Profituning

2014: Heavy metal Benz W124

08. jún 2020Publikoval P. Kovács

Širšia slovenská verejnosť môže tohto drag-medveďa poznať z Power festov, no verte mi v okolí RS pozná tento pekný kus železa každý pistonhead. Romanov poctivý Mercedes, z doby, kedy sme slintali po podobných kúskoch iba na výletoch v Juhoslávii, má poriadny štýl vďaka samotnému základu, ale i vďaka výborne zvolenému laku, kolesám a celkovému drsnému imidžu.

Vidieť v dnešnej dobe a v našich končinách staré Ečko v dobrom - nedajbože vyladenom stave je naozaj zriedkavé. Jeden takýto old-schoolový, naftový vymetač prachu z mestských ulíc postavili v dielni bratov Porubiakovcov v Rimavskej Sobote. Roman a Rado sú dvojičky, ktoré sa priznám neviem stále rozoznať :D, ale treba uznať, že sa práci, ani automobilovým výzvam nevyhýbajú. Živia sa opravovaním toho, čo ich od malička najviac baví a pre svoju vlastnú prezentáciu zvolili ten najlepší spôsob. Poriadny automechanik jednoducho musí nejaké to pretekárske, poriadne výkonné náčinie mať. Veď lepšiu reklamu ako vlastnoručne si poskladať, fungujúce a veľmi rýchle auto, pod útrobami ktorého sa ukrýva viacero vychytávok vlastného know-how si nikto priať nemôže.

Rozmerný sedan už na prvý pohľad dáva najavo, že tu všetko v kostolnom poriadnu nie je. Presnejšie z nášho hľadiska veru že je, a to ešte v akom peknom poriadku :). Základom estetického dojmu je matný, metalický lak, zapožičaný zo vzorkovníka Mercedes-Benz novšej rady, ktorý je vkusne dotvorený decentným polepom spätných zrkadiel v štýle "stickerbombing". Sýto modrá farba, bojový postoj a hrubý zvuk dávajú najavo, že sa veru neoplatí zahrávať s týmto pánom v strednom veku. Pôsobivým odkazom na pohonné ústrojenstvo v podobe veľkej naftovej strojovne je odvetrávacia mriežka na pravom blatníku a povinným artiklom upraveného auta sú veľké, 18-palcové, do čierna lakované disky s nízkoprofilovými pneumatikami, vzadu o šírke 235mm. Tie krásne zarezávajú do karosérie vďaka športovému podvozku TA Technix, ktorému vďačí vozidlo zníženie o celých 30mm.  

Dôležitou súčasťou podvozkovej časti je aj vylepšené brzdové ústrojenstvo s väčšími, perforovanými kotúčmi a keramickými doštičkami na prednej osi. Komponenty pochádzajú od renomovaných značiek ako ATE sport, Textar či Brembo. Kým sa dostaneme k najdôležitejšej časti tohto šprintéra, nazrime trošku do interiéru. Ten dodnes v podobe masívnej jednoduchosti sála nefalšovanú atmosféru nemeckého luxusu osemdesiatych rokov, ktorá však bola trošičku aktualizovaná montážou novších kožených fotelov a aplikáciou farebných polepov na lištách a stredovej konzole. Keďže sa bavíme o maskovaného a poriadne nafúkaného pretekára, samozrejme nemôže chýbať prídavný regulátor tlaku turba a ukazovateľ jeho momentálnej hodnoty.

Najdôležitejšia časť projektu sa ukrýva pod prednou kapotou. Síce pôvodná konfigurácia s trojlitrovým, radovým 6-valcom a pohonom zadných kolies ostala, no dnes už ženie dopredu toto auto novší, 24-ventilový motor z modelu W210 - čiže z É-čka, ako prvého vybaveného s okrúhlymi svetlami. Aby to nebolo len o surovej výmene dieslových strojovní, na rad prišla kopa vylepšení, ktoré sa podpísali pod poriadny nárast výkonu a krútiaceho momentu, vďaka ktorého dnes auto hrabe aj na trojke a stovku dá za približne 5,5 sekúnd. A že ako na to? No chalani úplne všetko neprezradili, sú tam totiž vlastnoručne vyrábané "drobnosti", ktoré si vyžiadali množstvo prebdených nocí, kým sa systémom pokus-omyl docielil výsledný efekt.

Dozvedel som sa a na vlastné oči presvedčil o značne veľkom slimákovi Holset, zákazkových zvodoch a otvorenej výfukovej rúre, tiež o veľkom medzichladiči stlačeného vzduchu, pôvodne montovaného do nákladného Iveca. Zákazkovo bol prispôsobený aj celý sací trakt a palivové čerpadlo, schopné dopraviť do spaľovacieho priestoru dostatočné množstvo nafty, z ktorej aj keď všetok nezhorí, pri vznietení vytvára dostatočný tlak na piesty. Neodmysliteľným javom upraveného dízla je aj v tomto prípade kúdol čierneho dymu pri pritlačení akcelerátora k podlahe, ale prach z ulíc nevyzametá iba prudký dym z otvoreného komína. Aj samotný pohon zadných kolies, posilnený zavarením diferenciálu umožní vyčistiť špáry pri obrubníkoch v kruháčoch... Spojenie kardanu s kľukou pri tom tiež nie je pôvodné, po novom odoláva záťaži 5-stupňový manuál z produkcie renomovanej značky Cosworth a spojka pochádzajúca z veľkého Mercedes S320 s kevlarovou lamelou.

Mercedes-Benz W124, rok výroby:  1987
Motor:
Vznetový radový šesťvalec 300td 24V z modelu W210 -  E-čko vyrábané v rokoch 1995-2003, kód motora om606.962, turbo Holset HX35w, nerezové výfukové zvody na mieru R2M racing, termoizolácia TERMO TEC, od turba nerezová rúra priemeru 70mm, výfukový systém komplet na mieru R2M, intercooler IVECO CARGO, priame sanie do turba 60 mm so športovým filtrom, silikónové hadice SAMCO, zákazkové sacie potrubie R2M, upravené naftové čerpadlo so zdvihnutou dávkou zo 70cc na 220 cc, prídavné dopravné čerpadlo tlaku 3bar, vodný chladič DRIFTWORKS, výkon cca 350 koní
Pohon:
Náhon na zadné kolesá, 5-stupňová manuálna prevodovka Mercedes 190 2,3 16V Cosworth, spojka Mercedes S320 s kevlarovou lamelou, diferenciál "zvarosvor" - pomer 2,87
Podvozok:
Športový podvozok TA Technix, zníženie -30mm, predné brzdy ATE sport - perforované kotúče priemeru 300 mm, keramické doštičky TEXTAR epad, zadné brzdy BREMBO Sport, kotúče 290mm, 18-palcové lakované hliníkové disky 8J, pneumatiky vpredu 225/40 R18, vzadu 235/40 R18
Karoséria:
Modrá, matná metalíza zo vzorkovníka Mercedes striekaná firmou Auto Metal Lak, polep spätných zrkadiel "stickerbombing"
Interiér:
Čierna koža, čierne tapacíry, sedadlá z E-klasse W210, stickerbombing na dverových lištách a stredovej konzole, regulácia tlaku turba, prídavný budík tlaku turba

text & foto: Kovács