Profituning 2021

2015: Čierno-biely Oldschool

04. jún 2021Publikoval P. Kovács

Keď sa povie Škoda, veľa ľudí myslí na nové Octavie či Fabie. No nájdu sa aj takí, ktorým sa do hlavy navalia čísla ako 1000,105,120 ,125 a podobne. Títo ľudia zvyčajne všetko vidia inak. Nerozmýšľajú nad najväčšími diskami, ani nad premakaným lakom, čí najväčším výkonom, rozmýšľajú nad tým ako dostať auto do pôvodného stavu, aby vyzeralo ako nové a niečo mu ešte navyše pridať... Presne taký človek je aj Lukáš, ktorý je hrdým majiteľom bielej Škody 110L, ktorú sa vám pravé chystám bližšie popísať.

Čo ma pri prvom pohľade na tento voz zaujalo, je ako jednoducho a efektne na ceste pôsobí. Poviete si, takto zachovalú 110nu som dlho nevidel. No dobrá starostlivosť o auto nie je to, čo robí z tejto Škody skoro-nové auto. Je to rozsiahla práca, ktorú na nej odviedol jej majiteľ. V prvom rade ju nechal vyvariť a nalakovať. Odtieň od Toyoty, snehovo-biela bola podľa mňa tá najlepšia farba, akú mohol majiteľ zvoliť. Je jemná ale pritom veľmi elegantná. Strecha šla samozrejme do čiernej matnej, tak ako sa patrí a sluši na auto z roku ‘76.

Keďže auto po kúpe nebolo zrovna v najlepšom stave, musel Lukáš vymeniť niektoré diely na karosérii. Časom dotknuté diely nahradili samozrejme nové originálne. Pre čistejší look sa zavarili zadné kľučky a ostrekovače čelného skla. Vymenila sa pôvodná maska a pridalo sa laminátové lízatko na predný nárazník, ktoré opticky znížilo celé auto. Staré predné svetlá vystriedali Angel Eyes, čím sa auto stalo na pohľad modernejším. Ďalej Lukáš rozšíril zadné blatníky a namontoval strešné okno zo Škody 130. Toto všetko vytvára pri pohľade na auto pocit ako keby ešte stále boli 80-te roky. Všetko to celé uzatvárajú nádherné kolesá. Tie vznikli tak, že sa rozšírili originálne 14 palcové disky, na ktoré sa potom namontovali chromované puklice. Na tieto chrómové nádhery sa obuli pneumatiky Federal Formoza FD1 a spolu s bielym pásikom vytvorili nekompromisný old-school.

V interiéri je to rovnaká hudba farieb ako vonku. Sedačky a radiaca páka sa vymenili za štýlovejšie zo Škody Rapid, čím interiér chytil športovejší nádych. Hasičák pri radiacej páke a športový Rally volant, dodávajú autu akúsi sparťanskú atmosféru. Rovnako ako celý interiér sú aj dvere tapacírované do čierno-bielej koženky. A keďže je moderný vek, auto bolo zmodernizovane aj v smere audio sústavy. Veď, kto by si púšťal tie nové pesničky na kazetách, ak vôbec. Pôvodné rádio vystriedalo moderné JVC, ktorému asistuje zosilňovač Rampage USA500 a dvojica subwooferov Hifonics. Všetko toto zverstvo uzatvára kapacitor Holywood 2F a komponentné repro Hifonics Titan TS6.2C. A aby aj tie "malé" reproduktory vo dverách stíhali,  podporuje ich silu zosilňovač  pod sedačkou spolujazdca.

Pod zadnou kapotou pradie 1.3 BMM z Felície o výkone 55kW a 105Nm. Som rád, že aj tu majiteľ vymenil starý motor za o čosi novší. Aj keď to nie je žiadne nové MPičko, účel to splní. Výmenou motora to však neskončilo. Zmenou prešiel aj karburátor - sériový prenechal miesto upravenému karburátoru z Tatry 613. Upravil tiež rozdeľovač a po kompletnej generálke motora nasledovalo aj zníženie hlavy či leštenie ventilov a spalovákov. O chladenie motora sa stará pôvodné chladenie spolu so saharou s aickým spínaním, ktorá pochádza z Feldy 1.9D. V podstate skoro všetko čo sa dalo vymeniť za novšiu variantu, sa vymenilo. Výmenou prešiel aj alternátor z Felicie MPi či bezkontaktné zapaľovanie z Favorita.

Aby auto nebolo také plávajúce ako sme u starých Škodoviek zvyknutí, bolo treba vystužiť komplet nápravy, pôvodné silentbloky nahradili tvrdšie a rovnako bol namontovaný priečny stabilizátor. Staré nápravy povedali zbohom a namiesto nich sa namontovali novšie zo Škody 120. Jo, a aby som nezabudol. Táto 110na disponuje aj 5-stupňovou prevodovkou, kvôli ktorej musel majiteľ upravovať tunel prevodovky. Som rád, že aj staré Škodovky majú ešte stále veľké miesto v srdciach mladých a že neupadli do zabudnutia v tejto ére počítačov a výkonov nad 500koní.

Škoda 110L, rok výroby:1976
Motor:
Benzínový 4-valec Felicia BMM 50kW, objem 1289ccm, prerobený na karburátor a rozdeľovač, kompletná generálka, zníženie hlavy na KP 10.2:1, leštené ventily a spalováky, upravený karburátor Tatra 613, pretriskovaný pre objem 1.3, výmenník voda/olej z Audi 80, pôvodné chladenie + sahara z Felicie 1.9D s aickým spínaním, alternátor Felicia MPi 70A, bezkontaktné zapaľovanie Favorit, termoizolácia, navýšenie výkonu z 35kW na cca 55kW, pôvodné chladenie, prevodovka lakovaná
Podvozok:
Nápravy Škoda 120 komplet opieskované a lakované do bielej a čiernej farby, tvrdé silentbloky, stabilizátor 19mm, tvrdé tlmiče, úprava tunela pre osadenie 5-stupňovej prevodovky, rozšírenie originál 14" diskov: predok 6.5J zadok 7J, pneumatiky Federal Formoza FD1 165/55 R14, chrómové puklice, disky čierna matná + biely pásik, stabilizátor v červenej farbe
Exteriér:
Biela (farba+lak), odtieň Toyota snehovo-biela, strecha + C stĺpiky čierna lesklá+ zmatňovač, vyvarená karoséria, výmena dielov karosérie za nové originál diely, zavarené zadné kľučky dverí, výmena za 4okú masku, laminátové predné lízatko, predné svetlá angels eyes Golf MK.I/II. od JOM Germany, zavarené ostrekovače čelného skla, číre predné smerovky + diadem žiarovky, zákazkové mriežky nasávania, zadné blatníky rozšírené o 2cm, strešné okno zo Škody 130, celková váha 780kg
Interiér:
Sedačky a radiaca páka Škoda Rapid, budíky Škoda 120GLS + prídavný budík tlaku oleja z škody 110R s chrómovým rámikom, volant Škoda Rally (vyleštený, poťah z čiernej kože), komplet čalúnené do bielej a čiernej koženky + čierny filc, interiér podsvietený na modro, hasičák pri riadiacej páke, zákazkové tapacíre dverí, rádio JVC KD-G632 4x50w, zosilňovače: Rampage USA500, Hifonics Titan TXi6000, komponentné repro Hifonics TitanTS6.2C, subwoofer 2x Hifonics Titan HFi 12D4, kapacitor Holywood 2F, kabeláž a poistky - Holywood, zosilňovač pre komponentné repro pod sedačkou spolujazdca

text & foto: Martin Cyprian