Profituning 2023

2015: Supra GT86

29. január 2023Publikoval M. Dzadík

Pripúšťam, že nadpis vás môže mierne zaskočiť, ale vedzte, že má svoje opodstatnenie. Dnešný článok bude totiž o jednom konkrétnom slovenskom driftérovi, ktorý u nás postavil niečo, na čo sa doteraz nikto neodvážil, resp. nemal na to potrebné možnosti a gule. Jeho meno je René - urastený Košičan, ktorého všetci poznáme v spojení s oranžovo-čiernou E46 M3, preháňajúc sa bokom na rôznych driftingových eventoch. Avšak čas letí, ľudia sa menia a inšpirácia zo zahraničia je nekonečná... Zoznámte sa preto s jeho novou drift mašinou – 2JZ Toyota GT86!

Auto bolo pre potreby odľahčovania úplne odstrojené a pripravené tak na montáž high performance dielov nielen motorických, ale taktiež podvozkových a interiérových. Dovnútra sa preto nasťahovala bezpečnostná závodná klietka NC Power, korešpondujúc s odsadeným volantom Sparco a sedačkami s pásmi rovnakého výrobcu. Asi nie je nutné podotýkať, že interiér je kompletne odstrojený, prispôsobený pre pretekárske účely (v podobe digitálnej prístrojovky, najrôznejších ukazovateľov a tlačidiel) a odľahčený aj pomocou karbónových panelov na dverách a podlahe. Interiér disponuje tiež stropným odvetrávaním a hasiacim systémom Sparco. Samozrejmosťou je hydraulická brzda, pedalbox AP Racing s čerešničkou na torte v podobe alcantarou potiahnutou palubovkou.

Iste ste si všimli vskutku zaujímavý dizajn exteriéru, vďaka ktorému spozná Reného auto ktokoľvek. Auto je totiž hrdým majiteľom populárneho bodykitu Rocket Bunny Aero s odnímateľnou prednou kapotou pre rýchlejší a jednoduchší prístup k motorovému priestoru. Fenomén RB je vo svete aktuálne veľmi populárny a ja som veľmi rád, že aj u nás sa nájdu fajnšmekri, ktorí dokážu oceniť kvalitu a prestíž tejto firmy. Celkový racingový dojem ešte dotvárajú karbónové spätné zrkadlá a mohutné karbónové krídlo. Oranžová farba je Reného poznávacím znamením, takže auto je pochopiteľne ladené do oranžovo bieleho dizajnu.

Ak niektorých trápi otázka ohľadne zvláštneho nadpisu článku, tak to hneď objasním – pôvodný dvojlitrový boxer putoval z auta preč a na jeho miesto sa nasťahoval jeden z najlepších motorov automobilovej histórie a motoršportu vôbec – 2JZ-GTE z legendárnej Toyoty Supra. Automobilka Toyota vyvinula tento motor ako odpoveď pre Nissan a ich taktiež legendárny RB26DETT. Je až neuveriteľné, aké majú tieto dva motory nekonečné možnosti ladenia. Zaujímavosťou tiež je, že tento agregát pôvodne fungoval z Reného oranžovo čiernej M3ke, no po jeho vybratí prešiel dodatočnou prestavbou, aj keď pôvodne už obsahoval zopár vychytávok.

V útrobách tohto pôvodne biturbo systému sa vertikálne pohybujú piesty JE Pistons s ojnicami Tomei. Vymenená je aj vačka, ktorá je tiež od firmy Tomei s kolesami HKS, hlava a kľuka sú od JE Pistons. Chladenie zabezpečuje intercooler Spal a olejové chladiče Setrab. O prísun paliva sa stará palivový systém ATL spolu s palivovou rampou a vstrekovačmi Injector Clinic. Veľké turbo BorgWargner má osadené dva kusy wastegate, vzduch má zasa na starosti otvorené sanie Greddy. Celý tento dokonalý systém produkuje množstvo spalín, ktoré sú odvádzané zvodmi Full Race a otvoreným custom nerezovým výfukom FOX končiacim pred pravým zadným kolesom.

Všetok produkovaný výkon je cez karbónový kardan Driveshaft Shop prenášaný na zadné zákazkové polosi cez sekvenciu od Samsonas. O dokonalý jazdu bokem sa okrem iných faktorov a prvkov stará tiež samosvorný diferenciál Cusco spolu s dodatočných chladením. A kto chce jazdiť bokom presne a precízne, musí mať správny posed. Podvozok Reného GT86 je celkom slušne prekopaný, no našťastie v rámci normy. Predná a zadná náprava pochádza z dielne Wisefab a keď túto firmu poznáte lepšie, tak viete, že vyrába kompletne nastaviteľné prvky prednej a zadnej nápravy len pre zopár vybraných modelov. Auto je pritom posadené na nastaviteľnom podvozku KW Clubsport. Poslednou modifikačnou zastávkou bolo brzdové ústrojenstvo. Predok sa snúbi brzdovým kitom XYZ pozostávajúcim zo 6-piestikových strmeňov v kombinácií s 355mm plávajúcimi kotúčmi. Zadok je tiež v kompetencii firmy XYZ a jedná sa o štvor-piesty a taktiež 355mm plávajúce perforované kotúče. O obutie sa postarala firma Japan Racing, ktorá dodala štýlové disky JR3 v rozmere 8x18 vpredu a 10x18 vzadu.

Motor: Preplňovaný, radový 6-valec TOYOTA 2JZ, prestavba na single turbo, intercooler SPAL, olejové chladiče SETRAB, palivová sústava ATL, hlava, kľuka a piesty JE PISTONS, ojnice TOMEI, vačka TOMEI, kolesá na vačke HKS, sanie GREDY, vstrekovače a palivová rampa INJECTOR CLINIC, turbo BORGWARGNER z dvoma wastegate TIAL, výfukové zvody FULL RACE, otvorený nerezový výfuk FOX s vývodom pred pravým zadným kolesom
Pohon: Náhon na zadné kolesá, zákazkové poloosi do 1000hp a karbónový kardan DRIVESHAFT SHOP, samosvorný diferenciál CUSCO, obal diferenciálu s veľkým chladením CUSCO, sekvenčná prevodovka SAMSONAS
Podvozok: Predná a zadná nastaviteľná náprava WISEFAB, plne nastaviteľný podvozok KW clubsport, predný brzdový kit: 6-piestik XYZ s plávajúcimi drážkovanými kotúčmi 355mm, zadný brzdový kit: 4-piestik XYZ s plávajúcimi drážkovanými kotúčmi 355mm, hliníkové disky Japan Racing JR3 8x18 vpredu a 10x18 vzadu, pneumatiky FEDERAL RSR 265/35 R18
Karoséria: Body kit Rocket Bunny Aero, odnímateľná predná kapota, benzínová nádrž ATL, karbónové krídlo a spätné zrkadlá
Interiér: Zákazková palubovka potiahnutá alcantarou, zákazkové karbónové panely dverí a podlahy, stropné odvetrávanie, volant SPARCO, pedalbox AP REACING, sedadlá a pásy SPARCO, hasiaci systém SPARCO, bezpečnostná klietka NC POWER, hydraulická ručná brzda

text: Milan Dzadík, foto: fotoHD.sk