Profituning

2014: Felicia Šmolko

13. máj 2020Publikoval P. Kovács

Tým, čím bola v ére "dávno" minulej v našich končinách Škoda 120, tým bola aj jej modernejšia pravnučka Felicia v dobe nie až tak dávnej. Najrozšírenejšie povozy, určené na každodenné použitie sa ale po istej dobe stanú obľúbenými tuningovými artiklami, a to z úplne jednoduchého dôvodu. Každý dobre pozná ich továrenský vzhľad a preto vie oceniť aj vyladené, zdokonalené, či vkusne prestavané exempláre. Príbeh svojej upravenej Felicie vám tento krát porozpráva Peter:

"Felícia bola mojím prvým autom. Kúpil som si ju ešte ako študent strednej školy za našporené peniaze v bazári. Mala síce už niečo najazdené, kde tu aj začínala vykúkať nejaká zmienka hrdze, ale na moje denné vozenie do školy a po večeroch s priateľmi mi bohato stačila. Netrvalo dlho a tak, ako aj moji priatelia a rovesníci som si svoje auto začal vylepšovať. Začalo to športovým výfukom, neónovým podsvietením a drobnými úpravami interiéru. Podobným štýlom som si svoje auto podľa rôznych trendov upravoval aj naďalej. Pribudla neskôr audio zástavba, väčšie kolesá s nižšími pneumatikami, športový podvozok a interiér so športovým volantom, škrupinovými sedadlami a lakovanou prístrojovou doskou s prídavným meračom ampérov. Celkovo sa to začínalo podobať mojim predstavám.

Približne po troch rokoch od kúpy auta bolo v aute preinvestovaných toľko peňazí, že som si za ne mohol kúpiť takú istú Feliciu v sérii. Vtedy ale prišlo najdôležitejšie rozhodnutie o existencii mojej vysnívanej Feldy - nechať si ju a začať z nej stavať „leštenku“, ktorá si zaslúži aj nejaké ocenenia, alebo ju predať a kúpiť si niečo novšie? „Rozhodnuté, idem si plniť sen!“ Doladil som audio zástavbu, prečalúnil som celý interiér do bielej ekokože, kúpil som nové športové sedadlá FK automotive. Nedostatky na karosérií sme opravili s priateľmi, zahladili sme lištové nárazníky, zavarili smerovky v blatníkoch a po úpravách piatych dverí auto putovalo do lakovne. Na lakovanie som vybral farbu zo vzorkovníka Peugeot/Citroen „Bleu Neysha“. Po kúpe chrómových diskov Keskin a doskladaní interiéru som skúsil prvý zraz na Slovakia Ringu, kde som vyhral 1. miesto.

V tom období prestala moja Škodovka vykonávať funkciu „daily car“ a ďalšie veľké úpravy pokračovali na konci sezóny, keď sme s kamarátom Martinom rozobrali celý motor do posledného šróbika a nanovo ho poskladali. Dal som znížiť hlavu valcov a vyleštiť výfukové/sacie kanály. Motor, ako aj jeho uloženie, nápravy a ďalšie podvozkové časti  dostali "biely kabát". Spolu s bielym interiérom a metalickým modrým lakom karosérie veľmi pripomínali farebnú kombináciu rozprávkových šmolkov, ktorí sú mojimi maskotmi až do dnes. Pre udržanie trendov som si prácne vyrobil z na zákazku vyrobených krytov svetiel a šošovkových parabol jedinečné svetlá, ktoré žiadna iná Felda v okolí nemala.

Po ročnej pauze vo vášnivom upravovaní som rozmýšľal čím opäť zaujať na zrazoch a ako fanúšik nemeckého tuningu som začal uvažovať, ako niektoré prehnané vylepšenia upraviť na „german style“. Biely interiér som predal a kúpil som zachovalý kožený z verzie Laurin & Klement. Športový podvozok HP Sporting po drobných úpravách dostal výškovo nastaviteľné pruženie, pôvodom určené na Hondu Civic, s ktorým šlo auto ešte nižšie a chrómové 15-palcové kolesá som vymenil za 16“ disky vzhľadom pripomínajúce známe BBS-ky s pneumatikami 165/45 Nankang. Audio zástavba dostala čierne čalúnenie z ekokože, motorový priestor zopár leštených doplnkov a regulátor tlaku paliva. Plány na úpravy mám aj naďalej, ale to až v ďalších sezónach.

Škoda Felicia 1,3 MPi
Motor:
Zážihový 4-valec, športový výfuk X-Haust, znížená hlava valcov, rozšírené výfukové a sacie kanály, blok motora, regulátor tlaku paliva Tomei, hlava valcov, prevodovka - lakované bielou farbou Alkyton, lakované nádržky na prevádzkové kvapaliny – čierny lak s lešteným úchytom, lakovaný kryt motora a airbox – čierny lak, pochrómovaný alternátor, leštené diely v oblasti motora
Podvozok: Nápravy, poloosy, tiahla riadenia, ramená, podbehy lakované bielou farbou Alkyton, upravený výškovo nastaviteľný športový podvozok HP SPORTING s lešteným horným uložením predných tlmičov, rozširovacie podložky 3,5 cm vzadu, 1,2cm vpredu, leštená rozperná tyč predných tlmičov, stabilizátor prednej nápravy, brzdy vpredu: kotúče Brembo, piestiky TRW, doštičky ATE, kryty brzdičov Brembo, 16“ disky Platin, pneumatiky Nankang ULTRA SPORT NS-II 165/45 R16 V74
Exteriér:
Lak zo vzorkovníka Peugeot/Citroen U3 Bleu Neysha, zahladené piate dvere s custom prelisom pre TEČ, zahladené blatníkové smerovky nahradené znakmi L&K nová Škoda, plastové prahové nástavce, zahladené nárazníky, predný lip, zahladený zadný nárazník predĺžený s difúzormi po stranách, šošovkové svetlomety s angel eyes krúžkami a čírymi krytmi (čierny lak), číre smerovky s pokovanými žiarovkami (čierny lak), dizajnová úprava masky – plasti dip, znak nová Škoda
Interiér:
Sedadlá a obklady dverí -  model Laurin & Klement, lakovaná palubovka s prídavným meračom ampérov, farebné prístrojové budíky s modrým podsvietením, športový volant VICTOR design, športové pedále MOMO GTR-2, športová radiaca páka a manžeta z prírodnej usne
Audio:
Autorádio Pioneer MVH-160UI, repro Magnat Century Colors 162 2-pásmový koaxiálny systém, 45 – 20 000 Hz, 90 dB, zosilňovač Ground Zero 4 kanál, 4 x 150W, zosilňovač 2 kanál Peying PY-2H30R 1200W, kapacitor HIFONICS HFC1000 1F, subwoofer Blaupunkt GTW 1200 900W

text: Peter Kovács, foto: Eduard Daniš