvo dodnes pretrváva. Tomi neskôr presedlal na silnejší taliansky stroj, na šprintoch zbieral trofeje a dával dole súperov na Fiate Coupe, dopovanom poriadnou turbínou aj rajským plynom. Pekný a rýchly športiak ale šiel na predaj a začiatkom roku 2012 sa rozhodlo o pokračovaní závodnej kariéry na niečom japonskom. Voľba bola jasná po debate s kamošom Norom, ktorý nečakane ponúkol svoje odstavené železo na predaj.

Jedinou chybičkou krásy bol fakt, že oturbený dvojliter sa z Civica predal už v roku 2007, takže sa auto k novému majiteľovi dostalo s atmoférickým srdcom 1.6 VTi. Ono samo o sebe aj stačí, otáčky milujúci agregát hýbal s kasňou veľmi svižne, no nebolo to pravé orechové, nedokázalo to Tomiho srdce patrične rozbúšiť. Plán bol postaviť výkonného Japonca, preto o pár mesiacov odštartoval projekt, vychádzajúci z už existujúcich dobrých základov v podobe zdatného podvozka a atraktívneho výzoru.

Základom pri postavení silného turbomotora sú útroby, odolné voči veľkým teplotám a tlakom. Do bloku bolo najprv potrebné osadiť vložky, konkrétne Tomim vybrané  Darton Sleeves, bezpečne použiteľné do tlaku 3 bar. Na tento úkon sa žiaľ nepodujala žiadna oslovená domáca dielňa, preto motor putoval do Maďarska. Po návrate a skompletizovaní objednávok dielov zo zámoria sa pekne postupne vyzbrojilo dielo kvalitnými komponentmi. Ich rozsiahly sumár si naštudujete v tabuľke, ale niečo si povedzme o turbíne. Pôvodne to bol "no name" slimák, ktorý sa v dielni Kánai racing totálne rozobral a slabšie diely v ňom sa nahradili kvalitnejšími z produkcie Turbonetics. Na ten sa už len namontoval hríbik HKS, prepúšťajúci dostatočné množstvo čerstvého vzduchu.

K veľkému množstvu vzduchu natlačeného do spaľovacieho priestoru bolo treba samozrejme prekopať i palivový systém. Bohatú zmes zabezpečuje po novom výkonnejšie čerpadlo a vstrekovače RC1200. Ako je známe, turbo poriadne navýši teplotu maziva, preto sa zabudoval 19-radový chladič oleja. Pri tak komplexnom zásahu ako je osadenie turba nemôže ostať bez zásahu ani mozog auta. Inštaláciu špeciálneho softvéru neumožnila riadiaca jednotka OBD-II, preto sa nahradila hardvérom OBD-I, na ktorý sa napojil Ostrich Real Time Emulator, umožňujúci ladenie agregátu v reálnom čase cez notebook. Kontrolu tlaku v sacom potrubí má na starosti 3-barový MAP senzor Motorola.

Prenos sily na asfalt sa rieši cez továrenskú prevodovku, odľahčený zotrvačník a kovokeramickú spojkovú lamelu. Takýto športovec sa nezaobíde ani bez poriadneho podvozku, preto sa zvolila kombinácia nastaviteľných tlmičov Koni Yellow Sport a pevnejších pružín Vogtland Violett. Karoséria je okrem toho vpredu i vzadu vystužená hornými rozpernými tyčami a odklony kolies sa dajú nastaviť vďaka ramenám Skunk2. Pri honbe za výkonom sa nezabudlo ani na brzdy, žraloka spomaľujú športové kotúče Ferodo, obloženia DS-Performance a tlak v systéme strážia hadice od Goodridge.

