2016: Legenda s turbínou

Už od ranného detstva mal Janko veľmi pozitívny vzťah a záľubu k rally autám a taktiež aj k značke Škoda, veď už vo svojich 13-tich rokoch jednu Škodovku vlastnil :). O 3 roky na to, keď si tak lietal medzi youtube videami narazil na video, kde na žltej Škode 130LR/H jazdí Petr Chmatil. Ani len v tom najväčšom sne si ale nemyslel, že o pár rokov si presne túto Škodovku z videa aj kúpi, ale to už predbiehame...
Ako už mnohí Jankovi kamaráti vedia, že je veľký pracant, tak ten nezaháľal a keď mal 18 kúpil si červenú Škodu 130, z ktorej plánoval postaviť svoj LR/H sen. Škodovka sa kompletne odstrojila, nakúpili sa laminátové formy na stavbu rozšírenej karosérie, skelet sa kompletne opieskoval a čakal na ďalšiu prácu. Medzi tým sa pomaly začal stavať aj motor, ktorý z nej mal spraviť jednu z najrýchlejších Škodoviek na východnom Slovensku. Tieto práce trvali zhruba rok a pol, ale vzhľadom na pracovnú vyťaženosť sa tento projekt ďalšie 2 roky nepohol nikam. Potom ale prišiel rok 2014, kedy sa na českom inzertnom portáli ocitla presne tá žltá Škoda 130LR/H z videa, ktorá bola od Jankových 16-tich rokov jeho snom.
Nebolo prečo váhať, no ešte pred tým ako došlo k samotnej kúpe sa dohodol s predávajúcim, že zakúpi len karosériu bez motora a prevodovky vzhľadom na to, že túto mladoboleslavskú beštiu čakali iné plány. 18.1.2014 sa už spomínaná Škodovka alias „Papuľka“ ako ju Janko nazýva nasťahovala do obce Raslavice, kde sa začali plniť sny. Jedná sa o repliku Škody 130LR/H s laminátovým bodykitom (nárazníky, blatníky, kapoty), okná makrolon, ochranný rám podľa prílohy J, dvere odľahčené a kostra potiahnutá hliníkovým plechom, športový podvozok Protlum, ostré riadenie, predná náprava vpustená do karosérie o 4 cm, kvôli tomu aj úplne nový most, zadná náprava replika LR nápravy s klasickými poloosami, závodná sedačka, 4-bodové pásy a volant Sparco, trojdielne disky ARC Brno R13, na nich slicky - Michelin vpredu a Avon vzadu. Celkom slušný materiál na stavbu sna, však ;)?
Prvou vecou, do ktorej sa Janko pustil boli brzdy. V prípade predných si vybral kit od AP RACING so 4-piestikovými strmeňmi a 276mm plávajúcim a vetraným kotúčom, dozadu šli 4-piestiky z okruhového Favoritu aj hydraulická ručná brzda Wilwood. Karoséria si vyžadovala menšie opravy a spolu s ňou sa vymenila aj komplet elektroinštalácia. Kúpila sa sériová prevodovka, ktorá prešla kompletným repasom. Ešte pred zakúpením papuľky si Janko taktiež zo susedného Česka zadovážil motor (nedokončený turbo projekt), ktorého základ tvorila 1.4MPi 55kW z Fabie s už nahodeným turbom IHI RHF5 a keramickou spojkou. Motor sa namontoval do auta, no po krátkom testovaní sa zistilo, že tu niečo nie v kostolnom poriadku.
Agregát teda putoval opäť von a sa rozobral do poslednej skrutky. Odstránili sa závady, motor sa kompletne opieskoval a nalakoval do červenej farby, dostal všetky nové komponenty aké sa len dali zohnať od piestnych krúžkov až po samotné vyváženie rotačných častí motora. Okrem 4-valca sa zrepasovalo aj turbo, karburátor a všetko čo by len človeka mohlo napadnúť. Toto všetko sa stihlo zhruba za 3 mesiace a v lete 2014 už papuľka začala brázdiť svoje prvé zrazy a pomaličky zbierať poháre za víťazstvá jak v show & shine, tak aj na šprintérskych a slalomárskych podujatiach...
Škoda 130 LR/H, rok výroby: 1990
Motor: Výmena agregátu Fabia 1.4 8V, objem 1396ccm (75,5x78), turbo IHI RHF5, vyvážená kľuka, upravená hlava valcov Favorit 1.3, sacie kanále 30mm, sériové ventily, upravené valce, upravené vahadlá Favorit, tyčky oceľové, vačka 265/265, veľké uloženie, zdvih 6,6–6,4 mm, vodná pumpa S130 (veľké lopatky), výmenník voda-olej VW group, karburátor SOLEX 32 DIS, prispôsobené sacie potrubie Renault 5GTT, veľký intercooler, výkon po úpravách 132kW, maximálny krútiaci moment 230Nm
Pohon: Náhon na zadné kolesá, 5-rýchlostná suchá prevodovka 4.22 po GO, odľahčený a vyvážený zotrvačník Favorit, spojka - 190-tka keramická lamela, prítlačný tanier Felicia 1.6
Podvozok: Výškovo staviteľný podvozok Protlum, predná náprava vystužená + ostré riadenie a nový most nápravy, zadná náprava replika LR nápravy - klasické poloosi, predné brzdy - AP RACING 4-piestikové, plávajúci vetraný kotúč 276mm, zadné brzdy 4-piestiky z okruhového Favoritu, hydraulická ručná brzda Wilwood, pancierové hadice, trojdielne13-palcové disky ARC Brno, rozteč 4x100, šírka – predné 6.75" a zadné 8.5", vpredu obuté slicky Michelin 200/540 R13, vzadu slicky Avon 9.0/21.0
Karoséria: Základ Škoda 130L, karoséria sedan, bodykit Škoda 130 LR/H, laminátové diely - nárazníky, blatníky a kapoty, okná makrolón
Interiér: Ochranný rám podľa prílohy J, dvere odľahčené, kostra potiahnutá hliníkovým plechom, sedačka - Lico Circuit VTR, 4-bodové bezpečnostné pásy Sparco, volant Sparco
text: BardUnited, foto: Lukáš Fedorko - 1MillionArt