Profituning 2021

2015: Retrokilo

19. november 2022Publikoval M. Petreje

Odchádzam si z pretekov a v tom som na parkovisku zočil čosi, čo vo mne vyvolalo nostalgické spomienky na detstvo. Sen všetkých narodených v minulom storočí, ktorí naň šetrili z pártisícovej výplaty a chodili naň žmurkať do Mototechny . Škoda 100. Masovka z čias bývalého režimu, bohužiaľ, dnes už pomerne nedostatkový tovar. Vidieť navyše „kilo“ v takomto stave je vždy zážitkom. Takže dámy a páni, pripravte sa na závan nostalgie, toto auto je retro ako prasa!

S majiteľom som sa v daný deň nestretol, nepodarilo sa mi ho vypátrať. Tak som si auto nafotil do telefónu a následne mi pomohla známosť s organizátorom daných pretekov. Takáto, pomerne komplikovaná cesta ma priviedla až k Mirovi, majiteľovi tohto klenotu. Po takmer troch mesiacoch dohadovania a dolaďovania detailov sa nám konečne podarilo dohodnúť termín fotenia, a tak jednu slnečnú augustovú sobotu, po tri a pol hodinách spánku, vyrážam za Mirom na fotenie. Fotíme, a Miro mi pomaličky rozpráva príbeh svojho kilečka:

„Všetko začalo už na strednej škole, keď sme s kamošom Peťom mali našu prvú upravenú stovku, s ktorou sme brázdili zrazy a slnečné cesty. Niekde tam sa vo mne vytvorila láska k starým autám a nasledovalo niekoľko rokov hľadania auta snov. Stovka už bola, chcel som niečo frajerskejšie a nič frajerskejšie ako Škodu 110R nepoznám. Takže rok za rokom šiel a v garáži sa mi vystriedali tri eRky, no ani jedna nebola v stave, že by som si s ňou vtedy vedel dať rady a tak všetko skončilo tak ako začalo - na bazoši .


Po dlhšej prestávke so staršími autami som sa vo februári 2014 konečne po dlhom hľadaní nejakej slušnej klasiky dostal k tejto Škodovke 110L. Auto po starom pánovi ktoré 10 rokov nevidelo svetlo sveta a neopustilo garáž nakoniec skončilo u mňa. 110-ka roku výroby 1974 s karosériou modelového roku 71. Čo teda znamená, že má ešte nezapustené hliníkové vonkajšie kľučky, predné čelo s rakvičkou a lištičkami, drobnosti v interiéri a prednom kufri, ktoré by model 74 mal mať iné a modernejšie poprípade nemal mať vôbec... Keďže by bolo časovo aj finančne náročné a asi aj zbytočné robiť z auta aj po vizuálnej stránke model 74 rozhodol som sa nechať všetko na štýl 71-ky a tým sa rozlúčiť s veteránskou atestáciou. Keď to teda nemohol byť veterán, úloha znela jasne- muselo to  byť letné auto na trip po Európe a keď letné auto tak cabrio!


A tak sa začalo, ako sa hovorí, pekne od podlahy ,čiže auto sa kompletne do poslednej skrutky rozobralo, skelet, ktorý bol fakt v super stave sa nemusel zvárať ani na jednom mieste a len sa ošetril, vyrezala sa diera na open air zhrňovačku z Renaultu Twingo a začala sa príprava sa na lak. Lakovalo sa všetko čiže aj predný kufor a motorový priestor. Nasledovne prišiel na rad výber vhodnej farby - voľba padla na závoďáky, ktoré v tých rokoch kedy 110L schádzala z linky, krúžili na 24 hodinovke Le Mans. Jedná sa teda o originál odtiene  Porsche jazdiace pre olejársku stajňu Gulf. Prechodovú líniu medzi bledo modrou a oranžovou som riešil prelepením tmavo modrou linkou. Na prednej kapote a zadných blatníkoch ešte pribudli logá Gulf a dvere dostali číslo odkazujúce na rok výroby. Karoséria je teda viac menej sériového vzhľadu až na detaily ako je predný spojler zo škody 110R a už spomínané strešné okno.