Pravý racing feeling zachváti aj posádku, no nezabudnuteľné okamihy pouličného závodenia vo filmoch "F&F" prežijú pasažieri ukotvený 4-bodovými pásmi do predných, športových sedadiel. Obraz pred nimi je totiž ako z filmu. Kovová podlaha, prídavné budíky medzi ktorými kraľuje centrálny otáčkomer s indikátorom radenia, spínače, displeje ako aj športová páka prevodovky rozpumpuje krv ešte pred zatlačením štartovacieho spínača požičaného z Hondy S2000. Jediné čo sa ukrylo spred zrakov bol ovládač regulátora tlaku turba, o ktorom bol jeden policajt presvedčený, že ide o antiradar :D. Užitočnou hračkou je aj digitálny tachometer Pivot, umožňujúci aj presné zaznamenanie akcelerácie a časov na 200 a 400 metrov.

Tomiho cieľ je po výmene spojky a naprogramovaní na tlak 1,5 baru bodovať v šprintérskom šampionáte a teda na Power festoch zaujať nie len vzhľadom ale i zaujímavými časmi. Na záver je dôležité spomenúť úctyhodnú skutočnosť, že celý motor poskladal Tomi vlastnoručne. Ako sám priznáva, trvalo to pomerne dlho, ale užil si to ako zábavu, ktorá bola preňho navyše veľmi poučná. Chlapsky priznáva, že ho neobišli ani ťažkosti, vrásky na čele mu narobila hlavne elektronika a odladenie. Poďakovanie adresuje všetkým, ktorí stáli pri ňom, no hlavne svojej polovičke, od ktorej projekt Hondy ukradol najviac času.

Honda Civic 1.6 VTI turbo, rok výroby: 1997
Motor: Preplňovaný, radový 4-valec B16A2 16V DOHC, objem 1598 ccm, vložky Darton, kované - nízko kompresné piesty CP-Pistons, kované ojnice Eagle, ložiská ACL, skrutky ARP, tesnenie pod hlavou Cometic, ventily Ferrea, ventilové pružiny Supertech, vačky B18C5 (Integra), Kánai Racing T3/60-1 turbo, nerezové leštené zvody typu "Ram-horn", vstrekovače RC1200, ECU: P30 OBD1 + Ostrich Emulator, palivové čerpadlo Walbro, otvorený celonerezový výfukový systém priemeru 73mm, koncový tlmič R-1 Racing, externý wastegate Toyosports, športový filter HKS 200mm, regulátor tlaku paliva, regulátor tlaku turba Greddy Profec B-Spec II, blow off ventil HKS SSQV, väčší hliníkový chladič vody, front mount intercooler, chladič oleja, výkon pri tlaku 1,2 bar cca 400 hp
Pohon: Náhon na predné kolesá cez 5-stupňový manuál, odľahčený zotrvačník Fidanza s hmotnosťou 3,4 kg, 6-lamelová kovokeramická spojka, samosvorný diferenciál
Podvozok: Športové tlmiče Koni Yellow Sport, pružiny Vogtland Violette, horné rozpery, dolné stabilizátory Weitec, nastaviteľné horné ramená náprav značky Skunk2, brzdové kotúče Ferodo, obloženia DS performance, pancierové hadice Goodridge WRC, disky OZ Racing, pneumatiky Bridgestone 215/40 R17
Exteriér: Zadný nárazník Tune&Car, prahy MS-Design, zadný spojler Furiousparts, karbónová predná kapota, spätné zrkadlá FK-Automotive, svetlá Angel eyes, zadné svetlá Winjet performance, vrchná časť karosérie a kolesá nastriekané Mipa VIP Andromeda od PPG, grafika: Dovydas Puodžiukas (LT), celková váha vozidla 1150kg
Interiér: Športový volant a sedačky Simoni racing, 4-bodové pásy Sabelt, radiaca páka a pedále OMP, ručná brzda Autowing, spínač motora Honda S2000, ciferníky Pakfeifer, širokopásmová lambda sonda, budíky tlaku paliva, oleja, turba, dobíjania, otáčkomer so shift lightom, digitálny merač rýchlosti a času Pivot, ovládač regulátora tlaku turba Greddy, prehrávač Kenwood KDC-W808, reproduktory Focal Utopia

text: Kovács, foto: Kanovits Gábor