Profituning 2023

2016: Snehulienka a 250 trpaslíkov

05. november 2024Publikoval M. Petreje

Filipa, majiteľa tohto auta poznám už od čias, kedy brázdil všetky zrazy naprieč Slovenskom na porobenom Golfe. Neskôr toto auto vystriedala 5er, konkrétne model 530xD, pri ktorej sa Filip aj pri mne zaprisahával, že ostane určite sériová :-D . Časom sa z nej stala notoricky známa hviezda všetkých zrazov a výstav. Stále však túžil po niečom športovejšom...

"Celý príbeh začína niekde v roku 2013, keď prišiel správny čas vymeniť zachovalú E36 cabrio za niečo trošku modernejšie a výkonnejšie. Ako každý som chcel samozrejme čo najzachovalejšie a najneobvyklejšie auto, ktorých nie sú plné cesty. Po prebádaní možností a nárokov padol výber na BMW Z4. Žiaľ na našom trhu bolo veľmi málo áut, ktoré mali jednu z motorizácií čo som si vybral, tak hľadanie a obvolávanie trvalo vyše pol roka. Nakoniec som niekedy na jar 2014 v podstate náhodou natrafil na jednu po faceliftovú roku výroby 2006, ktorá sa javila podľa predstáv. Po obhliadke veľmi zachovalej Z4 so 60 000 kilometrami a s dôveryhodnou históriou som sa rozhodol, že to bude práve tá správna voľba aj napriek magnéziovej 2,5l verzii oproti 3,0, ktorý som hľadal, no zvíťazil celkový technický stav pred výkonom.

Hneď prvá vec po kúpe, čo som po 200 km považoval za kritický problém boli malé 16“ disky na 225 pneumatikách čo pri 1350 kilách a 180 koňoch v základe nedávalo autu zrovna  pocit stability. Nasledovala teda výmena za ultraľahké disky OZ Racing Chrono HLT na širokých pneumatikách. Pre mňa ako auto-hifistu bolo v začiatkoch projektu asi najdôležitejšie audio - teda aspoň niečo viac ako základ. Ako sa často stáva vekom, rozhodol som sa ísť do Sound Quality. Žiaľ Z4 nie je ideálne auto na aftermarket úpravy, tak som vedel, že to bude chcieť zákazkovú výrobu dvier. Ešte z predchádzajúcich projektov som si ponechal kvalitné audio komponenty a tak sa mohlo začať pracovať...

Brzdy boli pôvodné, tak sa vymenili všetky kotúče od firmy Zimermann a rovnako auto dostalo kvalitnejšie a mäkšie platničky a aspoň pre nejaký zvukový zážitok na začiatok pribudol koncový diel výfuku od firmy Eisenmann. Pre lepší prívod vzduchu dostalo auto sanie od americkej firmy Afe engeneering. Ďalej prišiel na rad podvozok, no výber na Z4-ky je veľmi skromný a tak nakoniec po skúsenostiach známych som skončil u firmy BC racing.

Z pôvodnej tmavo modrej som sa rozhodol ísť do mne overenej bielej perleti, s ktorou mám roky skúsenosti. Po návrate z lakovne nastala asi najhektickejšia časť projektu, keď ostávali 3 týždne do AMTS 2015 a roboty aj na 2 mesiace. Sedačky od Sparca potrebovali konzoly, ktoré sa však na Z4 nedali objednať tak sa museli zákazkovo vyrobiť. Potom prišla na radu dlho očakávaná inštalácia audia. O kvalitnú výrobu dvier sa postarala firma ILTrade. Bedňu sme už tento krát nenechali na náhodu a opäť sme s kamarátom Milanom navrhli 4zh bandpass bedňu s čelnou stranou z plexi.

