Profituning 2021

2015: Driftovacia veľryba z Košíc

05. január 2023Publikoval P. Kovács

V spojitosti s driftingom je vám povedomé sfarbenie tohto auta, ako i samotná značka BMW? Máte pocit, že sme už preberali na stránkach PM mašinku Košičana Nora Kováčika? Máte pravdu, no iba čiastočne. Pred presne dvomi rokmi sme vám opísali kariéru jedného z pionierov slovenského driftingu, no vtedy spoločne s recenziou jeho M3-ky, ktorá je už odvtedy minulosťou. Norbert kreslí dnes gumové čiary na väčšom stroji už nie iba počas exhibícií, ako tomu bolo v minulosti, ale sa rozhodol pokračovať v profesionálnom závodení s v tejto brandži unikátnou M6-kou. Z civilného granturisma sa tak pomaly ale isto stáva plnohodnotné pretekárske železo, o ktorom nám prezradí viac majiteľ a pilot prostredníctvom nasledujúceho rozhovoru.

Noro, prečo vlastne došlo k výmene techniky preplňovanej M3-ky na M6-ku?
Na M3 som jazdil od roku 2008 a v tej dobe to bola jedna z mála M3, ale postupom času ich pribúdalo a na jednom preteku ich štartovalo aj 8. Išlo o to, nejakým spôsobom sa odlíšiť a keďže som srdciar na BMW, iná voľba ani nepripadala do úvahy. Vybrali sme auto, ktoré je v driftingovej scéne jediné na svete a preto je aj nezameniteľné. Druhou vecou bol motor, disponujúci už v základe 507 koní a malými úpravami je ľahké sa priblížiť k 700-koňovým špeciálom, ktoré už u konkurentov nie sú zriedkavosťou. Zatiaľ však stále jazdím so sériovým výkonom a skúšam ladiť len celkové nastavenia auta, aby fungovalo čo najlepšie. Ak to už nebude stačiť, tak mám v pláne kompresor od ESS.

Z pohľadu pretekára, v čom vidíš zásadný rozdiel medzi aktuálnym a predošlým autom?
Z môjho pohľadu je cítiť menší váhový deficit, ak sa jazdí na technickejšej trati, ale keďže je stále väčším trendom jazda na profesionálnych okruhoch s dlhými, tiahlymi zákrutami, tak tam sa nadváha stráca. Ďalšou výhodou na okruhoch je väčší rázvor, ktorý auto robí kľudnejším. M3 bola a je skvelé auto - taká obratná mačka oproti M6. Tá má ale výkonnejší motor, ktorý famózne dokáže fungovať od nízkych otáčok.

Z technického hľadiska čo treba vedieť o aktuálnom aute?
Auto momentálne váži 1460kg, pracuje takpovediac v sériovom režime na sériovom motore a továrenskej prevodovke z M3 e92 a tiež sériovom diferenciáli. Riadiaca jednotka bola preprogramovaná na manuálnu verziu, keďže auto bolo povodne automat. Radikálne zásahy boli vykonané len na prednej náprave, keďže pôvodne M6 veľkosťou rejdov nevyniká. Zvolili sme cestu bez dramatických úprav, aby auto čo najdlhšie mohlo fungovať, aby sezóna bola hlavne o vození a nie o opravách. Motoru je dopriata vďaka partnerovi MOTUL pravidelná výmena oleja po každých pretekoch a tak veríme, že  nebude mať žiadne problémy najbližších 5 rokov. Tiež používame prípravok METABOND, ktorý ochráni motor znižovaním trenia až o 25­ percent, čím zníži aj teplotu a opotrebenie v extrémnom zaťažení.

Chystajú sa väčšie modifikácie do budúcna, alebo chceš ostať pri "akože" sériovom stave?
Samozrejme by som rád zabudoval kompresor, pre nárast výkonu, ktorý v drifte nie je ohraničený, na nejakých 700 koní. Je to ale nákladná zástavba a tak skôr, ako na budúci rok sa to určite nepodarí.

Na úvodných pretekoch ročníka 2015 si na Slovakia Ringu obsadil bravúrne 2.miesto, ako hodnotíš tento výsledok?
Som samozrejme rád a potešili ma aj malé zmeny, ktoré sme v zime spravili a pomohli autu aj mne ľahšie s nim pracovať. Nedalo sa odštartovať sezónu lepšie, tak len dúfam, že sa nám bude takto dariť aj naďalej.

