Profituning 2021_2

2015: Miniho pouličný drag

22. máj 2021Publikoval P. Kovács

Čitatelia zainteresovaní v problematike šprintov určite ihneď pri prečítaní nadpisu vedeli kto je majiteľom tejto červenej beštie - Jozef Minárik, prezývaný ako "Mini" sa totiž zapísal do kroník slovenského drag racingu veľmi výrazne, vďaka svojej ešte ostrejšej mašine Chevy Impala 5,7 biturbo, s ktorou časom 8,63 sekundy drží pevne v rukách národný rekord na štvrťmíli. Ani "víkendové" auto rekordmana však nemôže byť len o nejakom dízlovom kombíku s tuningovými nárazníkmi, aj na streetové závody treba držať nejaké vážnejšie želiezko v ohni, takže u Miniho padla voľba na klasiku zo zámoria.

Auto, ktoré by zožralo takmer všetky exotické superšporty, sa ani na prvý pohľad netvári konzervatívne. Suverénne nastúpi so svojim agresívnym výzorom a burácajúcim stádom koní na scénu a nie len, že príde ako pán, ale aj odchádza ako pán. V "obyčajnom" setupe produkuje 580 koní s tým, že nitro, ktoré momentálne vzbudí ďalších 200, bude čoskoro krátkodobo navyšovať výkon až o 400 konských síl, čo znamená 980 krvilačných koní, žerúcich asi 3,5-litra 103 oktánového paliva na štvrť míli. Tak teda, poďme sa už pozrieť na to, čo robí toto auto tak výnimočným a teda, aké steroidy, proteíny a gainery sa skrývajú pod kapotou.

Véosmička o objeme 6,7 litra dostala zliatinový železný blok, zákazkovú hlavu valcov značky Dart Cathedral s leštenými kanálmi, upravené ventily Manley, váhu vzduchu od spoločnosti Comp Cams, ktorú vyladila spoločnosť Tuboly Tech z Maďarska, ktorá ma na tomto projekte obrovský podiel, ako budeme ďalej vidieť. Dokonca aj šróby na hlave motora sú zákazkové značky ARP. Kľuka ako aj ojnice sú značky Eagle. Nasávanie Holley Lingenfelter k dokonalosti doviedlo Tuboly tech. Škrtiaca klapka je BBK 82 mm. Vačka, olejové zdvíhadla ako aj zdvíhacie tyčky sú značky Comp Cams, vstrekovače od spoločnosti Siemens. Benzínové čerpadlo nahradilo dvojité Walbro. Celý systém vstrekovania N2O nastavovala ako inak spoločnosť Tuboly Tech a bomba nachádzajúca sa v kufri má objem 8 litrov a vydrží na 4 štvrťmíľové šprinty.

Konečne sme vonku z motora, všetky tieto rozsiahle úpravy produkujú také množstvo koní, že sériová prevodovka nemala šancu, preto ju nahradila Tuboly Tech customs aická prevodovka, ktorej súčiastky aj s meničom krútiaceho momentu sú značky TCI. Nahradený bol aj diferenciál a to Richmond Gear Ring & Pimom Eaton Posi Support, so skrateným prevodom. Samozrejme úpravy sa dočkala aj riadiaca jednotka a to GM Computer programom od Tuboly Tech plus MSD modulom ovládania nitra. Podvozok je iba mierne upravený a to stabilizátormi na prednej náprave, čo sa výfukov týka, tie sú kompletne originál z Ameriky, antikorové iba s koncovými tlmičmi.

Tým sme sa dostali na koniec mechanických úprav, no auto neostalo úplne nedotknuté ani čo sa týka vizuálnych úprav a to hlavne interiéru, ktorý bol takmer celý okrem palubovky prečalúnený do čierno, červenej kože. Volant je závodný Sparco s dvoma tlačidlami, jedným ako trúbou a druhým ako vstrekovaním oxidu dusného do motora. Vedľa radiacej páky nájdeme spínačku, ktorá aktivuje nitro aj s červeným tlačidlom, ktoré vypúšťa z neho tlak cez kanáliky umiestené v prieduchoch v prednom nárazníku. Pod sedadlami nájdeme hasiace prístroje, ktoré samozrejme nemajú za účel podtrhávať závodného ducha, ale starajú sa o bezpečnosť pasažierov, sediacich v sedadlách s preťažením ako v raketopláne. Ako sa v angličtine hovorí "Last but not least", sú zadné pneumatiky semi slick o rozmeroch 315 mm obuté na 16” disku o šírke 10J, ktorý nemôže byť menší kvôli brzdám.

Na šprinte však za kombinácie leteckého paliva, nitra, revúcej V8 a kompetentného vodiča, akým majiteľ tejto Corvette určite je, sa časomiera zastaví na 402m už za 10,97 sekundy s maximálnou rýchlosťou 212 km/h.

Chevrolet Corvette C5, rok výroby: 1998
Motor:
Benzínový, vidlicový 8 valec, 580 hp + 200hp nitro (200 v zásobe) odhadovaný výkon 980 koní, antikorové výfukové potrubie z Ameriky, hlava valcov Dart Cathedral s leštenými kanálmi, ventily Manley, váha vzduchu Comp Cams, šróby ARP, kľuka aj ojnice Eagle, nasávanie Holley Lingenfelter, škrtiaca klapka BBK 82mm, vačka, olejové zdvíhadlá aj zdvíhacie tyčky Comp Cams, vstrekovače Siemens, benzínové čerpadlo dvojité Walbro, Tuboly Tech nitro systém, "nitro purge" v prednom nárazníku, GM Computer program riadiacej jednotky od Tuboly Tech, MSD modul ovládania N2O
Pohon:
Tuboly tech custom aická prevodovka, súčiastky prevodovky aj konverter TCI, diferenciál Richmond Gear Ring & Pimom Eaton Posi Support, so skráteným prevodom
Podvozok:
Stabilizátory na prednej náprave, zadné pneumatiky Semi Slick 315 mm 16” 10J
Interiér:
Sparco závodný volant, prečalúnený interiér, hasiace prístroje pod sedadlami, aktivátor nitra v stredovom panely

text & foto: Ondrej Szabó