Keďže na môj N52 motor  nedostať takmer žiadne časti výfukového systému oslovil som firmu AMA a nechal si u nich vyrobiť na mieru ladené zvody, downpipe, stredový diel so športovými katalyzátormi a napojilo sa to na existujúci koncový diel od Eisenmanu. Do interiéru sa dorábal celý lakovaný stredový tunel a pribudli karbónové diely na dekore, opierkach hlavy a madlách dverí. Auto sa pred letom 2016 konečne dostalo na dlho odkladané ladenie. Pre moje šťastie som zistil, že motor, ktorý je v aute a má o niečo menší výkon ako pred faceliftom, staršia M54 je ten istý, ktorý sa dáva do novších Z4 E89 len asi z dôvodu emisií je priškrtený. V MM racingu sa postarali o zladenie výfuku a sania a navrhli software na mieru, vďaka ktorému sa auto podarilo vyhnať na takmer 255 koní a 274 Nm.

BMW Z4, rok výroby: 2006
Motor:
Radový, benzínový 6-valec 25i, sanie Afe Engeneering Pro5R, ladené Zvody, downpipe, stredová časť a športové katalyzátory AMA, koncový diel Eisenmann Street duplex, softvér MM racing, lakované časti do farby auta + čierna perleť, odbrzdených  254,8 PS a 273,6 Nm
Podvozok:
BC RACING  - nastaviteľná výška/ tuhosť/odklon, rozpera tlmičov BMW Motorsport, športové tyčky stabilizátora, odklony zadok 3,12 stupňa, predok 2,5 stupňa, brzdy: predok Zimermann vŕtané kotúče a keramické platničky EBC, zadok  Zimermann a mäkké platničky EBC, 3-dielne leštené disky RH Phoenix 9 a 10,5x19, prerábka na štifty cez podložky, pneumatiky Falken FK453 zadok 255/30 R19, predok 225/35R19
Karoséria:
Predný nárazník BMW Z4M upravený, bočné vedenia prerábané a mriežky vyrobené na mieru, dorábané hmlovky z Fordu 2014 osadené xenónmi 8000K, parkovacia kamera v mriežke, karbónové lízatko Schmiedmann, zadný nárazník Z4M upravovaný, rozširovaný a vyrábaný celý stred + pridaná kamera, spodný kryt upravovaný na mieru pre dizajn duplex výfuku, krídlo BMW motorsport, celá zadná časť upravená dvojfarebným prevedením, krátka anténa BMW motorsport, LED tretie brzdové svetlo, vzadu karoséria rozšírená o 2cm na každej strane, maska Z4M titan look vo fólii, zadné LED svetlá zatmavené, predné svetlá Z4M Bi-xenóny kompletne zrenovované, angel-eyes dorábané, daemon eyes, nové bi-xenón šošovky, celolak biela perleť


Interiér:
Čierna BMW koža + biela Lamborghini koža v štýle úpravcu Lamborghini - Valentino Balboni edition, dorábaná sada z OEM rádia na vysúvačku Alpine, celé auto vytlmené STP Silver, sedačky Sparco R600, zákazkové  konzoly a  úchyty pásov, dorábaný karbónový celovýhrev sedačiek, 3-bodové pásy Sparco, stĺpiky čalúnené do Mercedes čiernej látky, pedále a nášľap BMW motorsport, na mieru šité koberce, komplet LED osvetlenie, prečalúnený volant hladká/perforovaná koža a prešívanie BMW trikolóra
Audio:
Aktívne 4-pásmo, centrálna DVD jednotka Alpine IVA D511 RB, zosilňovače 6-kanál na aktívne 3-pásmo SPL Dynamics S 7006  4x110W RMS  + 2x300W RMS, monoblok SPL Dynamics ICE 3500 D  1x3200W RMS, kickbasy Fountek FM 168, stredobasy Fountek FR88EX, výšky SPL Dynamics Dream DT-28ND Audiophile rada 4 kusy, subwoofer  2 kusy CZ audio SP8 D2  najvýkonnejší 8" na svete - zákazková kevlarová membrána 800W RMS/kus, celá zostava vyladená procesorom Mosconi Gladen, pozlátené koncovky káblov, audio baterka CZ audio 84Ah 3500A

text & foto: Michal Petreje