Na Power feste sa objavilo množstvo popredných, zahraničných jazdcov, z ktorých určite väčšinu poznáš aj osobne a aj z hľadiska ich schopností. Koho považuješ dnes za najväčšie eso, či už z regiónu strednej Európy, tak aj celkovo v európskom meradle?
Nikdy som nemal ja osobne nejaký vzor, vždy som sa riadil pocitmi - ako to ja cítim a ako sa to páči mne. V dnešnej dobe je veľmi veľa výborných jazdcov a rozdiely sú medzi nimi minimálne. Ako v každom motošporte vo veľkej miere ovplyvňuje výsledky finančné zázemie. Pre mňa najväčšie esá sú preto nadšenci, ktorí aj z ničoho vedia zabojovať a s minimálnou technikou potrápiť nadupané autá a veľké tímy. Viem presne o čom hovorím, keďže som takto začínal aj ja. Preto radšej vyzdvihnem talentovaného mladíka na sériovom aute, akým je napríklad Tomáš Bátory, lebo v tomto štádiu je to naozaj najťažšie - zúčastniť sa odvážiť sa bojovať a dokázať nejaký výsledok. Všetci TOP jazdci už to majú o hodne jednoduchšie.

Ako profesionálny pretekár máš určite aj dlhodobejšie vízie, prípadne vysnívanú techniku, na ktorej by si rád bodoval.
Moja vysnívaná technika bola vždy BMW M3 e46 a všetko viac od toho je šťastie, zázrak a bonus v jednom, za čo som naozaj vďačný hlavne svojim partnerom. Bez nich by nebolo možné nič z toho a vôbec už nie jazdenie v popredných seriáloch.

Motoristická verejnosť miluje tento šport, napriek tomu to u nás stagnuje. Čo si myslíš, čo je dôvodom čoraz menšieho počtu domácich závodov a takisto pretekárov?
Jednoznačne financie, partneri a taktiež vyhovujúce priestranstvá, ktoré aj keby sa našli, zostávajú neprístupné kvôli neochotne majiteľov pozemkov.

Nie aby sme zobrali nadšenie mladým pretekárom, no reálne súdiac a vidiac čoraz extrémnejšie vozidlá, čo je podľa teba dnes minimálne potrebné z technického hľadiska k tomu, aby niekto smelo odštartoval na profesionálnych driftových pretekoch?
Nadšenie je prvoradé a netreba sa vôbec nechať odradiť ostatnými silnými autami - nie raz a nie dvakrát sa stalo, že slabšie auto porazilo to výkonnejšie. Zas spomeniem Tomáša a jeho sériové BMW a dôkaz, že sa to dá môžete sledovať aj naďalej. Myslím, že dnešná mládež má oveľa viac možností, ako sme mali my. Za pár euro sa dajú kúpiť hotové autá, kým my sme sa učili na Škodovkách a Žigách. Takže hlavu hore a choďte za svojím snom...

S poslednou Norovou vetou musíme súhlasiť, aj on si šiel za svojím a dnes patrí k špičke driftovej scény Strednej Európy a po vlastných skúsenostiach musím povedať, že to má fakt v ruke. Na jeho štýle sa odzrkadľuje nefalšovaný talent a cit pre narábanie s autom aj v tých najvyhrotenejších situáciách. Prajeme mu ešte veľa cenných trofejí uchmatnutých od tých najväčších zahraničných mien s finančným pozadím, o akých sa v našich končinách iba sníva a tiež množstvo úspešných podujatí, usporiadaných vo vlastnej réžii.

BMW E63 M6 V10, rok výroby: 2006
Motor: Benzínový, vidlicový 10-valec, objem 5.0-litra, vzduchové filtre K&N, nerezový výfuk RPi
Pohon: Náhon na zadné kolesá, 6-stupňová manuálna prevodovka M3 e92, samosvorný diferenciál
Podvozok:Nastaviteľný športový podvozok K-Sport, predné brzdy AP racing s vetranými kotúčmi, vzadu vŕtané kotúče, zákazkový kit riadenia, unibaly
Karoséria: Karbónová strecha, predné okná z polykarbonátu
Interiér: Odstrojený interiér, bezpečnostný rám NC power, odľahčené dvere s plastovým krytom, sedadlá OMP, bezpečnostné pásy OMP, hasiaci systém Sparco, volant Sparco, rozdeľovač brzdnej sily Tilton, hydraulická ručná brzda, odpojovač batérie

text: Peter Kovács, foto: autor, SŠA