2016: Impala Armagedon
Máme tu rýchle autá ako Golf GTI alebo Hondu Civic Type R, potom tu sú králi ciest ako Ferrari alebo Lamborghini, no aj tak je tu ešte jedna kategória, ktorá svojím výkonom ďaleko prekonáva aj Bugatti Veyron. Dragstery, kategória sama o sebe, váha ako Twingo, výkon ako dva načipované Bentley, také niečo je aj táto Impala, o ktorej by som vám rád povedal niečo viac...

Začalo to nevinne, keď si pán Minárik, majiteľ čipnutého BMW, kúpil červenú Corvette, ktorá sa dostala výkonom s nitrom až na hodnotu 980 koní. To však postačujúce nebolo. Naskytla sa možnosť kúpiť Impalu z roku 1965, ktorá bola síce po ľahkej nehode, ale možnosť prestavby na monštrum ponúkala. V roku 2011 sa urobil komplet laminátový skelet, začínalo sa s motorom V8 o objeme 5,7 litra, na sezónu 2016 sa ale osadil zákazkový agregát o objeme 6,6 litra, ktorý s nitrom ponúka až 1350 koní. Keby sa turbá naladili na najvyššie prípustné hodnoty, ponúkal by dokonca porciu až 1600 koní.

Small block od Chevroletu dostal zákazkovú hlavu RHS, osadil kľukový hriadeľ značky Eagle aj so spojovacími tyčami a kovanými Wiseco piestami. Na zákazku sa museli vyrobiť aj hydraulické vačkové hriadele a použili sa zdviháky značky Morel. Motor by bol na svete, ale aká by to bola zábava, keby doňho nefúkali 2 turbá značky Garret o priemere 74mm so zákazkovými hlavami a hadicami. Osadilo sa MSD zapaľovanie, F.A.S.T. závodná, riadiaca jednotka motora a palivový systém Magnafuel na palivo bioetanol E85. Všetky tieto úpravy zastrešovala maďarská dielňa Tuboly Tech, špecializujúca sa na americké "big dogs". Keď sa už našlo niečo, čo produkuje poriadne stádo koníkov, bolo ich treba preniesť na asfalt, o čo sa stará 3-stupňová poloautomatická prevodovka so zákazkovým meničom krútiaceho momentu. Karoséria s motorom sa posadili na podvozok Dana 60 so 4 stupňami odpruženia a do 10 palcových kolies s pneumatikami so šírkou cez 400 mm sa osadili brzdy Wilwood. Na záver sa namontoval systém vstrekovania oxidu dusného, kvôli ktorému má Impala 2-palivové čerpadlá, keby jedno odišlo, aby nitro motor neroztopilo.

Interiér je samozrejme odstrojený, nájdete tu len to, čo potrebujete. Napríklad škrupinové závodné sedadlo s 5-bodovým pásom, športový volant, ovládací panel, hasiaci prístroj a riadiacu jednotku. Váha sa mimochodom šetrila úplne všade, ako aj absenciou intercooleru, ktorý na krátku vzdialenosť nie je potrebný. Celé auto je zhotovené iba z laminátu, karbónu a plexiskla, čoho výsledná váha je 1150 kilogramov.

No a teraz k tomu čo všetkých zaujíma. Čas 402-metrového šprintu je 8,252 sekundy pri cieľovej rýchlosti 258 km/h, čo je momentálne slovenský, automobilový rekord. Aby boli tieto parametre aj pre laika zrozumiteľnejšie, odhadovaný čas na stovku je pod 2 sekundy :). Veľmi zaujímavý je aj údaj o spotrebe, Impala si na tej veľmi rýchlej 1/4-míli spapá 5,5 litra paliva :). Nejde o benzín, ale o etanol s označením E85.

Chevrolet Impala, rok výroby: 1965
Motor: Zákazkový vidlicový 8-valec Chevrolet 400 c.i., 6.6-liter small block, blok Motown, Tuboly Tech zákazková RHS hlava motora, Eagle kľukový hriadeľ a spojovacie tyče, zákazkové Wiseco piesty, zákazkový vačkový hriadeľ, Morel zdviháky, sací trakt Edelbrock, 2x Garrett 74mm turbo, vlastné turbo hlavy a potrubia od Tuboly Tech, MSD zapaľovanie, F.A.S.T. riadiaca jednotka, Magnafuel E85 palivový systém, celonerezový otvorený výfuk, výkon 1350 konských síl
Pohon: Zádný náhon, Tuboly Tech TH400 3-stupňová poloautomatická prevodovka s reverzným vzorom a plne manuálnym valčekom, zákazkový konvertor krútiaceho momentu
Podvozok: Zadná náprava Dana 60 so 4 stupňami odpruženia, vpredu drag podvozok Strange, Wilwood brzdy, disky Weld, pneumatiky Hoosier - vzadu 32,5x15"
Exteriér: Laminátový skelet na trubkovom ráme, plexisklá, karbónové súčasti
Interiér: Škrupinové sedadlo, 5-bodový pás, hasiaci prístroj Sparco, závodný volant, kontrolný panel, riadiaca jednotka










text & foto: Ondrej Szabó








