2014: Svalnatý alkoholik
Bolo príjemné októbrové popoludnie, keď mi na facebooku blikla správa od šéfredaktora. Otvoril som ju a v nej stálo : „Čau, ako si na tom s časom? Mám tu niečo pre teba.“ Po tom ako som sa dozvedel o aké auto ide, nebolo ma treba dlho prehovárať. Fotiť nejakú americkú legendu bolo odjakživa mojim prianím. Toto však nie je len tak kadejaká Amerika. A tak sme o niekoľko dní sadli do auta a vyrazili smer Senec. A práve vďaka tomu vám dnes, tu a teraz môžeme predstaviť túto legendu. Dámy a páni, privítajte Zsoltiho Camaro Z28!
Už pri telefonáte so Zsoltim bolo jasné, že nepôjde o bežné „orezávatko“. Hneď ako som sa informoval, kde fotiť mi odpovedal, že nie moc ďaleko od jeho dielne, pretože v nádrži má už benzín. V duchu si hovorím : „A čo by v tej nádrži malo preboha byť?“ Vzápätí som si ale aj sám odpovedal. Spomenul som si totiž na šialené drag projekty, ktoré síce majú benzínové motory, ale na šprintoch používajú úplne iné palivo, a to E85-bioetanol. Už vtedy som si uvedomil, že tam „asi bude dosť koní pod plechmi“.
Auto je samé o sebe hodne široké, a nosí typický dizajnový jazyk amerických návrhárov automobilových kriviek z prelomu 80. a 90-tych rokov minulého storočia. Avšak ak ste očakávali nejaké karosárske kreácie, budete sklamaní. Exteriérovo je Zsoltiho Camaro takmer sériové. To čo vaše oči upúta však určite sú hliníkové kolesá populárnej americkej šprintérskej značky Weld Racing o priemere 15 palcov. Čo je na nich zaujímavé okrem dizajnu je však aj ich šírka. Zsolti na Camaro obúva dopredu pneumatiky značky Falken 225/60, avšak šírka zadných pneumatík, drag radialov MickeyThompson 295/55 je impozantná!
Keď otvoríte dlhé bezrámové dvere, dýchne na vás duch Ameriky rokov minulých - to je totiž to správne vyslovenie pocitov z kabíny tohto Chevy. Palubná doska vás vtiahne svojím dizajnom do obdobia, keď u nás ešte vládol „rudýbratr“, ako s „láskou“ na socializmus hovoria bratia Česi. Zsolti krásny, dobový interiér ešte zdokonalil čalúnením do čierno-červenej farebnej koženej kombinácie s červeným prešívaním. Naozaj efektná a precízna úprava. Od interiéru ma však hneď na to odpútala vec, ktorú som dovtedy videl naživo len na závodoch, alebo v populárnom Fast and Furious, ale ešte nikdy v civilnom aute. Spoza sedačky na mňa zažmurkala prerastená fľaša dusíka Edelbrock. Tušenie, že toto bude mať veľa koní sa naplnilo.
Podvozok je kompletne zosilnený a pritvrdený. O natoľko potrebné zastavenie tejto zveriny sa stará kompletný brzdový systém SSBC. Presuňme sa však k tomu, čo tvorí najväčšiu ako morálnu, tak aj finančnú hodnotu pri tomto aute - motor. O pohon tohto krásavca sa už dlhšiu dobu nestará pôvodná 5,7mička, ale vidlicový smallblock s objemom 421 kubických palcov - po našom 7 litrov poctivej Ameriky. V ňom lietajú kované piesty DiamondRacing, ktorým sekundujú kované ojnice a kľuka od firmy Eagle. O hlavu valcov sa postarala dnes už známa maďarská dieľňa TubolyTech, ktorá má na svedomí celkovú konfiguráciu tohto motora, pretože si ho Zsolti nechal u nich poskladať. Vačky taktiež nie sú sériové, ale značky Crane. Pretože „Kto maže, ten jede“, páni z TubolyTechu nezanedbali ani mazanie, ktoré je posilnené. Camaro dýcha cez sanie známej značky Edelbrock a o správne miešanie zmesi sa stará karburátor Holley 750.
