Profituning

2014: Born to be wild

31. marec 2020Publikoval P. Kovács

Stelesnenie divokej Ameriky sme už našim čitateľom predviedli mnoho krát. Niekto preferuje krotkejšiu vizuálnu prezentáciu svalov pod plechmi, niekto sa nehanbí ukázať svetu, kto je pánom ciest. Dano patrí do druhej skupiny - on sa veru nehral a svoj Firebird prezliekol do poriadne divokého rúcha. No a tí, čo iba mávnu rukou a myslia si, že agresívny kabát je iba strašidlom bez výraznejšieho potenciálu, tak sú v tomto prípade mimo. Kým sa dostanete k tabuľke technických údajov, prezradíme iba to, že... vyše 900 koní páni!!!

Tohto sýto červeného, ohnivého vtáka sme spoznali na Power Tuning party v Bratislave, kde zažiaril v rámci výstavy zámorských klenotov. Dokonca obdaril publikum aj zúčastnením sa v disciplíne merania hlasitosti výfukov, kedy si síce trofej za najvyššie decibely neuchmatol, ale vďaka orgazmickému prejavu mu bol pohár za najkrajší zvuk motora zaslúžene odovzdaný. Zainteresovaní vedia, že kompresormi preplňované véosmičky síce trošku prídu o povestné brblanie, no darček namontovaný na vrch agregátu im dá štipku akustickej exkluzivity.

Pontiac Trans Am vlastní Dano od roku 2001. Spočiatku ho využíval na denné jazdenie a chodieval s ním do Ženevy, niekoľko krát ročne. No a raz keď fičal na nemeckej diaľnici rýchlosťou 210 km/h, obehlo ho asi päť dvojkových Golfov. Bolo to dosť frustrujúce, lebo z toho päť litra s 210 koňmi nevedel viac vytiahnuť, nech sa akokoľvek snažil. To ho vlastne nakoplo k činom a začal študovať možnosti úprav agregátu. Prvá vec bola vačka - lámanou angličtinou sa nejako dopracovalo po telefóne, že aká by bola vyhovujúca. No keď došla, Dano zistil podľa letáku v balení, že je nutné priobjednať aj pružiny. Dali sa upraviť vodítka a sedlá pružín, poskladal sa motor a zrazu Dano nevedel s autom vyjsť ani z dvora. Úplne zle... Nutné bolo zakúpenie chipu a ihneď to bolo trochu lepšie. Nakoniec sa prišlo na to, že sa musí posunúť predzápal a zrazu Firebird ožil a začalo jazdiť ako besné. S ostrou vačkou, zvodmi, regulátorom tlaku paliva a vylešteným saním a hlavou valcov to produkovalo približne 350 konských síl, no šťastný majiteľ sa dlho nevozil.

Tým, že dal väčší predzápal, tak posunul celú mapu zapaľovania a dostal sa pri vysokých otáčkach k detonáciám, ktoré poškodili motor. Po výmene piestov to zase šlo perfektne ale len asi 500km, kým nedošlo k opätovnému zničeniu. Dospelo sa k záveru, že vačka nevie vytvoriť v podtlakovom režime motora taký predzápal, aby motor priadol hladko a preto sa musel posunúť rozdeľovač, čo vlastne zničilo motor. Zakúpila sa iná vačka - kompatibilná s počítačom motora a odmeralo sa 285 koní a 490Nm. Po toľkých trampotách úbohé... Vtedy sa Dano rozhodol o zmene projektu a vytýčil si métu dosiahnuť minimálne 750 hp. Urobil si plán, ktorý kompletizoval asi rok a ďalších päť rokov trvalo kým sa zrealizoval. Čo je ale najdôležitejšie - všetko svojpomocne!

Jednoduché to nebolo, narážal na problémy, o ktorých sa bežnému mechanikovi ani len nesníva. Na sériovom aute je už všetko vymyslené a všetko má svoju podstatu. Napríklad riadenie veda sama o sebe, brzdy tak isto, palivový systém mu žral nervy asi rok, nehovoriac o dĺžke a objeme sacích portov v sacom potrubí vo vzťahu k vačke. Najzložitejšie ale bolo naladiť motor. Šlo totiž o vytvorenie mapy z ničoho, v čom bol Dano úplný nováčik a nepoznal - vlastne ani dodnes nepozná nikoho, kto by to vedel spraviť. Všetci, ktorých oslovil keď zistili o čo ide, dávali od toho ruky preč. Tak sa to musel pekne naučiť sám, čomu je vlastne teraz vďačný. Na svojom aute, za vlastné peniaze sa naučil kopu vecí, bola to teda škola s tým najintenzívnejším študijným programom.

