Profituning 2023

2016: Ibiza Cupra 1.8 Turbo

26. máj 2025Publikoval P. Kovács

Poznáte to, idete si vo svojom 5-litry, pod kapotou vám bublá 8 valcov, vedľa sa na červenú postaví maličká Ibiza a tešíte sa ako jej zmiznete z dohľadu... No potom si uvedomíte, že ešte predtým, ako ste sa stihli pozrieť do späťáku ako jej utekáte, už ju nevidíte ani pred sebou.  Také niečo som zažil v tejto Ibize ja...

Ivo, hrdý vlastník tohto sleepera sa nebojí jeho Ibize šliapnuť na krk, čo sa prejavuje pri jeho každoročných návštevách šprintérskych pretekov Power fest. Na tom by nebolo nič neobvyklé, ak by to od roku 2013 nezískal vo svoje kategórii dva tituly majstra Slovenska, jednu striebornú a jednu bronzovú trofej. Takže, aby ste boli v obraze, v našej krajine je veru veľmi málo predokoliek, schopných držať krok s touto Ibizou!

V roku 2008 sa Ivo rozhodol, že si po jeho skúsenosti s atmosférickou Ibizou zaobstará podobnú avšak preplňovanú verziu tohto auta. Voľba bola jednoznačná a to Cupra 1.8T. Už aj bola dovezená z Nemecka a mohla sa začať dlhoročná dráma úprav, skúšania nových vecí a nocí strávených v garáži. Po jej dovezení putovalo auto rovno na brzdu kde jej namerali 148 koní. Kvôli bezpečnosti sa hneď urobila ľahká úprava riadiacej jednotky na 177 koní, aby sa s autom dalo jazdiť. Tam sa to celé začalo.

Na aute pribudol výfukový systém, z ktorého bol odstránení katalyzátor a urobil sa downpipe na 70mm rúru, ktorej koncovka zdobí vodičovu stranu vozidla. Okrem tejto anomálie auto inak vyzerá takmer rovnako ako klasická verzia, preto si ho možno ľahko pomýliť, čo je však veľká chyba. Zvýšil sa tlak paliva a to až na 4 bary. Vymenil sa intercooler za Seat sport, keďže sa plánovali aj ďaleko rozsiahlejšie úpravy. Nemohlo sa samozrejme zabudnúť aj na tu najdôležitejšiu vec a to je väčšie turbo, od ktorého sa očakávali najväčšie zmeny vo výkone. V tomto prípade ide o turbo z Audi RS2. Pribudli aj vstrekovače Siemens 630cc.

Začiatok celého systému vozidla a to nasávanie, vymenilo dvojkomorové sacie potrubie a samotné sanie značky KN, pribudli Samco hadice a riadiaca jednotka turba značky Turbosmart 38mm. Slimáku nemôže chýbať ani správny blow off ventil od značky HKS, ktorý počujete pri každom preradení na vyšší rýchlostný stupeň, no to iba v prípade ak práve nepočujete paľbu z výfuku. O zapaľovanie sa starajú platinové sviečky z Audi RS2 a namontoval sa aj chladič oleja. Vymenilo sa palivové čerpadlo za čerpadlo značky Walbro a pod kapotu putovala váha vzduchu z Audi S3. Klasickú riadiačku nahradila jednotka z Octavie RS, ktorá ponúkala širšie možnosti úprav. Do výfuku sa osadila širokopásmová lambda sonda značky Bosch. Výsledný výkon pri 1,5 bare je 353 koní a 460 nm.

Keďže takýto výkon treba aj preniesť na asfalt, na svoje si prišla aj prevodovka, ktorá je preskladaná zo Škody RS1 s dlhým stálym prevodom. Vymenila sa aj spojka a to za sadu Sach Performance so zosilneným spojkovým mechanizmom, osadil sa odľahčený zotrvačník ako aj samosvorný diferenciál, ktorý je na ceste veľmi cítiť hlavne pri šprintoch. Kvôli správnej priľnavosti sa v aute nachádza až trojica rozpier, dve v prednej časti vozidla a jedna v kufri. Samotné auto sedí na podvozku KW Variant 3 a obuté je na kolesách OZ Racing Superleggera s pneumatikami 205/40R17. Ako vždy hovorím, takýto výkon treba aj nejako ubrzdiť o to sa v tom prípade starajú 4-piestikové predné brzdy o veľkosti 310mm ako aj zadné o veľkosti 280mm.

Ibiza Cupra 3Gen, rok výroby: 2000
Motor:
Preplňovaný, radový 4-valec 1.8T, otvorený výfukový systém, decat, downpipe 70mm, tlak paliva 4 bary, intercooler Seat Sport, turbo Audi RS2, vstrekovače Siemens 630cc, dvojkomorové sacie potrubie, sanie KN, Samco hadice, riadiaca jednotka turba Turbosmart 38mm, blow off ventil HKS, platinové sviečky Audi RS2, chladič oleja, palivové čerpadlo Walbro, váha vzduchu Audi S3, riadiaca jednotka Octavia RS, širokopásmová lambda sonda Bosch, max.výkon 353 koní, max.točivý moment 460Nm
Pohon:
Na predné kolesá, prevodovka preskladaná Škoda RS1, dlhý, stály prevod, spojková sada Sach Performance, zosilnený spojkový mechanizmus, odľahčený zotrvačník, samosvorný diferenciál 
Podvozok:
Nastaviteľný podvozok KW Variant 3, predné brzdy 4-piestik, kotúče 310mm, zadné brzdy 280mm, 3x rozperná tyč, disky OZ Racing Superleggera 17”, pneu 205/40R17
Exteriér: Vývod výfuku na bočnej strane, prieduchy na kapote, upravená maska a nárazník
Interiér:
Sparco sedačka, OMP volant, VDO budíky

text & foto: Ondrej Szabó