2014: Originálna decentka

20. august 2020Publikoval P. Kovács

Matej, známy ako Faťo je už 30 mesiacov hrdým majiteľom Volkswagenu Golf V. Z agresívneho výzoru, ktorý na vás zaútočí už na prvý pohľad, si môžete myslieť, že za volantom sedí ďalší mladý psychopat, no tu je pravda opakom. Na sedadle spolujazdca som sedel už zopár krát a je to jednoducho “cruising over the city" s lakťom z okna...

Slovo - presnejšie "pero" odovzdám Faťovi, aby vám sám objasnil ako to naozaj je: "Tuningu Golfu sa venujem asi rok a celý projekt som si rozdelil na tri fázy. Prvá – exteriér/styling/stance: Až na drobné detaily som tu v podstate hotový, zameral som sa na spojenie decentu s agresivitou. Hlavne som chcel byt maximálne originálny, neokukaný, nekopírovať nič. Začal som tým, že som upravil telo predným nárazníkom GTI a bočnými prahmi GTI. V zadnej časti som už nechcel kopírovať GTI ani R32, tak som našiel na ebay-i OEM look zadný nárazník s dvoma dierami v difúzore, kde som dal na zákazku vyrobiť celonerezový výfuk od turba s dvomi koncovkami po stranách. Navyše som ich upraviť do čiernej farby, aby to moc nekričalo, aby to bolo pekné, decentné.

Úpravy pokračovali znížením, najprv som mal osadený štelovací športový podvozok, ktorý som mal stočený na doraz, aby to pekne ležalo. Po čase mi to ale nebolo dostačujúce, chcel som ísť ešte nižšie, tak som začal rozmýšľať nad airride-om. Nakoniec som sa dočkal a pevný static som vymenil za vzduch HPS premium series s vankúšmi vpredu i vzadu. Dbal som však na to, aby sa zachovala rezerva, tým pádom mám 20-litrovú nádrž s jedným kompresorom na jednej strane kufra, čo na moje očakávania zaberá menej miesta, ako keď som tam mal subwoofer. V interiéri mám zabudovaný analógový budík, na ktorom vidím tlak v predných a zadných vankúšoch, teda viem si z toho odvodiť aktuálnu výšku auta. V letnej sezóne auto roluje na matných, čiernych, konkávnych diskoch 3SDM 0.01 s agresívnym lookom rozmerov  R18 8,5J ET45 vpredu a R18 9,5J ET40 vzadu. Na tie sú natiahnuté nízkoprofilové pneumatiky veľkosti 215/40. Čo sa týka farby karosérie, vybral sa odolný nástrek na vojenské budovy a stroje, označovaný ako Line X. Tu som dostal inšpiráciu od kamaráta, ktorý má túto farbu aplikovanú na svojom aute, no ja som ho dal zalakovať, aby sa viac leskol.

Brzdy sa tiež vymenili, Golfa po novom spomaľuje sada z R32 Golfu, ktorej strmene som zvýraznil ružovou farbou. Zadné svetlá sú z R32 cherry red, predné zatiaľ aftermarket čočky. Hlavne som chcel, aby mali čierne vnútro, ale časom plánujem osadiť určite xenóny. Druhá fáza je o interiéri - tu som viac menej na začiatku, hotový mám iba GTI multifunkčný volant a nedávno  pribudli aj sedačky z Golfu GTI Edition 30 v čiernej koži s červeným šitím. Do budúcna sa plánuje ale ich očalúnenie do zelenej kože v kombinácii s alcantarou. Tesne po sedadlách je na rade poriadne audio, čím nemyslím veľký subwoofer v kufri (keďže tam mám vzduchovú nádobu a kompresor), hlavne sa zameriam na vytlmenie dverí a osadenie kvalitných reproduktorov. Tretia fáza bude o navýšení výkonu - ako som na začiatku spomínal, moje zameranie je na styling a stance, tým pádom je performance posunutý až na záver. Zatiaľ naftovej strojovni pomáha chip na 150 koní, športový vzduchový filter K&N a celonerezový výfuk na mieru od AMA exhaust. Keď bude všetko hotové, tak by som chcel riešiť väčšie turbo, intercooler a vstreky."

Táto dvojka je spolu od roku 2011 a veľmi pravdepodobne ešte dlhé roky bude. Prvý rok sa zoznamovali no po roku, doňho Faťo začal tlačiť väčšinu zo svojich zárobkov a ku dnešnému dňu to bude už cez 10 000 eur. Myslím, že po tomto sa už nikto nečuduje, že Faťo nejazdí v kombinéze a helme, ale v tričku a v kľude. Takže ak ho niekedy uvidíte vedľa seba na ceste, tak nepodraďujte, nemá to zmysel, aj tak všetku smotanu zlízne on ;).

VW Golf 5, rok výroby: 2004
Motor:
Vznetový 4-valec 1.9 TDi, v sérii 77 kw (102 koní), úprava riadiacej jednotky od Diesel Technology, K&N športový vzduchový filter, celonerezový výfuk od turba AMA, výkon po úprave približne 150 koní
Pohon:
Náhon na predné kolesá, cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku
Podvozok:
Vzduchový podvozok Airride HPS premium series - tmiče s vankúšmi vpredu vzadu, 20-litrová nádrž s jedným kompresorom, brzdy golf R32, konkávne disky 3SDM model 0.01.- vpredu R18 8,5J ET45, vzadu R18 9,5J ET40, športové pneumatiky 215/40
Karoséria:
Farba Line X s nástrekom zelenej na povrchu, GTI predný nárazník, GTI prahy, zadok R32 look dual duplex, R32 zadné svetlomety cherry red, vpredu šošovky s tmavým pozadím
Interiér:  
Volant Golf GTI, rádio Alpine, ovládanie vzduchového podvozku s budíkom, nalakované prahy do hustej zelenej

text & foto: Ondrej Szabó