Výsledok úsilia sofistikovaného vývoja brutálnej strojovne sa Dano pokúsil exaktne namerať na valcovej brzde v bratislavskej pobočke Profituningu, avšak na hranici, kde to práve začalo gradovať - pri 4200 otáčkach a točivom momente 903Nm začali kolesá preklzovať. Boli žiaľ iba dvaja, nemal kto naskákať do kufra - zaťažiť poháňanú nápravu a tak sa kompresor nedokázal nafúkať nad hranicu jedného baru. Motor dokáže točiť 8000 otáčok, kedy sa vháňa vzduch do valcov pri tlaku 1,5 atmosfér, preto sa maximálny výkon odhaduje na cca 980 konských síl a 1200Nm. Ak sa vo vás vynára otázka, že na čo je dobré vlastne? No len tak :). Aj keď táto hora svalov by spokojne mohla obuť drag sliky a kasírovať poháre na šprintoch, používa sa na pouličný cruising a Dano ju charakterizuje ako "Pro Touring Car".

Počas fázy vývoja sa raz s nedoladeným motorom vyskúšala štvrťmíľa na trenčianskom Power feste, kde sa podarilo s cestnými pneumatikami, preklzujúcimi aj na štvorke zajazdiť čas 12,2 sekundy. Dnes sa už s nabúchaným Pontiacom Dano radšej povozí v talianskych Alpách, čo nasvedčuje plnej spôsobilosti absolvovať aj dlhšie trasy. Napriek tomu, že je auto komplet prestavané, zachované má výbavu ako klimatizáciu, elektrické okná aj zrkadlá, či tempomat. Priestor posádky doplnila iba bezpečnostná klietka, športové sedačky, pásy a skosený volant. Vhodným doplnkom prepracovaného podvozku je dodatočný vzduchový podvozok Airbagit ovládaný z volantu, ktorý umožňuje v priebehu sekundy zdvihnúť kasňu o 12 cm. Tento šikovný pomocník umožňuje pohodlný prejazd cez retardéry, deravé cesty alebo obrubníky. Aj keď sa už za tie roky naučil Dano skrotiť toto zbesilé fáro, ako sám priznáva, vždy má rešpekt keď ho šoféruje. Nemá totiž žiadnu elektroniku, ktorá by dávala pozor, preto musí on s rozumom ovládať toľkú silu. Sranda to s autom, ktorého hnané kolesá preklzujú aj v rýchlosti 160 km/h, veru nie je...

Pontiac Firebird Trans Am, rok výroby: 1991
Motor: Vidlicový 8-valec Chevrolet LT1 stroker 383, obsah 6,3l, kovaná kľuka Eagle, kované H-ojnice Eagle, kované piesty JE Pistons, blok je upravený na štvorskrutkové domce, skrutky ARP, hlavy valcov TrickFlow, 205 cm3 sací port, trojpružinové ventily, priemer sacieho ventilu 52 mm, vačky CompCam 298/318 so zdvihom ventilu 16mm, sanie Accel single plane, koleno a klapka Edelbrock 95mm, vstrekovače Accel 96 lbh, regulátor tlaku paliva AEM do 130 Psi, plne programovateľná riadiaca jednotka je Accel 7 gen, 2x širokopásmová lamda sonda s modulom Accel, monitorovanie teploty výfukových plynov Redalert s 8 sondami, nerezový výfuk AMA, palivové čerpadlá 2x Aeromotive 500 L/H, zosilňovač zapaľovania MDS 6BTM, preplňovanie PROCHARGER typ F1 poháňaný ozubeným remeňom o šírke 55mm, uzavretý blow off ventil Procharger, stlačený vzduch chladený vodným výmenníkom s vlastným obehom vody a externým chladičom
Pohon:
6-stupňová manuálna prevodovka Tremec T56 s upravenými vnútornými komponentmi do 1000Nm, spojka Mc Leod Twin Ceramic Cluch s duralovým zotrvačníkom, samosvorný diferenciál TrueTrac od Detroit Lockers, poloosi Moser s priemerom 40mm
Podvozok:
Predná náprava z chróm-molybdenových trubiek, predne ramená nemajú silentbloky ale otočné guľové puzdrá, zákazkové náboje a úchyty brzdičov, zadné ramená, podporná konštrukcia spevnenia podvozku i nastaviteľný stabilizátor z CrMo ocele, nastaviteľné tlmiče Koni, hrebeňové riadenie Appleton, zadná náprava od DTS Custom, širšia nápravnica kvôli 19-palcovým kolesám z Dodge Viper - vzadu šírka 19", pneu  345/30, dodatočný vzduchový podvozok Airbagit, brzdy Brembo 13-palcové kotúče, 4-piestové brzdiče vpredu aj vzadu, regulátor tlaku zadných bŕzd Willwood
Karoséria:
Zákazkový predný nárazník a kapota s funkčnými otvormi chladenia a prívodu vzduchu, integrované ukazovatele na vnútornej strane kapoty, palivová nádrž AMA 96l s nasávaním benzínu zospodu, rozšírenie karosérie v zadnej časti o 10 cm, zadné nastaviteľné prítlačné krídlo
Interiér:
10-bodová bezpečnostná klietka z CrMo trubiek, športový volant Grant racing, športové sedadlá Sparco, 5-bodové bezpečnostné pásy, prídavný otáčkomer so shift lightom, očalúnené dvere s vyšitým logom Pontiac racing

text: Kovács, foto: Patrik Tančenko