Ako som spomínal, jednou zo zaujímavých vecí, ktoré sú v tomto aute nainštalované, je jeho nitrosystém Edelbrock s progresívnym riadením NOS, čo znamená, že systém presne vie, kedy má vstrekovať, akú dávku rajského plynu. Vypína pri 6800 ot./min, čo je iba kúsok pred obmedzovačom, ktorý je nastavený na hodnotu 7000 ot./min. A aby to medzi Zsoltim a jeho Camarom stále poriadne iskrilo, o to sa stará zapaľovanie MSD 6AL. Odvod spalín, či už tých etanolových, alebo benzínových má na starosti celonerezové výfukové potrubie o priemere 63mm. O prenos výkonu na cestu sa stará upravená trojstupňová prevodovka s možnosťou sekvenčného radenia TH 350C, auto má taktiež osadený aj hydrodynamický menič krútiaceho momentu Hughes performance. Stály prevod je 3.73 a k potrebnej trakcii prispievajú taktiež aj zosilnené polosi a samosvor GM. K pohonu Zsolti ešte dodal, že pri pretekoch radí manuálne a pri jazde v premávke sa ešte po zaradení 3.prevodového stupňa aktivuje elektronická uzávierka converteru, čím sa znížia otáčky motora o 500 ot./min.
Na záver vás asi zaujímajú aj nejaké dynamické parametre tejto beštie, však? Výkon motora je 530 koní, no nesmieme však zabudnúť ani na nitro, ktoré ho krátkodobo zvýši o ďalších 200 koní. To je dohromady 730 koní, dámy a páni! Zsolti toto auto používa tam, kde sa cíti najlepšie - na šprintoch, dráhe dlhej 402 metrov. Sezóna 2013 bola jeho prvá s týmto tátošom a úspechy na seba nenechali dlho čakať. Bilancia? 7pretekov a 7x na bedni, navyše v maďarskom šampionáte získal zlato vo svojej kategórii. Len pre info, rekord auta na 402 m je 11,60 sekúnd. Na rýchlosť 100 km/h zrýchli toto Chevy za 4s, čím sa spokojne vyrovnáva superšportom.
Chevrolet Camaro Z28, rok výroby: 1989
Motor: Vidlicový 8-valec 421cui.smallblock, objem 7000ccm, kované piesty Diamond Racing, kovaná kľuka Eagle, kované ojnice Eagle, hlava valcov Tuboly Tech, zákazkové vačky Crane, zákazkové mazanie, sanie Edelbrock, karburátor Holley 750, nitro kit Edelbrock s progresívnym riadením NOS, zapaľovanie MSD 6 AL, celonerezový výfuk priemeru 63mm, palivo E85 bioetanol, výkon 530 konských síl + 200 hp vstrek nitro
Pohon: Náhon na zadné kolesá, upravená aická 3-stupňová prevodovka s možnosťou sekvenčného radenia TH 350 C, hydrodynamický menič krútiaceho momentu Hughes performance, stály prevod 3.73, samosvorný diferenciál GM, posilnené polosi
Podvozok: Zosilnený podvozok, brzdový systém SSBC, odľahčené hliníkové disky WELD Racing, pneumatiky vpredu Falken225/60 R15, vzadu dragradial Mickey Thompson 295/55 R15
Karoséria: Prerobená nádrž paliva, osadené čerpadlo dozadu, nový lak, rýchloupínacia kapota
Interiér: Kompletné čalúnenie do čiernej kože s červeným prešívaním, logá Z28, inštalované prídavné budíky a ovládanie vstrekovania N2O
Dynamické parametre:
Zrýchlenie 0-100km/h: cca 4s.
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Najlepší čas na 402m: 11,60 s pri 210km/h
text & foto: Michal Petreje