Profituning

2014: Forza Nordschleife

13. november 2020Publikoval P. Kovács

Nápad tohto auta vznikol v Danovej hlave po predaji jeho závodného Golfu. V tom období zistil, že auto s predným náhonom nie je to pravé pre neho a okrem toho mu pri Volkswagene chýbal výkon. Keďže nemá v značkách a modeloch áut vyhradeného favorita, dokážu ho zaujať akékoľvek výnimočné stroje, či už pre dizajn alebo silu motora, prípadne pre oboje. Preto po značnom počte typov áut, ktoré mu prešli cez ruky sa Dano zameral opäť na klasiku. V tomto prípade ide o ikonu 80´ a 90-tych rokov - o BMW E30 coupe, ktoré zbieralo vavríny v rôznych prestížnych motoristických podujatiach.

V živote nadšenca pre motošport, akým je Dano, bolo dôležité pretransformovať svoje predstavy a sny do reality. Všeobecne je to veľký fanúšik pre závodné 4-kolesové stroje od WRC až po F1. Veľmi rád sa prenáša do týchto sfér cez virtuálne hry a aj v tomto prípade ho veľmi inšpirovala Forza Motosport, na ktorej si predstavy výzoru auta preklopil do návrhu na úpravu E30. Z celej škály závodov Dana najviac oslovuje okruhové jazdenie a preto sa s motívom pre toto auto rozhodol inšpirovať ikonou európskych okruhov - slávnou severnou slučkou Nürburgring, nazývanou aj The Green Hell - zelené peklo.

Základom stavby bola nehrdzavá karoséria v slušnom stave. Možno sa to nezdá, ale verziu coupe v takomto stave zohnať nie je vôbec jednoduché. Danovi sa to nakoniec podarilo u našich západných susedov v Českých Budejoviciach. Celá prerábka sa konala v pohodovom tempe a medzi odstrojovaním karosérie sa zháňali vhodné diely na úpravu a hlavne výmenu pohonnej jednotky. Búda bola kompletne odstrojená a zbavená všetkého ťažkého a  nepotrebného, aby sa dosiahla čo najnižšia hmotnosť. Zmizli všetky nepotrebné výstuhy a priečky, zostal iba skelet auta, tak aby bolo jasne o aký model ide. Do kabíny sa pozvárala ochranná klietka na základe parametrov pre závodne účely.

Niekedy v tomto období prišla i voľba ohľadne agregátu a ako vhodný darca sa našiel radový 6-valec s obsahom 3,5-litra z BMW rady 7 z roku 1992 s kódovým označením M30B35. Jeho vysoký krútiaci moment by mal poskytovať dostatočný výkon pre asi 1000kg vážiacu mašinu. Po osadení motora a 5-stupňovej manuálnej prevodovky zo skráteným radením sa upravil tlak paliva manuálnym regulátorom tlaku, otvorilo sa sanie a riadiaca jednotka sa upravila chipom Conny na výkon cca 240 koní.

Nápravy sa dali opieskovať a osadili sa do nich polyuretány namiesto gumových silentblokov. Pre správne jazdné vlastnosti auta Dano zvolil podvozok od firmy BC z nastaviteľným odpružením a výškou. 17 palcové kolesá sú obuté na slickoch stredne tvrdej zmesi. Namiesto pôvodných skiel boli nasadené makrolonové náhrady pre ďalšie zníženie hmotnosti a pôvodné tak ostalo iba čelné sklo. Základom vzhľadu E30-ky mal byť v prvom rade bodykit z legendárnej M3 E30 ale nakoniec padla voľba na zostavu značky Rieger. Tá obsahuje nárazníky, lemy blatníkov a prahové nástavce. Farba a polepy sú ladené v štýle Nürburgringu a symboliku dopĺňa polep Danovho idola - Ayrtona Sennu na streche jeho BMW.

Veľmi dôležitým aspektom pri okruhovom jazdení sú bezpochyby brzdy. V tomto prípade, kedy sa jedná o pôvodne 4-dierové náboje kolies bola alternatíva použiť kotúče Brembo Max z Audi TT a cez na mieru vyrobenú redukciu brzdiče z BMW M5 E39. Táto konfigurácia je pre toto auto a jeho výkon absolútne dostačujúca. V interiéri auta je osadený základ palubnej dosky a v nej sú dôležité ukazovatele firmy Depo. Kokpit dopĺňajú športové sedačky a 5-bodové bezpečnostné pásy od firmy OMP spolu z odnímateľným volantom. V zadnej časti je namontovaná závodná palivová nadrž z objemom 20 litrov a externou palivovou pumpou Bosch.

BMW E30 coupe, rok výroby: 1990
Motor:
Radový, zážihový šesťvalec M30B35 z BMW 7, zdvihový objem 3428cm3, pôvodný výkon 155kW (207hp), nastaviteľný regulátor tlaku paliva Aeromotive, olejový medzichladič Wiltec, elektrický ventilátor Permacool, pevné uloženie motora, na mieru vyrobený 3“ nerezový výfukový systém, otvorené sanie, externé palivové čerpadlo Bosch 255L/h, chip riadiacej jednotky Conny na cca 240hp
Pohon:
Mechanická, päťstupňová prevodovka, suchá jednolamelová spojka  s kovokeramickým obložením, samosvorný diferenciál, skrátený kardan na mieru
Podvozok:
Nezávislé zavesenie všetkých kolies, nastaviteľný závodný podvozok BC Racing, kompletný polyuretánový kit na oboch nápravách Powerflex, uloženie diferenciálu Powerflex, nastavenie odklonov predných kolies BC Racing, vpredu 312mm chladené kotúče Brembo a keramické obloženie ATE, vzadu sériové kotúče a keramické obloženie ATE, na mieru vyrábané brzdové trubky, brzdová kvapalina ATE Super blue racing - suchý bod varu 280°C, zliatinové disky Ronal R17 8,5J - vpredu, 10,5 - vzadu, slick pneumatiky, podložky 30mm Power-tech
Karoséria:
Odľahčená karoséria E30 coupe, trubkový bezpečnostný rám, náhrada skiel polykarbonátom hrúbky 4mm, body kit Rieger, polep podľa vlastného dizajnu, predné i zadné vlečné oko, 20-litrová hliníková nádrž, zatmavená maska, odnímateľná predná kapota
Interiér:
Škrupinové sedačky OMP, 5-bodové bezpečnostné pásy, odnímateľný trojramenný volant OMP, ukazovatele Depo (otáčkomer, tlak oleja, teplota oleja, teplota vody), odpojovač batérie OMP, redukcia elektroinštalácie, zákazkový panel s prepínačmi, pedále Sparco

text: Peter Kovács, foto: Martin Borhy