Ďalšou dosť zásadnou premenou na aute boli nápravy. Kompletne rozobraté, opieskované a nalakované. Na prednej náprave sa pre čo najlepšie zníženie, pri zachovaní aspoň akého takého jazdného komfortu prevarili a posunuli sedlá dorazov, ako aj ich nárazové plochy, otočil som horné krátke ramená a odklony sa excentrickými skrutkami nastavili na maximálne „Áčka“. Klasické skrátené pružiny a tuhšie tlmiče použitím hustejšieho oleja sú na prednej aj zadnej náprave. Kolesá ostali sériové plechové 14-tky, lakované na oranžovo s pneu  165/65 R14, dopĺňajú ich hliníkové medzikusy a chrómované puklice, plus biele lemy Atlas na pneumatikách.


Všetko hliníkové na aute prešlo kompletným leštením do vysokého lesku, teda strešné lišty, prahové lišty, okenné lišty, kľučky, aj mračítka predných svetiel ktoré som vyrábal sám z hliníkového ešusu - turistickej varnej nádoby :). Za povšimnutie určite stoja aj custom spätné zrkadlá, ktoré sú pôvodne určené na chopper Yamaha. Domácou úpravou prešli aj zadné zásterky, na ktorých je ručne maľovaný motív šachovnice.


V interiéri sa zmenila farba prístrojovej dosky, ktorá z pôvodnej bielej dostala tiež Porsche farbu a lišty na nej som linkoval ručne do oranžovej a modrej. Gombíky ovládania svetiel, stieračov a vlastne všetky čierne vypínače aj volant som tiež leštili do vysokého lesku. Stĺpiky aj stropnicu okolo zhrňovacej strechy som nanovo očalúnil do béžovej kože. Sedadlá dostali oranžové poťahy určené pre Trabant, takže sa museli máličko upraviť za čo ďakujem mamine a myslím, že do klasického interiéru pasujú skvele. Motor je čerstvo po GO a jedná sa o motor zo 120-tky. Rozobratý, vyčistený, pretesnený, hliník vyleštený, niektoré diely lakované - inak séria.

Plány do budúcna s autom sú jasné. Ide hlavne o jeho udržiavanie v dobrom a peknom stave. Užívať si s ním slnečné dni na cestách, slovenských aj tých cudzokrajných. A hlavne robiť radosť a vyčarovať úsmev na tvárach okoloidúcich. Je zvykom na konci niekomu poďakovať, tak ja by som chcel poďakovať všetkým, ktorí mi akokoľvek pomohli s tým, aby auto vyzeralo tak, ako v súčasnosti vyzerá. V prvom rade rodine a priateľom, ktorí mi verili, že to ešte poskladám, aj keď som bol skoro na všetko sám, Peťovi bez ktorého by som auto ani nekúpil,  Uhnákovcom, ktorí mi dovolili skladať auto v ich priestoroch a samozrejme p. Adamovi za lakovanie.“

Škoda 110L, rok výroby: 1974
Motor:
Benzínový radový 4-valec s rozvodom OHV uložený za zadnou nápravou, objem  1174 cm3, výkon 36,7kW/49koní, kompletná generálka, vyčistený a pretesnený, bez ďalších úprav ponechaný v sériovom stave
Pohon:
Poháňaná zadná náprava, 4-stupňová manuálna prevodovka
Podvozok:
Kompletne rozobratý a zgenerálkovaný podvozok, upravená predná náprava, použitie krátkych pružín, tlmiče pritvrdené hustejším olejom, brzdy tiež po kompletnej generálke, nové hadičky aj trubky, kolesá originál 14“ plechové s pneumatikami 165/65 R14, na pneumatikách biele lemy ATLAS, chrómové puklice a leštené hliníkové medzikružia
Exteriér:
Rozobratá a ošetrená karoséria, Porsche Gulf lak, predný spojler zo Škody 110R, zhrňovacia plátená strecha z Renault Twingo, leštené hliníkové lišty na žliabkoch a okolo okien, leštené kľučky, na mieru prispôsobené zrkadlá z motorky a zákazkové mračítka predných svetiel
Interiér:
Lakovaná palubovka do farby karosérie, ručne linkované oranžovo modré lišty, leštené platové vypínače aj volant, čalúnené časti interiéru do béžovej kože, na sedadlách poťahy z roku 75 určené pre Trabant

text & foto: Michal Petreje