Profituning 2023

2016: Východoslovenská vražda

12. december 2023Publikoval M. Dzadík

Honda Civic - azda najpoužívanejšie slovné spojenie medzi nielen slovenskými lowbudget tunermi, ktoré niekomu môže znieť podobne ako napríklad VW Golf, či BMW 3. Civic je jedno z najčastejších adeptov na projekt v našich končinách z veľmi prostého dôvodu – dielov na tento typ auta je neúrekom a sú dostupné takmer všade a za nie veľa peňazí. Na jednej strane je to síce pekný fakt, no nie je zárukou, že každý upravený Civic si zaslúži rešpekt. Nie je tuning ako tuning a dnes sa o tom presvedčíte sami...

Tento príbeh sa točí okolo šiestej generácie Hondy Civic, konkrétne modelový rad EK4, na ktorý je majiteľ právom hrdý a ktorý nie je len o vkusných kolesách a zopár detailoch exteriéru. Dávid pochádza z malého mesta na východnom Slovensku, takže nejaká tá tuning scéna či dostupnosť performance dielov je na veľmi nízkej úrovni, no ani to ho neodradilo splniť si svoj sen. Jeho veľkou výhodou je fakt, že už zopár rokov pracuje v Anglicku, takže o množstvo inšpirácie nie je núdza – to isté platí aj o dieloch pre jeho projekt (anglický a americký trh).

Dávid si svoj Civic zaobstaral v úplne sériovom stave od honďáka menom Sallo zhruba pred štyrmi rokmi, ktorý sa ale o auto staral ukážkovo. Všetky úpravy robili chalani svojpomocne, učili sa za jazdy, no prišiel moment, kedy projekt nabral serióznejšie obrátky. Vtedy Dávid oslovil prešovskú JDM Factory, v tom čase na čele s Gabrielom Diškantom a Martinom Pavlinským, od ktorých domov putoval Maťov perfektne poskladaný motor B16A2 z recenzovaného Street Killera. Všetko bolo krásne, motor v novej karosérií bežal perfektne, no pre potreby ďalšieho rozvoja bol Dávid nútený urobiť seriózne rozhodnutie.

Motor von, rozobrať, preskladať a zgenerálkovať. A vtedy sa to začalo – motor bol postupne obdarovaný high performance dielmi - vyskladaná hlava s vysokompresnými kovanými ventilmi, dvojité pružinky, titánové retaineri, kované zámky ventilov - všetko od firmy Ferrea Racing. Osadené boli tiež závodné piesty B16B z modelu Civic TypeR, ARP ojničné šróby, čierne ložiská King Racing XP, silnejšie štifty na hlave valcov od ARP a vačky Honda Integra TypeR s nastaviteľnými kolečkami a silnejším rozvodovým remeňom Gate Racing Blue. Upravený bol aj prísun paliva a to silnejším palivovým čerpadlom, 510cc vstrekmi a regulátorom tlaku paliva od Aeromotive. Kvízová otázka pre vás – viete hlavný dôvod tejto radikálnej prestavby? Tadá, osadenie štvorklapiek od firmy OBX Racing, vďaka ktorým je motor schopný točiť aj 10 000 rpm.

Takto natlakovaný setup potrebuje podporu od karosérie, ktorá musí byť tuhá a spoľahlivá. Auto je preto postavené na kompletne nastaviteľnom podvozku Prosport s možnosťou nastavenia odklonov vpredu aj vzadu, tuhosti a výšky, v kombinácií s odolnými ramenami D2 Racing. O kvalitný brzdný účinok sa stará brzdový kit pozostávajúci z dosiek a kotúčov od firmy EBC, skrývajúci sa za ľahkými no pevnými kolesami Rota Grid. Tie majú veľkosť 16x8 ET20 a obuté sú do pneumatík Toyo Proxes T1R. Kolesá sú pritom lakované do sexy odtieňa Royal Sport bronze.

Už len prvý pohľad na Dávidove auto dáva jasne najavo, že sa nejedná o hocijaký projekt. Auto je od série lakované do čiernej perlete Stairlight Black, origo TypeR EK9, ktorej sekundujú vyššie spomínané zlaté kolesá a zlaté difúzory v zadnom nárazníku od DDE Performance. Markantnou zmenou exteriéru je upravený predný nárazník, ktorý hostí nastaviteľný lip DevSports a taktiež karbónové predné blatníky s dvojitým vláknom. Zadok je ešte obdarený mohutným krídlom so vstavaným brzdovým svetlom.

Honda Civic 6gen EK4, rok výroby 1999
Motor: Atmosféricky benzínový 4-valec s objemom 1,595cc B16A2, štvorklapky od firmy OBX Racing, hlava s vysokompresnými kovanými ventilmi, dvojité pružinky, titánové retainery, kované zámky ventilov - všetko od firmy Ferrea Racing, piesty B16B Civic TypeR, ARP ojničné šróby, čierne ložiská King Racing XP, silnejšie štifty na hlave valcov od ARP, originál Honda tesnenie pod hlavu, vačky Honda Integra TypeR s nastaviteľnými kolečkami a silnejším rozvodovým remeňom Gate Racing Blue, silnejšie palivové čerpadlo Kemso 340lph, vstreky 510cc, regulátor tlaku paliva Aeromotive s odolnejšími hadicami, palivový filter Epman Racing, výfukové zvody PLM v2 v style Bisimoto, plne priechodný výfukový systém AMA Exhaust, celonerezový chladič Direnza, hadice Samco, motor schopný otáčok cca 10 000rpm
Pohon
: Predných kolies cez päť stupňový manuál so samosvorom, športová spojka Exedy Stage 1, odľahčený zotrvačník ACT, silnejšie poloosi Yonaka Racing, plne nastaviteľný short shifter Ktuned


Podvozok
: Športový nastaviteľný podvozok Prosport, nastaviteľné odklony vpredu aj vzadu, ramená D2 Racing, brzdové kotúče a doštičky EBC, predĺžené kované štifty, predné a zadné rozpery, kolesá Rota Grid vo farbe Royal Sport bronze s rozmermi 16x8 ET20, pneu Toyo Proxes T1R
Karoséria: Čierna perleť Stairlight Black, upravený predný nárazník, nastaviteľný lip DevSports rozpernými tyčkami, zadné difúzory DDE Performance, custom zadné krídlo, predné karbónové blatníky s dvojitým vláknom
Interiér
: Športové sedačky Recaro z Lancer EVO V, štvorbodové pásy Takata, športový volant s D1 Spec nábojom, prídavné budíky - teplota oleja, tlak oleja, pomer vzduchu a paliva od firmy PLX s dotykovým displejom a širokospektrálnou lambda sondou.

text & foto: Milan Dzadík