Profituning 2023

2016: Japonská stíhačka

09. december 2024Publikoval P. Kovács

Odjakživa ma bavili Hondy pre ich jedinečné tvary karosérií, ale hlavne pre ich vysokootáčkové motory s krásnym výkonom.” Takto začal rozhovor majiteľ tohto veľmi výnimočného stroja. Povolaním vyučený mechanik Michal sa už od 15 rokov venuje autám a každá úprava na jeho Honde vznikla v jeho rukách, nikto iný do toho nemohol zasiahnuť.

Rozhodnutie na jeho prvé auto padlo na Civic Coupe 5. generácie. Tá sa predala a po nej sa u neho prestriedali ďalšie 3 Hondy s rôznymi motormi a úpravami. Nakoniec sa však vrátil k počiatku, keďže výzor a pohodlie tohto modelu sa mu pozdávali najviac. „Tak som pred zimou začal pátrať na nete na všetkých slovenských a českých stránkach. Dlho som nič nenachádzal, tak som začal hľadať aj ďalej v zahraničí a nakoniec sa mi podarilo nájsť v Nemecku tohto môjho kupáka, ale v základnom sériovom stave, o ktorý mi práve išlo.” Michal hneď predajcovi zavolal a o dva dni sa po ňu už išlo s veľkými očakávaniami, ktoré sa napokon naplnili a tam sa to celé začalo.

Nasledoval klasický slovenský kolobeh formalít s prepisovaním auta, kontrola originality a všetko s tým spojené, aby sa s ňou mohlo behať aj po cestách a nie len na šprintoch, na vozíku. Kupé bolo originál v klasickej fialovej farbe Honda, takže v TP nebol problém s týmto chameleónom, lebo je to fakticky fialová, takže o starosť menej. Na karosérii boli na svoj vek určité nedostatky a hlavne, ako je známe, zadné lemy a prahy. Tým sa začala rekonštrukcia kasne, ktorú komplet ošetrili zvonku aj zvnútra a potom sa odniesla lakovníkovi.

Úpravy začali interiérom, ktorý sa celý odstrojil, ostala iba palubovka, predné tapacíry a koberec. Pokračovalo to podvozkovou časťou, kde sa predná aj zadná náprava vymenili za nápravu z 1.8 VTi Anglan. Nasledovala výmena zadných ramien za odľahčené duralové, stredné spodné rozpery Breaks a ASR a samozrejme nemôžeme zabudnúť na predný aj zadný stabilizátor z 1.8 VTi. Pridala sa horná nastaviteľná rozpera na predných aj zadných tlmičoch. Interiér sa dokončil výmenou sedačiek za odľahčené značky BRIDE so štvorbodovými pásmi TAKATA a k tomu sa vymenil volant za športový značky OMP.

Už v jeho predošlom 6g Coupe mal Michal uložený motor H22a7 z Accordu Type R, ale s prevodovkou Prelude 2.2 VTi, no to nebolo to, čo od toho očakával, preto sa rozhodol ísť do niečoho podobného, ale s lepšími vlastnosťami, a tak si znova priniesol agregát H22a7, ale anglickú verziu. Tento motor je ešte živší a výkonnejší ako ten predchádzajúci z toho dôvodu, že sa zohnala originál prevodovka z Accordu Type R so samosvorom, ktorá sa nedá porovnávať, hlavne na šprintoch, keď je dobrá každá ušetrená stotina. K novému motoru pribudli aj originál Accord Type R zvody, ktoré boli obalené termoizolačnou páskou pre lepšie odvádzanie tepla od motorovej časti.

Auto sa obulo do závodných pneumatík značky Toyo R888 na odľahčených diskoch a začalo sa prvé vychytávanie múch. Po všetkých zdokonaleniach sa skúsili prvé profesionálne šprinty. Postupom času a hlavne popri silnej konkurencii sa začalo s vylepšovaním výkonu. Začalo to dlhým saním do predného nárazníka a pre lepší nápor studeného vzduchu sa spravili otvory do predného nárazníka. Pre lepšiu aerodynamiku auta sa vyrezával aj zadný nárazník. Ďalšie úpravy pokračovali odľahčením remenice, výmenou za duralovú, potom sa k tomu pridala keramická spojka s odľahčeným zotrvákom a pridvihnutie prednej kapoty pre lepší prítlak a odvádzanie horúceho vzduchu z motorovej časti. 

Tento rok sa auto zúčastnilo takmer všetkých šprintov na Slovensku a v Maďarsku, ktoré organizovala SŠA, ale aj na takých, ktoré sa organizovali pre zábavu na rôznych zrazoch. Michalova práca bola najlepšie ohodnotená práve vtedy, keď si po každom šprinte prevzal pohár za 1.miesto vo svojej kategórii. Najviac ho ale potešilo, keď bol na konci minulej sezóny na autosalóne v Nitre vyhlásený za absolútneho ťaza svojej kategórie. „Je to neskutočný pocit, keď sa vám tvrdá práca a zároveň obľúbené hobby takto vrátia späť. V garáži som strávil niekoľko prebdených mesiacov a dní prerábaním a zdokonaľovaním svojho kupáčika, ale stálo to za to a už sa teším, keď na ňom zase čoskoro začnem vymýšľať niečo nové.” Slová, ktorými Michal tento rozhovor ukončil hovoria za všetko...

Honda Civic 5G, rok výroby: 1995
Motor:
Benzínový, radový 4-valec, H22A7 Accord Type R anglická verzia, 216 koní, renovácia celého motora aj motorového priestoru, type R výfukové zvody obalené termoizolačnou páskou, polyuretánové silentbloky, športový výfuk s väčším priemerom, hliníkový športový chladič Tegiva, prepúšťací ventil HKS, dlhé sanie od predného nárazníka, športový filter bigtube Simota, JDM doplnky v motorovom priestore, odľahčená duralová remenica
Pohon:
Predný pohon, prevodovka Accord type R, samosvor, lanková radiaca páka Prelude 2.2 VTi, keramická spojka, odľahčený zotrvačník
Podvozok:
Bezservová nápravnica, predná aj zadná náprava 1.8 VTi Anglan, výškovo nastaviteľný športový podvozok, zadné ramená duralové, spodné rozpery Breaks a ASR, stabilizátory 1.8 VTi, horná, predná aj zadná rozpera, pneumatiky Toyo R888, 15-palcové odľahčené disky
Karoséria:
Chameleón nástrek Plasti Dip, ošetrenie karosérie, žlté hmlovky, Spoon podnárazník, číre predné aj zadné svetlá, vyrezávaný zadný nárazník, pootvorený kryt kapoty kvôli lepšiemu odvetrávaniu
Interiér:  
Odľahčený, škrupinové sedačky Bride, 4-bodové pásy Takata, volant OMP

text & foto: Ondrej Szabó